3.6.2023

Koeajo: Porsche Cayenne – lajin helppous viehättää

Kuva Aake Kinnunen
Porsche Cayenne E-Hybrid lataushybridi facelift

Porsche Cayenne on hyvässä asemassa, sillä edustusmaasturin roolia ei enää tarvitse perustella. Stuttgartissa onkin keskitytty yksityiskohtien hiomiseen. Hyvää: ajettavuus, voimalinjat, lisäykset. Huonoa: lataushybridin jarrutuntuma.

Porsche Cayenne juhli jo parikymppisiään mallinimenä, mutta sen asemaa saksalaismerkin mallistossa ei ole tarvinnutt puolustaa enää hetkeen. Cayenne ja muut arkimallit ovat tuoneet rahaa urheiluautojen kehitykseen ja toisaalta niiden avulla merkkuskolliset voivat elää arkeaan. 

Kolmannen sukupolven Cayennen kohdalla Porsche on keskittynyt lopputuloksen hiomiseen, mutta erot ovat siitä huolimatta vakuuttavia.

Porsche Cayenne E-Hybrid lataushybridi facelift

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leveämpää elämistä

Ulkoisesti Porsche Cayennen olemuksen takana on auton leveyden korostaminen edessä ja takana. Keulalla matriisi-ledivalot ovat nyt vakiovaruste ja HD-versiot lisävaruste. Takavaloissa on haettu puolestaan kolmiulotteisempaa olemusta. Väri- ja vannevalikoimaan on lisätty muutamia uusia vaihtoehtoja.

Porsche Cayenne E-Hybrid facelift

Sisustan suhteen digitaalisuus on päivän sana. Cayennen uusi Porsche Driver Experienceksi ristitty ohjaamokonsepti pohjautuu Taycanin vastaavaan. 12,3-tuumainen tietoviihdenäyttö on kokenut päivityskierroksen ja sen pariksi saa myös 10,9-tuumaisen näytön apukuljettajalle. Apunäyttö ei näy kuljettajalle, joten sen avulla voi katsoa vaikkapa Successionin uusimman jakson.  

Porsche Cayenne E-Hybrid facelift

Suurempi huutomerkki nousee uudesta 12,6-tuumaisesta digimittaristosta. Cayennestä tulee samalla ensimmäinen polttomoottori-Porsche, jossa ei ole enää klassista viisarilla olevaa kierroslukumittaria. Mittaristoon saa toki näkyville vaikka ja mitä, mutta erillisiä mittarikaukaloita ei enää ole. Hipaisupainikkeet, uusittu vaihdevalitsin ja uusi ohjauspyörä viimeistelevät ergonomiamuutokset. Keskikonsolin säilytyslokero ja ilmastoinnin ohjauspaneeli puolestaan kiittävät lisätilasta.

Cayenne on muuten saanut uuden ilmanlaatujärjestelmän, joka siirtyy sisäilman kiertoon esimerkiksi tunneleiden luona ja tarkkailee ulkoilman laatua. Tarvittaessa ilma kierrätetään suodatuksen läpi useita kertoja. Järjestelmä on varustettu myös ionisaattorilla.

Enemmän sylintereitä vai sähköä?

Vaikka voimalinjoihin ei kiinnitetä samalla tavalla huomiota kuin kosmeettisiin muutoksiin, on niissäkin tapahtunut Cayennen kohdalla verrattain paljon. Porsche Cayenne S palaa V8:aan ja 4,0-litraiseen mylly on tietysti ahdettu. 349 kW (479 hv) ja 600 Nm tarkoittaa 25 kilowatin (34 hv) ja 50 Newtonmetrin parannusta edeltäjään verrattuna. Moottori on myös luonteeltaan nöyrän vääntävä ja kuulostaa mainiolta.

Porsche Cayenne E-Hybrid facelift

Perusmallin Cayenne saa päivitetyn 3,0-litraisen V6:n, johon on löydetty 10 kW (13 hv) ja 50 Nm lisää puhtia, uusien arvojen ollessa 260 kW (363 hv) ja 500 Nm.

Sama polttomoottori toimii myös suositun Cayenne E-Hybridin peruspilarina. Lataushybridin uusi sähkömoottori on tietysti tehokkaampi, nostaen yhteistehon 346 kilowattiin (470 hv). Samalla akkukapasiteettia on nostettu yli kolmanneksella, joten sähköä voi tankata 25,9 kilowattituntia. Sen avulla Cayennen sähköinen toimintamatka on noin 70 kilometriä varustelusta riippuen. Samalla latausteho on nostettu 11 kilowattiin, joten akun saa parhaimmillaan täyteen alle kolmessa tunnissa.

Porsche Cayenne E-Hybrid lataushybridi facelift

Rajoittamattomalla osuudella Autobahnia Cayenne E-Hybridin suorituskykyä ei voi moittia kovemmissakaan nopeuksissa, vaikka V6:n sointi ei pärjää V8:n vastaavalle.

Tutusti, mutta paremmin

Kuljettajan paikalla Porsche Cayenne tuntuu tutulta, mutta kokemus on yhdistelmä vanhaa ja Taycania. Ergonomiassa ei ole valittamista, sillä suurin osa toiminnoista on oikealla paikalla ja myös käyttäytyy oletetulla tavalla. Pokkeuksena on lataushybridimallin jarrupoljin, jonka tuntuma on jousimaisen epämääräinen polttomoottoriversioon verrattuna.

Porsche Cayenne E-Hybrid lataushybridi

Suurin oivallus tapahtuu ohjauspyörän avulla. Porsche on työskennellyt Cayennen iskunvaimentimien kanssa. Uusien vaimentimien ansiosta tehdas on päässyt tavoitteeseensa korin- ja pyöränliikkeiden erottamisen suhteen, joten Cayennen korin liikkeet ovat vaimentuneet tuntuvasti. Samalla on päästy selkeämpään eroon Comfort- ja Sport Plus -ajotilojen välillä. Varsinaisessa jousituksessa muutokset ovat samansuuntaisia olipa kyseessä teräs- tai ilmajousitus. Koeajettujen ilmajousitettujen mallien mukavuudessa ei ollut moittimista.

Nelipyöräohjaus tekee Cayennesta odottamattoman ketterän kokoisekseen. Toiminto on kuitenkin toteutettu poikkeuksellisen luontevasti, mikä näkyy myös korjausliikkeiden puuttumisena.

Porsche Cayenne E-Hybrid lataushybridi facelift

Tutun Cayenne SUV:n lisäksi päivitykset koskevat lentäväkattoista Cayenne Coupéa. Malliston uusi muutos on, että Cayenne Turbo GT ei ole saatavilla Euroopassa. Porschelta myhäiltiin tyytyväisenä, että Cayennesta nähtäneen vielä lisäversioita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataamalla edullisemmin

Porschelle Cayennen kasvojenkohotus on lähtökohtaisesti helppo paikka, sillä malli on ollut ajettavuutensa ja suorituskykynsä puolesta kärjessä suoriin kilpailijoihin nähden. Malli on pitänyt puoliaan jopa eksoottisempia kilpailijoitaan vastaan.

Porsche Cayenne E-Hybrid lataushybridi facelift

Päättäväisyyttä Cayennen päivityspaketista ei kuitenkaan puutu. Lisää digiä, lisää sähköä, lisää sylintereitä. Vain korin heiluntaa on vähemmän, mikä on selvästi ollut tehtaalle merkittävä saavutus. Jäämme odottamaan aikanaan saapuvaa sähkö-Cayennea ja Porschen katumaasturimalliston muita uutuuksia mielenkiinnolla.

Uusittu Porsche Cayenne on jo ennakkotilattavissa Suomessa. Hinnaston aloitusmallina on SUV-korinen E-Hybrid-lataushybridi, jonka hinta alkaa 113 332 eurosta. Kasikoneen aloituskynnys on puolestaan 195 298 euroa, polttomoottorisen V6:n asettuessa niiden välimaastoon. 

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Porsche Cayenne E-Hybrid

Hinta alkaen

113 332 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 995 cm3, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

224 kW (304 hv), 5400-6400 r/min

Vääntö

420 Nm (1400–4800 r/min)

Vääntö

420 Nm (1400–4800 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 25,9 / 21,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A).

Toimintamatka

66 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

346 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

254 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,8 (yhd.)

CO2-päästöt

42 g/km

Mitat

pituus 4930 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm
Tavaratila: 545–1 563 l
Omamassa: 2500 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

3500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat