7.11.2021

Koeajo: Range Rover Evoque P300e parani piuhan myötä

Range Rover Evoque P300e

Uusimmat Range Rover Evoque -päivitykset korostavat pienimmän maasturin hienostunutta luonnetta. Hyvää: pikalatausmahdollisuus, ajettavuus, tyyli. Huonoa: kulutus akku tyhjänä.

Kesällä koeajamamme Jaguar E-Pace -lataushybridin ääriviivoissa kulkee myös Range Rover Evoque P300e. Muutama vuosi sitten esitelty toisen polven Evoque tuntuu sopivalta tuotteelta Land Roverin pienimmäksi malliksi.

Range Rover Evoque P300e

Tiukin maastokulma on tehnyt tietä pienelle tyylittelylle ja melko kompakteille mitoille. Piiloutuvat ovenkahvat, kuparin sävyiset yksityiskohdat ja uusi Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä muistuttavat nopeasti, että Jaguar Land Roverilla on ainakin tyyli hallussa.

Range Rover Evoque P300e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikalatauskin löytyy

Evoque P300e liikkuu täydellä akulla lähes mainostetut 55 kilometriä, mutta akun loppumisen jälkeen 1,5-litrainen polttomoottori joutuu töihin yli kaksitonnisen auton liikuttamiseksi. Samalla kulutuslukemat kipuavat kivuliaasti. Nelivetoisen Evoquen taka-akselin veto tulee sähkömoottorilta, etuakselin puolestaan polttomoottorilta.

E-Pacen tapaan Evoque hyötyy CCS-pikalataamisesta, eli lyhyen asioinnin aikana akun saa melko täyteen. Loppuprosentteja kohti hyytyvä latausteho tosin tarkoittaa, että auto kannattaa siirtää pois pikalatauksesta ennen aivan täpötäyttä akkua.

Hybridin hiomat särmät

Liikenteessä Evoque P300e kulkee näppärästi, ja lataushybridivoimalinja on hionut aiemmin vaivanneita automaattivaihteiston särmiä. Alusta toimii tieliikenteessä mainiosti lisämassasta huolimatta, mutta lienee turhan jämäkkä epätasaisille tieosuuksille. Voimalinjapäivityksestä huolimatta Evoquen tilat ovat pysyneet lähes ennallaan.

Uusi voimalinjavaihtoehto sopii Evoqueen hienosti. Kyseessä ei ole yhtä suuri loikkaus kuin päivitetyn Jaguar E-Pacen kohdalla, mutta toisaalta Evoquen lähtötasokin oli korkeampi.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Range Rover Evoque P300e Plug-In Hybrid AWD Auto R-Dynamic SE

Hinta alkaen

69 562 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

78 838 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 80 kW (109 hv).

Teho

147 kW (200 hv), 5500 r/min

Vääntö

260 Nm (1600–4500 r/min)

Vääntö

260 Nm (1600–4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,0 / 12,2 kWh. Lataus: Type 2 7 kW (1 x 32A), CCS 32 kW.

Toimintamatka

55 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

227 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,4 s

Huippunopeus

213 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 2,0 (yhd.)

CO2-päästöt

44 g/km

Mitat

pituus 4371 mm, leveys 1996 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat