10.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: latausjohto sopii Jaguar E-Pace P300e:hen kuin häntä kissaeläimelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar E-Pace päivitettiin, ja mallistoon lisättiin lataushybridivoimalinja. Hyvää: sisusta, mukavuus, voimalinja. Huonoa: yksivaihelataus. Vuonna 2017 ensiesitelty Jaguar E-Pace on edennyt mallikaarensa puoliväliin, ja on nyt elämänsä vedossa. Ulkoiset tyylimuutokset ovat verrattain maltilliset – pokkaukset ovat hiukan määrätietoisempia – mutta sisustassa ja pinnan alla on tapahtunut paljon. Kojelautaa hallitsee nyt suurehko 11,4-tuumainen Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Suuri näyttökoko sopii JLR:n uudelle järjestelmälle hyvin. Samalla Jaguar on päivittänyt sisustusmateriaaleja, joten E-Pace on nyt suorastaan mukava paikka. Pinnan alla on hiottu muun muassa alustan kiinnityspisteitä, hienosäädetty jousitusta ja iskunvaimennusta ja uusittu moottorin tuenta. Loppuviilauksen ansios-ta E-Pace kulkee täsmällisesti ja mukavasti ilman ylimääräisiä liikkeitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta virtaa Päivityksen yhteydessä esiteltiin myös P300e-lataushybridi. Konsernisisarten tavoin bensiinimoottori on Ingenium-perheen 1,5-litrainen kolmisylinterinen, joka joutuu ajoittain tekemään jonkin verran työtä. Uusi moottori on 33 kg kevyempi kuin vastaava nelisylinterinen. Lataushybridissä neliveto on toteutettu taka-akselin 109-hevosvoimaisella sähkömoottorilla ja järjestelmän yhteisteho on 309 hv. 15 kilowattitunnin ajoakku riittää valmistajan mukaan 55 kilometrin täyssähköiseen ajoon, ja koeajon perusteella lukema on myös saavutettavissa. Mielenkiintoisin puoli JLR:n P300e-lataushybrideissä on CCS-pikalataus, jonka 32 kilowatin huipputeho riittää 0–80 % -asiointilataukseen erinomaisesti. Akun täyttyessä latausteho laskee merkittävästi, joten pikalaturissa ei kannata notkua täyteen asti. Type 2 -latauksen huipputeho on 7 kW, joskin vain Suomessa ei-niin-yleisellä 32 A:lla. Malliston suosikki Hinnastossa uusi P300e-lataushybridi asettuu hinnat alkaen P160 MHEV ja D165 MHEV -kevythybridien tuntumaan varustetasoista riippuen. Ostajan kannattaa olla tarkkana, sillä mallistosta löytyy edelleen myös perinteisempi P300-malliversio. Ero Jaguar F-Paceen kutistuu uudistusten myötä entisestään, sillä yllättävän pienen tilaeron lisäksi isoveljen ikä alkaa näkyä nuoremman E-Pacen rinnalla. Rohkeat päivitykset nostavatkin mallin tasolle, jota siltä alun perin odotettiinkin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaguar E-Pace P300e Plug-In Hybrid R-Dynamic S Hinta alkaen 67 802 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 295 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 80 kW (109 hv). Teho 147 kW (200 hv), 5500 r/min Vääntö 540 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 540 Nm (1600–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,0 / 12,2 kWh. Lataus: Type 2 7 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 22681 mm Tavaratila: 494–1170 l Omamassa: 2173 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe