Ajoneuvot | Koeajo | 3.2.2018

Koeajo: Jaguar E-Pace S – Nuorin, pienin ja kypsin Jaguar

Business D180 AWD Aut

Jaguarin toinen katumaasturi saapuu kenties markkinoiden kuumimpaan autoluokkaan – ja siinä on ainesta hitiksi. Hyvää ajettavuus, pirteys, tilat kokoluokka huomioiden. Huonoa paino verottaa suorituskykyä.

Jaa artikkeli

Vierasperäiset autotermit taipuvat välillä kankeasti suomeen, mutta sana katumaasturi on osuva: maasturi kertoo tyylisuunnan ja etuliite paljastaa todellisen käyttöalueen. Sana on paljon parempi kuin englannin SUV, sillä monikaan katumaastureista ei sisällä hyvää farmaria enempää sporttia tai käytettävyyttäkään. Silti katumaasturit ovat nyt automaailman kuuminta tavaraa. Polttopisteessä ovat pienet arvokkaat trendimallit, kuten Jaguar E-Pace, joka saapuu markkinoille lähes samanaikaisesti Volvo XC40:n ja BMW X2:n kanssa.

Nykyaikainen ja näyttävä

Jaguar-malliston ainoana poikittaismoottorisena E-Pacen kuoret kätkevät Land Rover Discovery Sportissa ja Range Rover Evoquessa käytetyn D8-perusrakenteen, jonka pisimmät juuret ulottuvat Ford-omistajuuteen asti.

Jaguar E-Pace

Juurista viis, E-Pace tuntuu nykyaikaiselta Jaguarilta. Kuvissa hieman liiankin sympaattisen pentumainen ilme on luonnossa vakavampi ja uskottavampi – etenkin takaviistosta erottuvine lokasuojan pokkauksineen E-Pacessa on sopivasti viitteitä kauniiseen F-Type -urheiluautoon. Tyylisuunta jatkuu sisällä: mittaristosta matkustajan kahvaksi jatkuva linja luo kuljettajakeskeisen tunnelman ja pyöritettävät ilmastoinnin ja istuinlämmittimien säätimet ovat kätevä ja tunnistettava yksityiskohta. Kun materiaalit, sovitus ja ergonomiakin näyttävät olevan kunnossa, viihtyy Jaguar E-Pacen ratissa hienosti.

Jaguar E-Pace

Enemmän F-Typeä kuin F-Pacea.

Vajaaseen 2,7 metrin akseliväliin mahtuvat myös ilahduttavan tilava tavaratila (577 litraa) sekä yllättävän väljät takatilat, joskin reisituki saisi olla tukevampi. Voimakkaasti muotoillut C-pilarit luovat takaviistoon merkittävän katveen, mutta se tuskin tässä luokassa liikaa vaivaa – katumaasturit kun ovat eräänlaisia aikakautemme coupéja, mutta nyt tunnesyiden piilottaminen järkiperusteisiin on tehty kauniita kaksiovisia helpommaksi.

Sopivasti sähäkkä

Koeajoauton 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori on tuttu monista konsernin malleista, mutta voimanlähteen karkeus on E-Pacessa eristetty esimerkiksi F-Pacea paremmin. Kenties moottoria on kehitetty eteenpäin, tai sitten E-Pacen teräskorissa moottorin eristys onnistuu muissa Jaguareissa käytettyä alumiinikoria paremmin. Korimateriaalissa lienee syy erikoiseen seikkaan: E-Pace on isoveljeään F-Pacea painavampi.

Jaguar E-Pace

E-Pace on yllättävän hauska ajettava. Ensihuomion vie nopea ohjaus ja herkkä kaasu. Yhdistelmä on enemmän sähäkkä kuin hermostunut, mikä luo pikkukissaan keveyden ja urheilullisuuden tuntua.

Alusta on jämäkkä, mutta 20-tuumaisista vanteista huolimatta nypytyksestä tai rengasmelusta ei kitkarenkailla tarvitse kärsiä. Monilta osin tulokas tuntuu kaikkein kypsimmältä ja hiotuimmalta Jaguar-mallilta.

ZF:n valmistama 9-pykäläinen automaatti reagoi nopeasti, joten E-Pace tuntuu osakaasulla numeroarvoja tehokkaammalta. Vasta täyskaasu paljastaa varsin huiman 1 843 kilon omamassan – virallisten arvojen pohjalta yhtä tehokas Audi Q3 saavuttaa satasen 1,4 sekuntia nopeammin.

Jaguar E-Pace

Dieselvoimaa tarjoillaan kaksilitraisen 150-, 180- ja 240-hevosvoimaisina painoksina, josta miedoimman saa myös etuveto-manuaalina (37 895 eur). Bensiinimoottorit ovat 250- ja 300-hevosvoimaisia neliveto-automaatteja. Laaja mallisto tuo myös lavean hintahaitarin: E-Pace voi olla edullisin tie Jaguarin rattiin, mutta koeajoauton tapaan autoon saa palamaan enemmänkin rahaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu