8.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin pienin crossover ilahduttaa tilavuudellaan. Hyvää: Tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: Ei dieseliä. Renault Captur siirtyy toiseen sukupolveen sillä perinteisimmällä reseptillä: modernisoitu ulkonäkö, paremmat sisätilat, hieman suurempi koko ja joukko uutta teknologiaa. Resepti lienee toimiva, sillä edellismalli on myyty peräti 1,5 miljoonaa kappaletta, ja kilpailu Capturin ympärillä on kiristynyt.Captur säilyttää edeltäjästä tutut linjat, mutta ne on onnistuneesti päivitetty Renaultin nykytyyliin. Pinnan alta löytää uuden CMF-B -perusrakenteen, joka on aiemmin tullut tutuksi muun muassa Cliosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukautuvaa tilankäyttöäCapturin akseliväli on venynyt 33 milliä ja kokonaispituus on kasvanut peräti 11 senttiä. Renault on varustanut takaistuimen 16 senttimetrin pituussäätövaralla, joten tavaratilan ja takatilojen suhdetta voi säätää tarpeen mukaan. Taaimmaisessa asennossa takatilat ovat keskimittaiselle miellyttävät. Reisituki on hyvä, ja ensimmäisenä pidemmillä matkustajilla loppunee pääntila. Tässä asennossa tavaratila vetää mainiot 536 litraa, ja istuinta eteenpäin siirtämällä tila laajenee vielä 80 litralla.Etuistuimella Captur tuo mieleen Clion. Sisätilat ovat yksinkertaisen modernit, ja korkeatasoisten materiaalien ansiosta laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Runsaasti varustellun koeajoauton oranssit yksityiskohdat piristävät tunnelmaa entisestään.Capturin kojelautaa hallitsee 7 tai 9,3-tuumainen tablettimainen tietoviihdejärjestelmä. Koeajoautoista löytyi vain suurempikoinen vaihtoehto, minkä käytettävyys on kohtalaisen hyvä.Takaistuimen pituussäätö onnistuu keskellä näkyvästä kahvasta.Capturin mittaristo on toteutettu näytöllä, ja tarjolla on 7- tai 10,2-tuumainen vaihtoehto. Digitaalitekniikkaa ei kuitenkaan hyödynnetä merkittävällä personoitavuudella.Vain bensiiniversioitaCapturin moottorivalikoima käsittää alkuun kolme bensiinikäyttöistä vaihtoehtoa: perusmallissa on litrainen kolmisylinterinen TCe 100 -moottori (100hv) manuaalivaihteiston kera. Lisäsuorituskykyä tarjoavat 1,3-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin tehoversiot TCe 130 (130 hv) ja TCe 155 (155 hv), ja tämä kaksikko tarjotaan aina 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, renaultiksi EDC7:llä. Suomen tuontiohjelman ulkopuolella tarjotaan myös 95- ja 115-hevosvoimaisia versioita 1,5-litraisesta dieselistä sekä TCe 130 -moottoria manuaalivaihteistolla. Suomen tuontiohjelman kannalta ikävästi Renault oli valinnut juuri viime mainitun ensikoeajoihin. Yhdistelmä hieman terävästi purevaa kytkintä ja 1,3-litraisen turbomoottorin epälineaarista alavääntöä ei ollut ideaali, joten maahantuojan päätös tuoda tämä vaihtoehto vain automaattina lienee oikea – siksi myös teknisissä tiedoissa on automaatin arvot.Ladattava hybridi tulossaRenault täydentää Captur-valikoimaa kesään mennessä ladattavalla E-Tech -hybridillä. 9,8 kilowattitunnin ajoakun kerrotaan riittävän sekalaisessa ajossa 45 kilometrin ajoon. E-Tech -mallissa on uusi 1,6-litrainen ahtamaton nelisylinterinen bensiinimoottori ja uudentyyppinen kahdella sähkömoottorilla varustettu vaihteisto.Renault Capturin ajettavuus on perustasoa. Autoon kotiutuu nopeasti, eikä suuria häiriötekijöitä ole mainittua manuaalivaihteistoa lukuun ottamatta. Jousitus edustaa korkean pikkuauton perustaosa, eli autoa vaivaa hienoinen pintakovuus huonokuntoisilla teillä. Melutasoa ei ulkomaan koeajon pohjalta vielä uskalla kommentoida.Tyypillisten aktiivisten vakionopeudensäätimien ja kaistavahtien lisäksi Capturin teknologiatarjontaan kuuluu nettiyhteys, jonka ansiosta esimerkiksi navigaattori hakee lähiseutujen huoltoasemien polttoainehinnat. Tulevan ajomatkan reitin voi lähettää autolle myös älypuhelimella Renaultin sovelluksen kautta.Kokonaisuutena Renault Captur vaikuttaa onnistuneelta sukupolvenvaihdokselta, jonka suurimpia vahvuuksia ovat muotoiluseikkojen lisäksi avarat tilat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster