29.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne E-Hybrid – Virallisesti vihreä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne -katumaasturimallistossa ladattava E-Hybrid on lähes selvä valinta: tehokas, nopea ja matalasti verotettu. Hyvää: toimiva hybridivoimalinja, erinomainen ajettavuus, joustavasti muokattava tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: Kulutus pitkillä moottoritiematkoilla, lisävarusteet valittava huolella. Porsche Cayenne E-Hybrid edustaa monella tapaa nykyaikaisen ideaaliauton käsitystä. Ensinnäkin se on katumaasturi. Toiseksi se edustaa automaailman halutuimman pään brändiä. Ja tietysti se on virallisesti vihreä – hiilidioksidia syntyy vain 93 grammaa kilometriltä WLTP-mittauksella, vanhalla NEDC-mittauksella vieläpä vain 72 g/km. Suorituskyvystäkään ei tarvitse tinkiä, parhaimmillaan käytössä on 462 hevosvoimaa.Vihreät yksityiskohdat paljastavat E-Hybridin – ellei autoa ole tilattu korostuksen poistolla.Taustalla on tietysti ladattava hybriditekniikka, Porschen kielellä E-Hybrid. Voimalinja koostuu 3-litraisesta turboahdetusta V6-moottorista, 8-vaihteisesta automaatista ja sen yhteyteen asennetusta sähkömoottorista. Paketin perässä on tietysti neliveto. Polttomoottori kehittää 335 hevosvoimaa, sähkömoottori 135. Yhteisvaikutus vie 2,4 tonnisen järkäleen sataseen viidessä sekunnissa, ja huvi loppuu vasta 253 kilometrissä tunnissa.Porsche Cayenne E-Hybridin kokonaisteho on hevosvoimalleen sama kuin merkin edustusauto Panamera E-Hybridissä. Teknisiä tietoja tarkastelemalla autojen välistä löytyy kuitenkin yllättäviä eroja: Cayennen 3-litraisen yhden turbon V6:n sijaan Panamera luottaa saman voimanlähteen 2,9-litraiseen tuplaturboversioon. Panamera luottaa myös Porschen omaan 8-vaihteiseen PDK-kaksoiskytkinlaatikkoon, kun Cayennessä saman vaihdemäärän tarjoaa ZF:n valmistama momentinmuunninautomaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellisuus käyttäjän käsissäEri ajotilojen välillä siirtyminen käy helposti kosketusnäytöltä...Se anekdooteista. Porsche Cayennen hybridielämys riippuu vahvasti käyttäjän innokkuudesta. Pyydettäessä mittaristoon ja suureen kosketusnäyttöön saa runsaasti hybridiasiaa, ja 14,1 kilowattitunnin ajoakku liikuttaa autoa virallisten NEDC-mittausten mukaan 44 kilometriä. Koeajohetkellä vallinneen vaikean sään vuoksi jätimme oman toimintamatkamittauksen tällä kertaa tekemättä.Tai ohjauspyörän rullasta.Sähkömoottorin teho liikuttaa Porschea vaivatta arkiliikenteen mukana. Lisätehonkaipuuseen auttaa nerokas kaasupoljin, johon ilmestyy täyssähköajolla keinotekoinen pykälä. Kun polkimen survaisee tämän pykälän läpi, herää polttomoottori siivittämään menoa.Sähköajon päätteeksi akku latautuu perusvarustein 3,6 kilowatin teholla, mutta lisävarusteena (noin750 euroa) valmistaja tarjoaa latausajan puolittavaa 7,2 kilowatin laturia. Tällöin akku täyttyy 2,3 tunnissa.Cayenne mikä CayenneAjoltaan hybridiversio ei muista Cayenneistä poikkea. Ainakaan talvirenkain ja talvinopeusrajoituksin on vaikea väittää aistivansa akun lisäpainoa, ja muutoinkin voimalinja toimii valmistajalta odotetulla sulavuudella. Jarrutuntuma on hybridiksi hyvä, vaikka merkin urheiluautojen tasolle energian talteenkeräystä ja hydraulisia levyjarruja yhdistävä järjestelmä ylläkään tuntumassa.Ajoltaan Cayenne on mainio, kenties luokkansa priimus. Koeajoauton nastarenkaiden aiheuttama melu kantautuu ohjaamoon kohtalaisen voimakkaasti moottoritienopeuksilla, mutta toisaalta niiden erinomainen pito ja ohjauksen erittäin kirkas tuntuma palkitsevat talvisilla mutkateillä. Peruskäytös on turvallista, mutta pyydettäessä Cayenne käyttäytyy kokoisekseen ketterästi. Voimalinja vastaa pyyntöön viiveettä, ja suorituskykyä voi kuvailla vähintäänkin riittäväksi.Mukavaa muokattavuuttaKäyttöominaisuuksisissa ei tarvitse tinkiä – kunhan muistaa tilatessa ruksata muutamat lisävarustelistalle jääneet itsestäänselvyydet, kuten lämmitettävät istuimet. Takaistuin tarjoaa mukavat tilat aikuisellekin, ja istuimet säätyvät kahdessa osassa pituussuunnassa ja selkänojan kulmassa.Keskikonsolia hallitsee suuri kosketusnäyttö, joka paljastuu ensivaikutelmaa helppokäyttöisemmäksi. Järjestelmä mahdollistaa myös päänäytön poikkeuksellisen monipuolisen personoinnin – kerrankin digitaalitekniikan joustavuudesta on otettu jotain irti.Mittaristo noudattaa Porschen nykytyyliä, jossa näkymää hallitsee yhä perinteinen keskelle sijoitettu moottorin pyörintänopeusmittari, jota ympäröivät muokattavat näytöt. Porsche Cayenne E-Hybrid on hyvin toimiva kokonaisuus. Sen järkevyys riippuu kaikkien muiden ladattavien hybridien tavoin tietysti käytöstä: ahkeralla lataamisella auto voi olla hyvinkin taloudellinen, toisaalta latailut unohtamalla keskikulutus pyörinee helposti 8–9 litran välillä sataa kilometriä kohden. Ostajan onneksi verottajaa kiinnostaa vain viralliset lukemat. Matalan autoveron myötä E-Hybrid edustaakin Cayenne-malliston houkuttelevinta vaihtoehtoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne E-Hybrid Hinta alkaen 103 164 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 876 € Moottori Bensiinikäyttöinen hybridi, 2 995 cm³, bensiinimoottori, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteiston neliveto, sähkömoottori 100 kW (136 hv) Teho 250 kW (340 hv), 5300–6400 r/min Vääntö 450 Nm (1340–5300 r/min) Vääntö 450 Nm (1340–5300 r/min) Akku 14,1 kWh Toimintamatka 44 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 340 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 253 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 78 g/km Mitat pituus 4918 mm, leveys 2194 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja