6.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace P400e – sähköistetty peruspäivitys toimii, mutta näkyy kontissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace kävi läpi kasvojenkohotuksen, jonka myötä voimalinjavalikoima sähköistettiin ja tarjolle tuli myös ladattava hybridi. Hyvää: laadukas yleistunnelma, voimalinjan toiminta, pikalataus. Huonoa: tavaratilan kyhmy. Brittimerkki esitteli ensimmäisen katumaasturinsa vuonna 2015. Vaikka Jaguar F-Pace onkin ikääntynyt tyylikkäästi, oli auton jo korkea aika saada nippu päivityksiä. Ensiesittelystään lähtien kiitosta saanutta ulkokuorta ei ole lähdetty liiaksi muokkaamaan. Pitää olla melkoinen asiantuntija tunnistaakseen uudistukset ilman vieressä olevaa vertailukohtaa. Maski on hieman edeltäjää massiivisempi, keulan ilmanottoaukkoja on suurennettu ja valot molemmissa päissä ovat muuttuneet sirompaan suuntaan. Koeajossa ollut auto oli varustettu urheilullisuutta korostavalla R-Dynamic -varustelulla ja ulkonäön mustilla yksityiskohdilla. Sisätiloissa muutokset ovat huomattavasti mittavammat. Koko keskikonsoli on laitettu uusiksi ja näkymää hallitsee tyylikkäästi kojelaudan mukaisesti kaartuva 11,4-tuumainen näyttö. Pyöritettävän vaihteenvalitsimen tilalle on tullut perinteisempi ja ergonomisempi keppi, jonka oikealta puolelta löytyy ajotilavalintojen kytkin. Mittaristo on tuttu näyttö, eli sen asettelua ja sisältöä voi säätää oman maun mukaan. Keskikonsolin näytön kautta käytetään uutta Pivi Pro -multimediajärjestelmää. Se tarjoaa huomattavasti edeltäjää tyylikkäämmän ulkonäön, mutta myös selkeämmän ja nopeamman käytettävyyden. Ajan hengen mukaisesti Pivi Pro tarjoaa myös langattomat päivitysmahdollisuudet, eli uusia ominaisuuksia ja esimerkiksi karttapäivityksiä voidaan ottaa käyttöön ilman huoltamovierailua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköistymistä läpi malliston Malliuudistuksen yhteydessä kaikki perusvoimalinjat pienintä bensamallia lukuun ottamatta ovat saaneet kylkeensä kevythybriditekniikkaa. Mielenkiintoisin versio Suomen markkinoilla on kuitenkin uusi lataushybridi. Kaksilitrainen neloskone ja vaihteiston sisältä löytyvä sähkömoottori tarjoilevat yhdessä yli 400 hevosvoiman kokonaistehon ja vääntöä kunnioitettavat 640 newtonmetriä. Näillä lukemilla kyseessä on SVR-versiota lukuun ottamatta malliston tehokkain voimalinja, mutta pienten CO2-päästöjen ansiosta hinta on lähempänä malliston hinnat alkaen -päätä. Pelkällä sähköllä liikuttaessa lähes 2,2 tonnin omamassa tuntuu hieman verkkaisena etenemisenä. Toki sähkömoottorin turvin pärjää maantienopeuksiin saakka, mutta silloin kuljettajalta vaaditaan hieman malttia. Moottorien yhteisvoimin F-Pace liikahtaa suorastaan kunnioitusta herättävään tahtiin. Ladattava hybridi on aina varustettu mukautuvalla iskunvaimennuksella, ja mukavuus onkin kohdallaan. Ajettavuutta leimaa vaivattomuus ja helppous, mutta markkinointimiesten ihannoimaa urheilullisuutta on vaikea löytää. Pelkän sähkön turvin F-Pace kulkee käytännössä noin 40 kilometriä. Ei mullistava, mutta monen arkiajoihin riittävä toimintamatka. Lataamisen osalta F-Pace tarjoaa valitettavasti vain yksivaiheisen AC-latauksen, mutta vastapainona se tukee myös CCS-pikalatausta. Toki aikaperusteisille DC-latureille 32 kW:n tehoilla ei kannata lähtökohtaisesti mennä. Hybridiversion suurin kompromissi käytettävyyden suhteen löytyy tavaratilasta. Auton perusrakenteen ikä tulee tässä hyvin esille, sillä akku on sijoitettu taka-akseliston päälle ja tavaratila kärsii tästä varsin roimasti. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Jaguar F-Pace P400e Plug-in Hybrid R-Dynamic SE Hinta alkaen 84 439 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 319 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, kaksi ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 105 kW (143 hv). Teho 200 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva; 17,1 / 13,7 kWh. Lataus; Type 2 7,0 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 53 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,4 (yhd.) CO2-päästöt 55 g/km Mitat pituus 4747 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1664 mm, akseliväli 2874 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku