9.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Axys XCR 600 Switchback ES – reittisportin pidempi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polariksen lyhyt ja sporttinen Axys XCR sai rinnalleen pidemmällä PRO-XC-telastolla varustetun XCR Switchback-mallin. Pidempi telasto lupaa parempaa ajomukavuutta urheilullisuuden siitä kuitenkaan isommin kärsimättä. Hyvää: Voimalinjan toiminta, ajettavuus, urheilullisuus. Huonoa: XCR-mallien erot jäävät lopulta kovin pieniksi Viime kaudelle esitelty lyhyt sporttikelkka Polaris Axys XCR 600 sai tänä vuonna rinnalleen pidemmällä telastolla varustetun Switcback-mallin. Lyhyistä kelkoista puhuttaessa perusmallisen XCR:n 305-senttinen telasto onkin nykymittapuulla lyhyt. Polaris on tällä hetkellä ainoa kelkkavalmistaja, joka on pitäytynyt tässä vanhassa mitassa, kun muut merkit käyttävät nykyisellään lyhimmillään 328 senttimetrin telamattoa.Lyhyt XCR on mittojensa vuoksi ajossa selvästi pidempiä kelkkoja ehdottomampi. Lyhyttelainen kelkka kääntyy luonnollisesti ketterämmin ja on nopeassa ajossa huomattavasti sporttisempi käsiteltävä, mutta rauhallisemmassa reittiajossa mukavuuspuoli kärsii selvästi.XCR on lähtökohtaisesti suunniteltu urheilulliseen ajoon. Pikasäädettävät Walker Evans Piggyback -kaasuiskunvaimentimet, äärimmäisen tehokas yhden sormen voimalla operoitava racing-jarru sekä kovaa ajoa silmällä pitäen tehdyt alustan vahvistukset huolehtivat omalta osaltaan puiden välissä pysymisestä. Ominaisuuksiensa puolesta XCR olisikin miltei valmis paketti kilparadalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPidempi matto, parempi pitoUusi XCR Switchback omaa käytännössä kaikki samat ominaisuudet kuin lyhyempi veljensäkin. Mallien ero syntyy lähes yksinomaan telaston pituudesta sekä uutukaisen aavistuksen matalammasta etujousituksesta. Switchbackin 136-tuumainen eli 345-senttinen telamatto on 40 senttiä perusmallia pidempi mikä tekee kelkan käyttäytymisestä jonkin verran rauhallisempaa. Korkeutta maton harjalla on 44 milliä.Polaris Axys XCR 600 SwitchbackPidemmän telan lisäksi muutoksia on tullut myös alustan geometriaan, mikä osaltaan vaikuttaa ajotuntumaan. Telan pituuden perusteella Switchbackin voi luokitella puolipitkäksi kelkaksi. Varsinaiseen umpihankeen sitä ei edelleenkään ole tarkoitettu, vaan XCR:n leipäheitto on Switchbackinakin ripeävauhtisessa reittiajossa.Ja siinä hommassa se onkin kuin kotonaan. 600-kuutioisella XCR Switchbackillä pysyy tehokkaampien kelkkojen vauhdissa naurettavan helposti. Perus-XCR:ään verrattuna pidempi tela tuo mukanaan parempaa pitoa niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissakin, muttei kuitenkaan kangista kääntymistä merkittävästi.Kapeissa ja paikoin huonokuntoisissakin ränneissä Switchback ohjautuu päättäväisen tuntuisesti. Gripper-sukset pureutuvat jäisempäänkin pintaan hyvin, eikä puskemista juuri esiinny.Nautinnollinen voimalinjaNestejäähdytteinen, 600-kuutioinen Cleanfire-moottori tuottaa tehoa 125 hevosvoimaa, joka yhdessä mainiosti toimivan variaattorin kanssa tekee puiden keskellä kiihdyttelystä äärimmäisen nautinnollista. XCR Switchbackiin voi valita 2-sylinterisen kakstahtikoneen joko 600- tai 800 kuutioisena.Luonnollisesti 800-kuutioinen ja 155-heppainen malli viekoittelee kuljettajansa räjähtävällä ja ehtymättömällä voimallaan, mutta ainakin kokemattomamman on syytä kunnioittaa sen kaasuvipua. Moottorin veto ei juurikaan heikkene vauhdin myötä, joten nopeus kasvaa poskettomiin lukemiin miltei vahingossa, jos tarkkaavaisuus herpaantuu.Sinänsä XCR Switchbackin ajo-ominaisuudet riittävät isommallekin koneelle paremmin kuin mainiosti. Kuussatkun tuottama teho taas on vaurasta, mutta samalla erittäin helposti hallittavaa ja juuri siksi niin hauskaa. Moottori vastaa kaasuvivun käskyihin herkästi ja kierrokset rävähtävät ylärekisteriin tarvittaessa salamannopeasti.Toisaalta, vastoin XCR:n pohjimmaista luonnetta, sillä onnistuu tarvittaessa vähän rauhallisempikin ajelu. Helposti säädettävä alusta mahdollistaa ajettavuuden nopean muokkaamisen ajotilanteeseen ja tarpeeseen sopivaksi.Switchbackin hivenen pidempi telasto ei tee XCR:stä kuitenkaan mitään retkeilykelkkaa saatikka umpilumen pöllyttäjää. Lyhyemmän XCR:n lailla, äärimmäinen urheilullisuus on Switchbackissakin se juttu ja pidempi matto vain muokkaa sitä piirun verran rauhallisempaan suuntaan. Lienee makuasia, kumpi malli miellyttää enemmän.Polaris Axys XCR 600 Switchback Bensiinimoottori, 599 cm3, kaksitahtinen, kaksisylinterinen, nestejäähdytys, variaattori, telan mitat: 38 x 345 x 4,4 cm Teho: n. 125 hv Hinta: 14 990€ www.polaris.fiTeksti: Sami Puskala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”