Ajoneuvot | Koeajo | Matkailuajoneuvot | 18.10.2020

Koeajo: LMC Element T638 – vihdoin automaattivaihteisena, mutta miltä sillä tuntuu ajaa uudella 120 km/h nopeusrajoituksella?

LMC Element T638 on kohtuuhintaisen Element-malliston tuorein tulokas. Sivuttaisvuodejärjestelyn lisäksi kiinnostava uutuus on Fiatin 9-nopeuksinen automaattivaihteisto. Hyvää: automaattivaihteisto, sisätilat, asunto-osan laatuvaikutelma. Huonoa: takatallin koko, usb-pistokkeiden määrä, äänentoisto.

Jaa artikkeli

Lord Münsterland Caravanin kohtuuhintaisten matkailuautojen mallisto kasvoi jälleen uudella tulokkaalla, LMC Element T638:lla. Viime syksynä esitellyn Element-malliston tuorein vesa erottuu mallisisarista erityisesti pitkittäisellä parivuoteellaan.

LMC Element T638

Asunto-osan toiseen reunaan sijoittuvan pitkittäisen parivuoteen etuna on suurempi WC-tila, joka jatkuu parivuoteen rinnalle, sekä varsin tilava kyökki. LMC Element T638:n yhdistetty WC/suihkutila on mainion kokoinen, suihkuksi muuntautuminen tapahtuu näppärästi helppokäyttöisellä kääntöseinällä.

LMC Element T638Olematon takatalli

Pohjarakenteen heikkous on muihin matkailuautoihin nähden pienehkö takatalli, johon ei kannata sovittaa korkeita tavaroita. Onneksi takatavaratila jatkuu täyspitkäksi, vaikka suurimman osan loppupään litroista vievätkin WC-tilan rakenteet. Toisaalta moni ei varmasti tarvitse perinteiseksi osaksi matkailuautoja miellettävää suurta takatallia juuri koskaan.

LMC Element T638

Parivuode on varsin hyvän kokoinen kahdelle aikuiselle, mutta jos konttaaminen tuottaa ongelmia, ei sivuttainen parivuode ole välttämättä optimaalinen ratkaisu. Esimerkiksi ikäihmisille saarekevuoteeseen suoraan heittäytyminen on helpompaa kuin tällaiseen parivuoteeseen könyäminen, etenkin kun sänky on varsin korkea.

LMC Element T638

Muille käyttäjille kömpimisestä aiheutuvat haitat on kuitenkin otettu huomioon. Parivuoteen etupuolella sijaitseva vaatekaappi on muotoiltu vinoksi, joten myöhemmin pehkuihin painuvan ei tarvitse talloa yöpymiskaverin varpaita sänkyyn siirtyessään.

Älä lähmi kaappeja

Koeajomme Element tuntuu ja näyttää asunto-osaltaan varsin laadukkaalta ja nykyaikaiselta. Usein käytettyjen hieman vanhahtavien puujäljitelmien sijaan kaapit ovat kovakiiltoisia. Näyttävyyden haittapuolena on haastavampi puhtaanapito, mutta kaappejahan käytetäänkin yleensä kahvoista eikä itse ovista. Sormenjäljet ja rasvatahrat ovat siis vältettävissä, etenkin jos vakiomatkustajiin ei kuulu lapsia. Kaappi- ja hyllytilaa on riittävästi muutaman henkilön reissaamiseen.

LMC Element T638

Sohvaryhmän pöytä on helposti liikuteltavissa haluttuun paikkaan, ja puoli-integroiduille autoille tyypillisesti etuistuimet voidaan kääntää pöytää kohti. Pöytä onkin oikein aseteltuna kohtalaisen kokoinen jopa neljän ihmisen ruokailuun. Istumapaikkoja löytyy viidelle, mutta pöytätilaa käytännössä ei.

LMC Element T638

Ainoa asia, jota sohvaryhmä jää kaipaamaan, ovat usb-pistokkeet – ne löytyvät ainoastaan ulko-oven edestä ja parisängyn luota. Valoja ja valokatkaisimia sitä vastoin on kiitettävästi. Tunnelmavalaistus muodostaa yhdessä kovakiiltokaappien kanssa hämärän aikaan varsin tyylikkään yhdistelmän.

Myös ahtaan paikan kammoisille

Myös ruoan laittaminen onnistuu useammalle, kiitos tilavan keittiön ja kolmen polttimen lieden. 6 500 euron arvoisen Suomi-paketin mukana tuleva suurempi jääkaappi on tilava, ja maitotölkit pysyvät pystyssä alalokeron rakosissa.

Suomi-paketti tuo mukanaan lisäksi muun muassa Truman talvipaketin, päiväpeitot, matot, ohjaamon kaihdinverhot, 140-hevosvoimaisen moottorin ja verhoilupäivityksiä.

LMC Element T638

Lisävarusteena sohvaryhmästä saa taiteltua parivuoteen. Jos tämäkään ei riitä, Element-sarjaan on saatavilla lisävarusteena sähkökäyttöinen nostovuode. Vyöllisiä istumapaikkoja on kuitenkin vain neljälle.

Nitinää, muttei vaihteistosta

Vaikka asumisosa tuntuu käytössä laadukkaalta, ajon aikana ainakin koeajoyksilö piti melkoista nitinää jopa matkailuautojen tasolla. Ylimääräisiä kolahteluja tai pamahteluja ei kuitenkaan kuulu rajummissakaan töyssyissä.

Uutuutena voimalinjassa on odotettu Fiatin 9-portainen automaattivaihteisto. Se toimii varsin mainiosti, joskaan ei Mercedeksen automaatin tasoisesti. Vaihdoissa ei erota viiveitä, eikä suurempia ryntäyksiäkään ilmene. Vaihteisto tuntuu kuitenkin usein käyttävän liian suurta vaihdetta, jolloin voimaa täytyy hakea kiihdytyksiin ja mäkiin varsin runsaalla kaasun polkaisulla. Joka tapauksessa uusi automaatti on huomattavasti miellyttävämpi voiman välittäjä matkailukäyttöön kuin Fiatin kuusivaihteinen manuaali.

LMC Element T638

2,3-litraisen turbodieselin tuottamat 140 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä välttävät auton tarpeisiin. Kovemmissa kiihdytyksissä dieselmoottori karjuu varsin rajusti, etenkin nykyään sallitussa 120 km/h -nopeudessa. Pienempitehoisimman moottorin kanssa lomien rentous voi kadota liikennemassojen sekaan.

120 km/h nyt sallittu

Uuden tieliikennelain salliman suurimman nopeuden ajaminen on varsin mukavaa kovempiin tuulenpuuskiin saakka, jolloin pitkän peräylityksen omaava alkaa tuntua LMC erittäin huteralta. Tämä tuntuu ohjauspyörässä saakka, mutta toisaalta totuttelun jälkeen 120 km/h -nopeudella ajaminen ei enää tunnu pelottavalta vaan pikemmin vanhanaikaiselta.

Fiatin ohjaamo on karu ja työkonemainen Mercedes-Benz Sprinteriin (Moottori 5/2020) verrattuna, mutta ero toki näkyy hinnassakin.

Ohjaamon ehdottomasti heikoin kohta on koeajoyksilömme Zenec-kosketusnäyttösoitin ja äänentoisto. Mankan käyttöjärjestelmä on vanhahtava, mutta sentään varsin helppokäyttöinen. Äänentoisto on sitä luokkaa, että musiikkia ei tee edes mieli kuunnella. Podcastien kuuntelemisessa äänenlaadun sietää juuri ja juuri.

Jaa artikkeli

Keskustelu