6.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio RS TCe 200 – onko edeltäjiensä tasoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauan odotettu Renault Clio RS on makea pikkusportti, mutta edeltäjiensä magiaa se ei tavoita. Hyvää: Alusta, ulkonäkö, ajettavuus pienin varauksin. Huonoa Kaipaa lisäfiilistä, ohjaustunto. Näyttävyydessä Renault Clio RS TCe200 vie kaikki pisteet: pirteä väri, menohaluja uhkuvat puskurit ja helmat sekä näyttävä diffuusori kertovat heti, ettei nyt ole kyse 0,9-litraisesta perusmallista.Vauhtimalli allekirjoitetaan takaluukun Renault Sport -tekstillä. Suomessa hieman tuntemattomaksi jäänyt vauhtitalli nauttii Keski-Euroopassa lähes kulttimainetta: RS-käsittely on muokannut tavallisista Clioista ja Meganeista ajonautintoon keskittyneiden vertailutestien vakiovoittajia ja ratapäiväharrastajien perusvalintoja.Ranskalaiset ovat luottaneet yksinkertaiseen reseptiin, jonka toteuttamisessa niin moni muu on epäonnistunut: laitetaan keulalle sielukas ja vahva moottori, tuetaan kuljettaja tukevalla istuimella ja varmistetaan ajonautinto yhdistelmällä hyvää ohjausta, erinomaista alustaa ja ensiluokkaista ketteryyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsikertaa ahdettuKolmannen sukupolven RS-Clion kohdalla tuttua reseptiä on muokattu voimalinjan osalta: kaksilitrainen korkealle laulanut vaparikone on vaihtunut ajanmukaiseen 1,6-litraiseen turbomoottoriin jonka perässä on vieläpä kaksoiskytkinvaihteisto. Muutos on plussaa käytettävyydelle: 260 newtonmetrin vääntömomentti jo 2000 kierroksessa yhdistettynä automaattivaihteistoon vie 1 279 kiloista autoa vaivatta.Arkikäytössä Cup-paketin tuoma urheilualusta on näkökulmasta riippuen jämäkkä tai epämukava – normaalia nopeiden pikkuautojen luokassa.Renault Sport piristää Clion varsin muovisia sisätiloja punaisin tehostein. Insinöörihenkinen voi myös kaivaa kosketusnäytöltä RS Monitor -järjestelmän, josta löytyy kaikkea jännää imuilman lämmöistä eturenkaiden pitkittäisluistoon. Istuimet sen sijaan ovat varsin tavalliset, eikä lisävarustelistalta löydy vartaloa halaavia urheiluversioita.Valmisteltava ajettavaksiKun Clioa sitten lähdetään todenteolla ajamaa, aloitetaan operaatio painamalla vaihteensiirtäjän ja käsijarrukahvan välistä löytyvää RS Drive -painiketta. Lyhyt näpäytys siirtää auton urheilulliseen sporttitilaan, pitkä painallus kytkee ajonvakautuksen poistavan Race-tilan – mutta vasta, kun vaihteisto on manuaalitilassa.Rajuimmalla asetuksella viisiovisen Clion suorituskyvyssä ei ole moitittavaa. Moottori vetää hienosti, vaihteisto vaihtaa nopeasti ja tilanteita tehostetaan teatraalisin paukkein. Jännittävyydessä luonteeltaan lattea turbokone ei kuitenkaan pääse lähellekään Renaultin vanhaa kaksilitraista 16-venttiilistä moottoria. Vaihteistotyyppi on mielipideasia, mutta itse suosisin kuljettajaa työllistävää manuaalia.Jotain puuttuuCup-paketin tuoma alusta toimii katuajossa hienosti. Jäykkyydestä huolimatta Clio selviää hienosti kotimaisen tienhoidon haasteista Auto on säädetty ketteräksi, joten määrätietoisella kaasunnostolla Renaultin saa irrottamaan perää. Tässä kohtaa tosin kuvaan astuu ohjauksen tunnottomuus, joka vaikeuttaa oikaisua.RS Monitor tarjoaa mielenkiintoisen ikkunan auton sielunelämään.Kokonaisuutena Clio RS ei aivan yllä sille tasolle, mitä makea ulkonäkö ja Renault Sport -tekstit antavat olettaa. Auto tuntuu enemmän suorituskykyisellä moottorilla varustetulta pieneltä perheautolta kuin aidolta urheilumallilta. Hauskuutta riittää, mutta aivan edeltävien 172/182/197/200 -mallien tasolle tulokas ei nouse.Kun Renault vihdoin otti Clio RS:n Suomen tuontiohjelmaan, olisi mallistosta kenties kannattanut valita raaempi 220 hevosvoimainen Trophy-painos. Katso myös: Sukupolvet vastakkain: onko uusi Renault Clio RS TCe 200 vanhaa hauskempi? Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Renault Clio R.S. TCe 200 EDC Hinta alkaen 33 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 675 € Moottori Bensiinimoottori 1618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6050 r/min Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4090 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2589 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää