2.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: premiumista perheeseen – Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turhat koristeet pois ja tilaa tilalle: Opel Insignia luottaa taas perusasioihin. Hyvää: sisätilat, ajettavuus, yleinen helppokäyttöisyys. Huonoa: verkkaiset kiihdytyksen alut. Aina eivät asiat ole sitä miltä ne näyttävät. Opel Insignia on säilyttänyt toisessa sukupolvessaan pitkänhuiskean muodon, mutta pinnan alla on muuttunut paljon – niin sisätilojen fyysisten mittojen kuin sitä kautta auton olemuksenkin puolesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatikosta palleroonOpelin ylemmän keskiluokan mallit olivat aina 2000-luvun alkuun asti todellisia järjen ilmentymiä: usein vähän värittömiä, mutta ehdottoman tilavia ja tasapainoisia perheautoja, jotka yleensä sijoittuivat muiltakin ominaisuuksiltaan luokkansa kärkipäähän.Vuosi 2008 muutti suunnan. Premium-muoti oli levinnyt perheautoluokkaankin, ja myös Opel tavoitteli trendiä tuomalla myyntiin Insignian. Audimaisine muotoineen se oli tyystin eri maata kuin funktionaalisen särmikäs Vectra-edeltäjänsä.Insignian pyöreissä linjoissa ei sinänsä olisi ollut mitään vikaa – auto näytti, ja näyttää yhä edelleen – tyylikkäältä. Mutta kun sisätilat oli liki viisimetrisessä korissa jätetty lapsipuolen asemaan, huikean väljää viimeistä Vectraa tuli autoon ahtauduttaessa todella ikävä.Pituus jäi…Uusikaan Insignia ei ole mikään kääpiö: 4,9 metrin kokonaispituus on enemmän kuin vaikkapa luokan kiintotähdillä Ford Mondeolla ja Volkswagen Passatilla – jotka ovat kenties Opelin suurimman mallin läheisimmät henkiset kilpailijat.Pituus ei jää pimentoon mustaa viistoperää ulkoapäin tarkasteltaessa. Etenkin peräylitys venyy kuin salmiakkipurukumi, ja saa osaltaan koeajoauton pyöräkoon näyttämään aika pieneltä – todellisuudessa alla pyörivät normaalit 225/55 R17 -kumit.Mutta vaikka taskuparkkiin peruuteltaessa pitää toisinaan käyttää kenkälusikkaa, eipä haittaa, sillä ristiriitaa tilankäytön suhteen ei Insigniassa enää ole.…tilat tulivatKun akseliväli on kasvanut peräti yhdeksällä sentillä, takapenkille on loihdittu aivan olennaisesti lisää polvitilaa. Edes 190-senttiset eivät enää joudu neuvottelemaan edessä istujien kanssa hyvän matkustusasennon saamiseksi.Tässä Grand Sport -korimallissa vain pää hipoo hujopilla kattoa: aiempien istumistemme perusteella Sports Tourer -farkku poistaa tämän epäkohdan, jos tarve on.Tavaratilasta on deletoitu tilaa vievät sisäpaneelit niin kontin sivuilta kuin takaluukustakin, joten kamaa mahtuu kyytiin ihan toisella tavalla kuin ennen. Maailman korkeimpia tämä Grand Sportin kontti ei tosin ole, laakeutta puolestaan löytyy senkin edestä.Tila laajenee nappuloista kolmessa erisuuruisessa osassa, eli pitkien esineiden kuten suksien kuljettaminen ei ole ongelma. Säälihän se olisikin nostaa pitkän auton katolle boksi vain yhden, helposti toteutettavan aukon puuttumisen takia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin vanha tuttuKaikki siis hyvin tilojen osalta. Sitten pääsemme alueelle, joka olikin Insigniassa koko lailla kunnossa jo ennen malliuudistusta, nimittäin ajamiseen.Istahtaminen ja liikkeelle lähteminen ei tuota suuria tunteita, vaan erinomaisen ajoasennon (ainakin koeajoauton lisävarusteisilla AGR-istuimilla), luontevasti toimivien hallintalaitteiden ja simppelin kojelaudan kanssa on mutkatonta työskennellä.Hieman syvempi tutustuminen tuottaa sentään jotain kritiikinkin aihetta. 1,5-litrainen ahdettu bensiinimoottori ei ole laiska, mutta yhdistettynä automaattiin kulkupuolta täytyy toisinaan kaivella hieman normaalia syvemmillä kaasupolkimen painalluksilla. Tämä saa aikaan illuusion voimanlähteen vaatimattomista varoista.Ajettava ja säädettäväAjettavuus on Insigniassa mallillaan, tarkasteltiin sitten ohjaustuntoa, suuntavakavuutta tai kaarrekäytöstä. Etenemiseen ei tule juuri kiinnitettyä huomiota, vaan auto ikään kuin hoitaa hommat itsekseen, kuljettajan kaitsematta.Alustassakin se tärkein eli matkustajien mukavuus maantiellä on läsnä turhanpäiväisen pintakovuuden sijaan, tosin kolahtelua kuuluu kovemmissa kuopissa selvemmin kuin tässä koko- ja hintaluokassa olisi hyväksyttävää.Detaljikiitoksena voi kertoa mukautuvan vakionopeudensäätimen kehittymisen, sillä nyt vauhtia voi säätää 1 km/h välein, kun aiemmin ainoana vaihtoehtona oli todella harva 5 km/h porrastus. Vain kolmiasentoinen etäisyyden säätö, joka lisäksi pitää kauimmassakin asennossaan aika lyhyen turvavälin edellä ajavaan, sen sijaan kaipaisi kehittämistä.Takaisin ruotuunPieniä epäkohtia, joista osa lueteltiin jo farkkumallin koeajossa, aina löytyy. Silti kun tärkeimmät ominaisuudet ovat Insigniassa kuten pitää, Opelia voi onnitella oikeasta linjanvedosta. Aivan kuten Vectrat ja niitä edeltäneet Asconat, kyseessä on konstailematon perusauto, jonka identiteetti on ehyt.Sen sijaan tulevaisuudessa kaikki onkin taas auki. Millaiseksi Opelien järki/tunne -suhde mahtaakaan lähivuosina kehittyä, kun saksalaismerkki siirtyi tänä vuonna samaan yhtymään ranskalaisten Peugeotin ja Citroënin kanssa?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.opel.fi/insignia-grand-sport Opel Insignia Grand Sport Innovation 1.5 Turbo Ecotec S/S A6 Hinta alkaen 33 267 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 152 € Moottori Bensiinimoottori 1 490 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 5600 r/min Vääntö 250 Nm (2000–4500 r/min) Vääntö 250 Nm (2000–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4897 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää