18.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Rapido V62 – kasvavatko retkeilyauton tilat, kun WC siirretään auton takaosaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retkeilyautot mielletään usein varsin ahtaiksi. Rapido V62 tarjoaa poikkeavalla pohjaratkaisullaan avarampaa tilaa, tosin sänkytilan kustannuksella. Hyvää: tilat retkeilyautoksi, voimalinja, varustelu. Huonoa: kolinat, sängylle ei voi saapua sivusta. Peltikorinen retkeilyauto, jollaista myös koeajomme Fiat Ducato -pohjainen Rapido V62 edustaa, ihastuttaa kuluttajia suhteellisella näppäryydellään. Pakettiauton omaan koriin rakennetut retkeilyautot ovat integroituihin ja alkovimallisiin matkailuautoihin nähden kätevän kokoisia, ja ajo-ominaisuudet ovat täten lähempänä tavallista pakettiautoa.Jo ensituntumalta Rapido tuntuukin huomattavasti kätevämmältä. Tuuli ottaa auton sivuihin huomattavasti lievemmin, ja kapeammat mitat antavat luottamusta mutkaisella tiellä ajamiseen. ZF:n yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii saumattomasti, ja 140 hevosvoimaa tuottava 2,3-litrainen turbodiesel liikuttaa peltikorista matkakotia rivakasti. Rapidon istuimet tuntuvat huomattavasti Ducaton vakiojakkaroita ergonomisemmilta.Runsaammin ohituksia harrastavalle löytyy lisävarustelistalta myös 160-hevosvoimainen moottoriversio reilun kahdentuhannen euron lisähintaan, ja yhä 20 hevosvoimaa tehokkaampi neljällä ekstratonnilla. Kaasujalkaa tosin suitsivat muista matkailuautokoreista tutut asumisosan kolinat ja natinat, jotka kantautuvat korviin varsin kovaäänisinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi haasta puoli-integroitujaKompaktimmat ulkomitat tarkoittavat luonnollisesti myös ahtaampia sisätiloja. Rapido V62:ssa tätä on pyritty kompensoimaan poikkeavalla pohjaratkaisulla.Yleensä retkeilyautossa sänky on auton takaosassa, kuten nytkin. Mutta siinä missä parisänky on usein koko takaosan levyinen, Rapidossa peti on rakennettu hieman kapeammaksi, jotta sen viereen on saatu siirrettyä WC/suihkutilat. Näin saniteettitilat eivät pienennä itse asumisosaa, mutta sänky jää vastaavasti hieman normaalia kapeammaksi. Parisängyn viereen ahdettu WC on kuitenkin yllättävän tilava, joten ratkaisu tuntuu kerrassaan nerokkaalta.Vaikka Rapido V62 on retkeilyautoksi varsin tilava, ei se haasta puoli-integroitujen tiloja. Sohvaryhmän käyttäminen vaatii pientä säätämistä, sillä kuljettajan istuinta on muistettava vetää eteenpäin, jotta asumisosan pöydän saa tarpeeksi etäälle sohvasta. Onneksi tämä muunnos tapahtuu erittäin näppärästi muutamissa sekunneissa, ja yhtä nopeasti pöytä myös irtoaa takamatkustajien tilan parantamiseksi.Etuistuimet saa käännettyä asumisosan pöytään päin, ja lisää istumatilaa on liukuoven edessä sijaitsevalla kaasupullojen ympärille rakennetulla penkillä. Näin pöydän ympärille mahtuu hyvin viisikin ihmistä.Vaihtoehtoinen lämmitystapaKaasun ja sähkön lisäksi koeajoyksilömme lämpiää auton polttoaineella. Diesel-lämmitys tuo etenkin talvisin miellyttävästi lisäaikaa sivistyksen tavoittamattomissa, kun lämmitys ei ole ainoastaan kahden kaasupullon varassa. Ainakin kun ulkolämpötila on nollan tuntumassa, diesel-lämmitin pitää sisälämpötilan yhtä hyvin kuin kaasulämmityskin – joskin lämmittimen käynnistyessä asuinosan sisävalot särisevät hetken suuremman virtakuormituksen vuoksi.L-mallinen keittiö on retkeilyautoksi varsin avara, ja pitkien ikkunoiden sekä panoraamakattoikkunan ansiosta valoisuus tuo sisälle tilavuuden tuntua. Kolmannen kaasupolttimen puute ei juurikaan rajoita ruoan tekemistä kahdelle, mutta isommalla poppoolla kattilat voivat välillä joutua odottamaan vuoroaan. Jääkaapin oven lisäksi myös pakasteluukun kansi aukeaa näppärästi molempiin suuntiin.Paripedin lisäksi pöytäryhmästä saa tarvittaessa taiteltua 85 cm leveän ja 180 cm pitkän lisäsängyn, jolle sopii yksi aikuinen. Mukavuutta on tarjolla takamatkustajillekin, sillä sohvaryhmän istuin on säädettävissä pituussuuntaisesti, joten takana ei tarvitse pönöttää yhdeksänkymmenen asteen kulmassa. Yksinkertainen, mutta erinomainen lisä mukavoittaa myös esimerkiksi pöydän ääressä työskentelemistä.Vakiovarusteisiin kuuluu myös sivuoven viereen sijoitettu televisioteline, jonka avulla ruudun saa suunnattua sohvaryhmälle tai peräosan parisänkyä kohden. Tilankäytöllisesti paikkaan ei kuitenkaan istu järkevästi kovin suuri näköradio, joten parisängyn perältä töllön katsominen vaatinee silmien siristelyä.Kattava vakiovarustelu täyttää tarpeetRapido V62 on varsin kattavasti varusteltu. Ducaton uusi yhdeksänportainen automaattivaihteisto kuuluu vakiovarusteisiin, kuten panoraamakattoikkunakin. Pohjoismaissa vakiona tulevaan Scandinavian Exclusive -pakettiin kuuluu myös kaasupullonvaihtaja, sähköinen lattialämmitys, lämmitettävä harmaavesisäiliö, hyönteissuojaovi ja kaksi keskuslukitusavainta, jotka käyttävät myös asuinosan liukuovea.Ilmaiseksi varusteet eivät tule, mutta auton 66 600 euron lähtöhinta tuntuu varsin kohtuulliselta. Koeajoyksilömme hinta nousee muun muassa lisäakulla, 16-tuumaisilla vanteilla, Truma Combi 6 EH -lämmitinjärjestelmällä ja asunto-osan diesellämmittimellä 75 370 euroon, mutta mikään näistä ei tunnu välttämättömältä lisältä kattavan vakiovarustelun ansiosta.Samaan hintaan voi hankkia myös puoli-integroidun matkailuauton, mutta jos sellainen tuntuu ulkomittojensa puolesta kömpelöltä, on Rapido V62 erinomainen vaihtoehto.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Rapido V62 Hinta alkaen 66 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 75 370 € Moottori Dieselmoottori 2 287 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (140 hv), 3500 r/min Vääntö 350 Nm (1400–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1400–2500 r/min) Mitat pituus 6360 mm, leveys 2100 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4040 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa