8.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur on nyt tyylikkäämpi ja tilavampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin pienin crossover ilahduttaa tilavuudellaan. Hyvää: Tilat, laatuvaikutelma. Huonoa: Ei dieseliä. Renault Captur siirtyy toiseen sukupolveen sillä perinteisimmällä reseptillä: modernisoitu ulkonäkö, paremmat sisätilat, hieman suurempi koko ja joukko uutta teknologiaa. Resepti lienee toimiva, sillä edellismalli on myyty peräti 1,5 miljoonaa kappaletta, ja kilpailu Capturin ympärillä on kiristynyt.Captur säilyttää edeltäjästä tutut linjat, mutta ne on onnistuneesti päivitetty Renaultin nykytyyliin. Pinnan alta löytää uuden CMF-B -perusrakenteen, joka on aiemmin tullut tutuksi muun muassa Cliosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukautuvaa tilankäyttöäCapturin akseliväli on venynyt 33 milliä ja kokonaispituus on kasvanut peräti 11 senttiä. Renault on varustanut takaistuimen 16 senttimetrin pituussäätövaralla, joten tavaratilan ja takatilojen suhdetta voi säätää tarpeen mukaan. Taaimmaisessa asennossa takatilat ovat keskimittaiselle miellyttävät. Reisituki on hyvä, ja ensimmäisenä pidemmillä matkustajilla loppunee pääntila. Tässä asennossa tavaratila vetää mainiot 536 litraa, ja istuinta eteenpäin siirtämällä tila laajenee vielä 80 litralla.Etuistuimella Captur tuo mieleen Clion. Sisätilat ovat yksinkertaisen modernit, ja korkeatasoisten materiaalien ansiosta laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Runsaasti varustellun koeajoauton oranssit yksityiskohdat piristävät tunnelmaa entisestään.Capturin kojelautaa hallitsee 7 tai 9,3-tuumainen tablettimainen tietoviihdejärjestelmä. Koeajoautoista löytyi vain suurempikoinen vaihtoehto, minkä käytettävyys on kohtalaisen hyvä.Takaistuimen pituussäätö onnistuu keskellä näkyvästä kahvasta.Capturin mittaristo on toteutettu näytöllä, ja tarjolla on 7- tai 10,2-tuumainen vaihtoehto. Digitaalitekniikkaa ei kuitenkaan hyödynnetä merkittävällä personoitavuudella.Vain bensiiniversioitaCapturin moottorivalikoima käsittää alkuun kolme bensiinikäyttöistä vaihtoehtoa: perusmallissa on litrainen kolmisylinterinen TCe 100 -moottori (100hv) manuaalivaihteiston kera. Lisäsuorituskykyä tarjoavat 1,3-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin tehoversiot TCe 130 (130 hv) ja TCe 155 (155 hv), ja tämä kaksikko tarjotaan aina 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, renaultiksi EDC7:llä. Suomen tuontiohjelman ulkopuolella tarjotaan myös 95- ja 115-hevosvoimaisia versioita 1,5-litraisesta dieselistä sekä TCe 130 -moottoria manuaalivaihteistolla. Suomen tuontiohjelman kannalta ikävästi Renault oli valinnut juuri viime mainitun ensikoeajoihin. Yhdistelmä hieman terävästi purevaa kytkintä ja 1,3-litraisen turbomoottorin epälineaarista alavääntöä ei ollut ideaali, joten maahantuojan päätös tuoda tämä vaihtoehto vain automaattina lienee oikea – siksi myös teknisissä tiedoissa on automaatin arvot.Ladattava hybridi tulossaRenault täydentää Captur-valikoimaa kesään mennessä ladattavalla E-Tech -hybridillä. 9,8 kilowattitunnin ajoakun kerrotaan riittävän sekalaisessa ajossa 45 kilometrin ajoon. E-Tech -mallissa on uusi 1,6-litrainen ahtamaton nelisylinterinen bensiinimoottori ja uudentyyppinen kahdella sähkömoottorilla varustettu vaihteisto.Renault Capturin ajettavuus on perustasoa. Autoon kotiutuu nopeasti, eikä suuria häiriötekijöitä ole mainittua manuaalivaihteistoa lukuun ottamatta. Jousitus edustaa korkean pikkuauton perustaosa, eli autoa vaivaa hienoinen pintakovuus huonokuntoisilla teillä. Melutasoa ei ulkomaan koeajon pohjalta vielä uskalla kommentoida.Tyypillisten aktiivisten vakionopeudensäätimien ja kaistavahtien lisäksi Capturin teknologiatarjontaan kuuluu nettiyhteys, jonka ansiosta esimerkiksi navigaattori hakee lähiseutujen huoltoasemien polttoainehinnat. Tulevan ajomatkan reitin voi lähettää autolle myös älypuhelimella Renaultin sovelluksen kautta.Kokonaisuutena Renault Captur vaikuttaa onnistuneelta sukupolvenvaihdokselta, jonka suurimpia vahvuuksia ovat muotoiluseikkojen lisäksi avarat tilat.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa