10.8.2021

Koeajo: latausjohto sopii Jaguar E-Pace P300e:hen kuin häntä kissaeläimelle

Jaguar E-Pace P300e

Jaguar E-Pace päivitettiin, ja mallistoon lisättiin lataushybridivoimalinja. Hyvää: sisusta, mukavuus, voimalinja. Huonoa: yksivaihelataus.

Vuonna 2017 ensiesitelty Jaguar E-Pace on edennyt mallikaarensa puoliväliin, ja on nyt elämänsä vedossa. Ulkoiset tyylimuutokset ovat verrattain maltilliset – pokkaukset ovat hiukan määrätietoisempia – mutta sisustassa ja pinnan alla on tapahtunut paljon.

Jaguar E-Pace P300e

Kojelautaa hallitsee nyt suurehko 11,4-tuumainen Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Suuri näyttökoko sopii JLR:n uudelle järjestelmälle hyvin. Samalla Jaguar on päivittänyt sisustusmateriaaleja, joten E-Pace on nyt suorastaan mukava paikka.

Pinnan alla on hiottu muun muassa alustan kiinnityspisteitä, hienosäädetty jousitusta ja iskunvaimennusta ja uusittu moottorin tuenta. Loppuviilauksen ansios-ta E-Pace kulkee täsmällisesti ja mukavasti ilman ylimääräisiä liikkeitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta virtaa

Päivityksen yhteydessä esiteltiin myös P300e-lataushybridi. Konsernisisarten tavoin bensiinimoottori on Ingenium-perheen 1,5-litrainen kolmisylinterinen, joka joutuu ajoittain tekemään jonkin verran työtä. Uusi moottori on 33 kg kevyempi kuin vastaava nelisylinterinen. Lataushybridissä neliveto on toteutettu taka-akselin 109-hevosvoimaisella sähkömoottorilla ja järjestelmän yhteisteho on 309 hv.

15 kilowattitunnin ajoakku riittää valmistajan mukaan 55 kilometrin täyssähköiseen ajoon, ja koeajon perusteella lukema on myös saavutettavissa.

Mielenkiintoisin puoli JLR:n P300e-lataushybrideissä on CCS-pikalataus, jonka 32 kilowatin huipputeho riittää 0–80 % -asiointilataukseen erinomaisesti. Akun täyttyessä latausteho laskee merkittävästi, joten pikalaturissa ei kannata notkua täyteen asti. Type 2 -latauksen huipputeho on 7 kW, joskin vain Suomessa ei-niin-yleisellä 32 A:lla.

Malliston suosikki

Hinnastossa uusi P300e-lataushybridi asettuu hinnat alkaen P160 MHEV ja D165 MHEV -kevythybridien tuntumaan varustetasoista riippuen. Ostajan kannattaa olla tarkkana, sillä mallistosta löytyy edelleen myös perinteisempi P300-malliversio.

Ero Jaguar F-Paceen kutistuu uudistusten myötä entisestään, sillä yllättävän pienen tilaeron lisäksi isoveljen ikä alkaa näkyä nuoremman E-Pacen rinnalla. Rohkeat päivitykset nostavatkin mallin tasolle, jota siltä alun perin odotettiinkin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaguar E-Pace P300e Plug-In Hybrid R-Dynamic S

Hinta alkaen

67 802 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

72 295 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 80 kW (109 hv).

Teho

147 kW (200 hv), 5500 r/min

Vääntö

540 Nm (1600–4500 r/min)

Vääntö

540 Nm (1600–4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,0 / 12,2 kWh. Lataus: Type 2 7 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW.

Toimintamatka

55 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

227 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,5 s

Huippunopeus

216 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 2,0 (yhd.)

CO2-päästöt

44 g/km

Mitat

pituus 4395 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 22681 mm
Tavaratila: 494–1170 l
Omamassa: 2173 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat