3.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne – lajin helppous viehättää Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne on hyvässä asemassa, sillä edustusmaasturin roolia ei enää tarvitse perustella. Stuttgartissa onkin keskitytty yksityiskohtien hiomiseen. Hyvää: ajettavuus, voimalinjat, lisäykset. Huonoa: lataushybridin jarrutuntuma. Porsche Cayenne juhli jo parikymppisiään mallinimenä, mutta sen asemaa saksalaismerkin mallistossa ei ole tarvinnutt puolustaa enää hetkeen. Cayenne ja muut arkimallit ovat tuoneet rahaa urheiluautojen kehitykseen ja toisaalta niiden avulla merkkuskolliset voivat elää arkeaan. Kolmannen sukupolven Cayennen kohdalla Porsche on keskittynyt lopputuloksen hiomiseen, mutta erot ovat siitä huolimatta vakuuttavia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeveämpää elämistäUlkoisesti Porsche Cayennen olemuksen takana on auton leveyden korostaminen edessä ja takana. Keulalla matriisi-ledivalot ovat nyt vakiovaruste ja HD-versiot lisävaruste. Takavaloissa on haettu puolestaan kolmiulotteisempaa olemusta. Väri- ja vannevalikoimaan on lisätty muutamia uusia vaihtoehtoja.Sisustan suhteen digitaalisuus on päivän sana. Cayennen uusi Porsche Driver Experienceksi ristitty ohjaamokonsepti pohjautuu Taycanin vastaavaan. 12,3-tuumainen tietoviihdenäyttö on kokenut päivityskierroksen ja sen pariksi saa myös 10,9-tuumaisen näytön apukuljettajalle. Apunäyttö ei näy kuljettajalle, joten sen avulla voi katsoa vaikkapa Successionin uusimman jakson. Suurempi huutomerkki nousee uudesta 12,6-tuumaisesta digimittaristosta. Cayennestä tulee samalla ensimmäinen polttomoottori-Porsche, jossa ei ole enää klassista viisarilla olevaa kierroslukumittaria. Mittaristoon saa toki näkyville vaikka ja mitä, mutta erillisiä mittarikaukaloita ei enää ole. Hipaisupainikkeet, uusittu vaihdevalitsin ja uusi ohjauspyörä viimeistelevät ergonomiamuutokset. Keskikonsolin säilytyslokero ja ilmastoinnin ohjauspaneeli puolestaan kiittävät lisätilasta. Cayenne on muuten saanut uuden ilmanlaatujärjestelmän, joka siirtyy sisäilman kiertoon esimerkiksi tunneleiden luona ja tarkkailee ulkoilman laatua. Tarvittaessa ilma kierrätetään suodatuksen läpi useita kertoja. Järjestelmä on varustettu myös ionisaattorilla.Enemmän sylintereitä vai sähköä?Vaikka voimalinjoihin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota kuin kosmeettisiin muutoksiin, on niissäkin tapahtunut Cayennen kohdalla verrattain paljon. Porsche Cayenne S palaa V8:aan ja 4,0-litraiseen mylly on tietysti ahdettu. 349 kW (479 hv) ja 600 Nm tarkoittaa 25 kilowatin (34 hv) ja 50 Newtonmetrin parannusta edeltäjään verrattuna. Moottori on myös luonteeltaan nöyrän vääntävä ja kuulostaa mainiolta.Perusmallin Cayenne saa päivitetyn 3,0-litraisen V6:n, johon on löydetty 10 kW (13 hv) ja 50 Nm lisää puhtia, uusien arvojen ollessa 260 kW (363 hv) ja 500 Nm.Sama polttomoottori toimii myös suositun Cayenne E-Hybridin peruspilarina. Lataushybridin uusi sähkömoottori on tietysti tehokkaampi, nostaen yhteistehon 346 kilowattiin (470 hv). Samalla akkukapasiteettia on nostettu yli kolmanneksella, joten sähköä voi tankata 25,9 kilowattituntia. Sen avulla Cayennen sähköinen toimintamatka on noin 70 kilometriä varustelusta riippuen. Samalla latausteho on nostettu 11 kilowattiin, joten akun saa parhaimmillaan täyteen alle kolmessa tunnissa.Rajoittamattomalla osuudella Autobahnia Cayenne E-Hybridin suorituskykyä ei voi moittia kovemmissakaan nopeuksissa, vaikka V6:n sointi ei pärjää V8:n vastaavalle.Tutusti, mutta paremminKuljettajan paikalla Porsche Cayenne tuntuu tutulta, mutta kokemus on yhdistelmä vanhaa ja Taycania. Ergonomiassa ei ole valittamista, sillä suurin osa toiminnoista on oikealla paikalla ja myös käyttäytyy oletetulla tavalla. Pokkeuksena on lataushybridimallin jarrupoljin, jonka tuntuma on jousimaisen epämääräinen polttomoottoriversioon verrattuna.Suurin oivallus tapahtuu ohjauspyörän avulla. Porsche on työskennellyt Cayennen iskunvaimentimien kanssa. Uusien vaimentimien ansiosta tehdas on päässyt tavoitteeseensa korin- ja pyöränliikkeiden erottamisen suhteen, joten Cayennen korin liikkeet ovat vaimentuneet tuntuvasti. Samalla on päästy selkeämpään eroon Comfort- ja Sport Plus -ajotilojen välillä. Varsinaisessa jousituksessa muutokset ovat samansuuntaisia olipa kyseessä teräs- tai ilmajousitus. Koeajettujen ilmajousitettujen mallien mukavuudessa ei ollut moittimista.Nelipyöräohjaus tekee Cayennesta odottamattoman ketterän kokoisekseen. Toiminto on kuitenkin toteutettu poikkeuksellisen luontevasti, mikä näkyy myös korjausliikkeiden puuttumisena.Tutun Cayenne SUV:n lisäksi päivitykset koskevat lentäväkattoista Cayenne Coupéa. Malliston uusi muutos on, että Cayenne Turbo GT ei ole saatavilla Euroopassa. Porschelta myhäiltiin tyytyväisenä, että Cayennesta nähtäneen vielä lisäversioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataamalla edullisemminPorschelle Cayennen kasvojenkohotus on lähtökohtaisesti helppo paikka, sillä malli on ollut ajettavuutensa ja suorituskykynsä puolesta kärjessä suoriin kilpailijoihin nähden. Malli on pitänyt puoliaan jopa eksoottisempia kilpailijoitaan vastaan.Päättäväisyyttä Cayennen päivityspaketista ei kuitenkaan puutu. Lisää digiä, lisää sähköä, lisää sylintereitä. Vain korin heiluntaa on vähemmän, mikä on selvästi ollut tehtaalle merkittävä saavutus. Jäämme odottamaan aikanaan saapuvaa sähkö-Cayennea ja Porschen katumaasturimalliston muita uutuuksia mielenkiinnolla.Uusittu Porsche Cayenne on jo ennakkotilattavissa Suomessa. Hinnaston aloitusmallina on SUV-korinen E-Hybrid-lataushybridi, jonka hinta alkaa 113 332 eurosta. Kasikoneen aloituskynnys on puolestaan 195 298 euroa, polttomoottorisen V6:n asettuessa niiden välimaastoon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Cayenne E-Hybrid Hinta alkaen 113 332 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 995 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 224 kW (304 hv), 5400-6400 r/min Vääntö 420 Nm (1400–4800 r/min) Vääntö 420 Nm (1400–4800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 25,9 / 21,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A). Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 346 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 254 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4930 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 545–1 563 l Omamassa: 2500 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi