6.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio RS TCe 200 – onko edeltäjiensä tasoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauan odotettu Renault Clio RS on makea pikkusportti, mutta edeltäjiensä magiaa se ei tavoita. Hyvää: Alusta, ulkonäkö, ajettavuus pienin varauksin. Huonoa Kaipaa lisäfiilistä, ohjaustunto. Näyttävyydessä Renault Clio RS TCe200 vie kaikki pisteet: pirteä väri, menohaluja uhkuvat puskurit ja helmat sekä näyttävä diffuusori kertovat heti, ettei nyt ole kyse 0,9-litraisesta perusmallista.Vauhtimalli allekirjoitetaan takaluukun Renault Sport -tekstillä. Suomessa hieman tuntemattomaksi jäänyt vauhtitalli nauttii Keski-Euroopassa lähes kulttimainetta: RS-käsittely on muokannut tavallisista Clioista ja Meganeista ajonautintoon keskittyneiden vertailutestien vakiovoittajia ja ratapäiväharrastajien perusvalintoja.Ranskalaiset ovat luottaneet yksinkertaiseen reseptiin, jonka toteuttamisessa niin moni muu on epäonnistunut: laitetaan keulalle sielukas ja vahva moottori, tuetaan kuljettaja tukevalla istuimella ja varmistetaan ajonautinto yhdistelmällä hyvää ohjausta, erinomaista alustaa ja ensiluokkaista ketteryyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsikertaa ahdettuKolmannen sukupolven RS-Clion kohdalla tuttua reseptiä on muokattu voimalinjan osalta: kaksilitrainen korkealle laulanut vaparikone on vaihtunut ajanmukaiseen 1,6-litraiseen turbomoottoriin jonka perässä on vieläpä kaksoiskytkinvaihteisto. Muutos on plussaa käytettävyydelle: 260 newtonmetrin vääntömomentti jo 2000 kierroksessa yhdistettynä automaattivaihteistoon vie 1 279 kiloista autoa vaivatta.Arkikäytössä Cup-paketin tuoma urheilualusta on näkökulmasta riippuen jämäkkä tai epämukava – normaalia nopeiden pikkuautojen luokassa.Renault Sport piristää Clion varsin muovisia sisätiloja punaisin tehostein. Insinöörihenkinen voi myös kaivaa kosketusnäytöltä RS Monitor -järjestelmän, josta löytyy kaikkea jännää imuilman lämmöistä eturenkaiden pitkittäisluistoon. Istuimet sen sijaan ovat varsin tavalliset, eikä lisävarustelistalta löydy vartaloa halaavia urheiluversioita.Valmisteltava ajettavaksiKun Clioa sitten lähdetään todenteolla ajamaa, aloitetaan operaatio painamalla vaihteensiirtäjän ja käsijarrukahvan välistä löytyvää RS Drive -painiketta. Lyhyt näpäytys siirtää auton urheilulliseen sporttitilaan, pitkä painallus kytkee ajonvakautuksen poistavan Race-tilan – mutta vasta, kun vaihteisto on manuaalitilassa.Rajuimmalla asetuksella viisiovisen Clion suorituskyvyssä ei ole moitittavaa. Moottori vetää hienosti, vaihteisto vaihtaa nopeasti ja tilanteita tehostetaan teatraalisin paukkein. Jännittävyydessä luonteeltaan lattea turbokone ei kuitenkaan pääse lähellekään Renaultin vanhaa kaksilitraista 16-venttiilistä moottoria. Vaihteistotyyppi on mielipideasia, mutta itse suosisin kuljettajaa työllistävää manuaalia.Jotain puuttuuCup-paketin tuoma alusta toimii katuajossa hienosti. Jäykkyydestä huolimatta Clio selviää hienosti kotimaisen tienhoidon haasteista Auto on säädetty ketteräksi, joten määrätietoisella kaasunnostolla Renaultin saa irrottamaan perää. Tässä kohtaa tosin kuvaan astuu ohjauksen tunnottomuus, joka vaikeuttaa oikaisua.RS Monitor tarjoaa mielenkiintoisen ikkunan auton sielunelämään.Kokonaisuutena Clio RS ei aivan yllä sille tasolle, mitä makea ulkonäkö ja Renault Sport -tekstit antavat olettaa. Auto tuntuu enemmän suorituskykyisellä moottorilla varustetulta pieneltä perheautolta kuin aidolta urheilumallilta. Hauskuutta riittää, mutta aivan edeltävien 172/182/197/200 -mallien tasolle tulokas ei nouse.Kun Renault vihdoin otti Clio RS:n Suomen tuontiohjelmaan, olisi mallistosta kenties kannattanut valita raaempi 220 hevosvoimainen Trophy-painos. Katso myös: Sukupolvet vastakkain: onko uusi Renault Clio RS TCe 200 vanhaa hauskempi? Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Renault Clio R.S. TCe 200 EDC Hinta alkaen 33 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 675 € Moottori Bensiinimoottori 1618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6050 r/min Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4090 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2589 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta