Jaguar E-Pace P300e

Ajoneuvot Koeajo 10.8.2021

Koeajo: latausjohto sopii Jaguar E-Pace P300e:hen kuin häntä kissaeläimelle

Jaguar E-Pace päivitettiin, ja mallistoon lisättiin lataushybridivoimalinja. Hyvää: sisusta, mukavuus, voimalinja. Huonoa: yksivaihelataus.

Vuonna 2017 ensiesitelty Jaguar E-Pace on edennyt mallikaarensa puoliväliin, ja on nyt elämänsä vedossa. Ulkoiset tyylimuutokset ovat verrattain maltilliset – pokkaukset ovat hiukan määrätietoisempia – mutta sisustassa ja pinnan alla on tapahtunut paljon.

Jaguar E-Pace P300e

Kojelautaa hallitsee nyt suurehko 11,4-tuumainen Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Suuri näyttökoko sopii JLR:n uudelle järjestelmälle hyvin. Samalla Jaguar on päivittänyt sisustusmateriaaleja, joten E-Pace on nyt suorastaan mukava paikka.

Pinnan alla on hiottu muun muassa alustan kiinnityspisteitä, hienosäädetty jousitusta ja iskunvaimennusta ja uusittu moottorin tuenta. Loppuviilauksen ansios-ta E-Pace kulkee täsmällisesti ja mukavasti ilman ylimääräisiä liikkeitä.

Uutta virtaa

Päivityksen yhteydessä esiteltiin myös P300e-lataushybridi. Konsernisisarten tavoin bensiinimoottori on Ingenium-perheen 1,5-litrainen kolmisylinterinen, joka joutuu ajoittain tekemään jonkin verran työtä. Uusi moottori on 33 kg kevyempi kuin vastaava nelisylinterinen. Lataushybridissä neliveto on toteutettu taka-akselin 109-hevosvoimaisella sähkömoottorilla ja järjestelmän yhteisteho on 309 hv.

15 kilowattitunnin ajoakku riittää valmistajan mukaan 55 kilometrin täyssähköiseen ajoon, ja koeajon perusteella lukema on myös saavutettavissa.

Mielenkiintoisin puoli JLR:n P300e-lataushybrideissä on CCS-pikalataus, jonka 32 kilowatin huipputeho riittää 0–80 % -asiointilataukseen erinomaisesti. Akun täyttyessä latausteho laskee merkittävästi, joten pikalaturissa ei kannata notkua täyteen asti. Type 2 -latauksen huipputeho on 7 kW, joskin vain Suomessa ei-niin-yleisellä 32 A:lla.

Malliston suosikki

Hinnastossa uusi P300e-lataushybridi asettuu hinnat alkaen P160 MHEV ja D165 MHEV -kevythybridien tuntumaan varustetasoista riippuen. Ostajan kannattaa olla tarkkana, sillä mallistosta löytyy edelleen myös perinteisempi P300-malliversio.

Ero Jaguar F-Paceen kutistuu uudistusten myötä entisestään, sillä yllättävän pienen tilaeron lisäksi isoveljen ikä alkaa näkyä nuoremman E-Pacen rinnalla. Rohkeat päivitykset nostavatkin mallin tasolle, jota siltä alun perin odotettiinkin.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Jaguar

Kaikki koeajot

Uusimmat