31.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Trafic Space Nomad – maltilliseen retkeilyyn sopiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautoista rakennetut retkeilyautot ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan, joten myös autonvalmistajat ovat innostuneet muutostöihin. Renault Trafic kuuluu Suomessakin suosittuun tonniluokan pakujen jaloon ryhmään. Sen kolmas sukupolvi on ollut valmistuksessa vuodesta 2014, ja Traficin sisaruksia ovat Fiat Talento, Nissan Primastar ja Opel Vivaro. Trafic oli melko tuoreeltaan mukana Moottorin suuressa kuuden auton pakuvertailussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei myynnissä Suomessa Traficin retkeilyversio Space Nomad ei ole myynnissä Suomessa, mutta tila-autoversio Trafic Combi on. Joka tapauksessa Trafic tarjoaa hyvät pohjat muuntaustumisleikissä retkeilyautoksi, ja nuo mahdollisuudet on hyödynnetty myös kohtuullisen hyvin. Valmistajalla on tuotannossa kaksi eri versiota, hieman yli viisi metri metriä Space Nomad sekä tätä 40 senttiä pidempi Grand Space Nomad. Ajoimme näistä lyhyemmän normaaliversion. Moottoriversioita on kaksi, joko 150- tai 170-heppainen turbodiesel. Ajoimme näistä tehokkaamman. 150-heppaisen saa joko manuaalina tai automaattina, tehoversio on aina automaatti. Arjesta retkelle Trafic Space Nomad Space on siitä näppärä retkeilyauto, että se ajaa arkisin myös ison tila-auton virkaa – joskin istumapaikat siinä on vain viidelle. Perheen kakkosautona se taipuu kuitenkin erinomaisesti vaikkapa lapsien kuljetuksiin harrastuksiin. Muunnoksista aiheutunut ylimääräinen paino kulkee vain aina mukana. Takapenkki liikkuu matkustamossa kiskoilla ees-taas ja toimii leiriolosuhteissa sisäsohvana. Sen eteen voidaan tarvittaessa taitella tavaratilasta retkeilypöytä. Etuistuimet voidaan kääntää 180 astetta, jolloin matkustamoon syntyyn luontevasti yhtenäinen oleskelutila. Paremmassa käytössä pöytä on kuitenkin kahden retkeilytuolin kanssa ulkona. Auton oikealla sivulla on rullana esiin vedettävä 220x235-senttinen katos, joka suojaa paitsi sateelta nykyisin myös niin armottomasti porottavalta auringolta. Kaappitilaa on kohtuullisesti, mutta kovin isoa repertuaaria keitto- ja ruokailuvälineitä ei mukaan mahdu. Jääkaapin tilavuus on 49 litraa eli kovin pitkän retken eväille ei siellä tilaa ole. Kaasulla lämpiäviä keittolevyjä on kaksi, ja ne ovat suojassa lasilevyn alla – kuten on myös lavuaari. Työn jälki on kauttaaltaan erinomaista. Mukavat majoitustilat Takapenkki helposti taittelemalla sisätiloihin syntyy 124x185 sentin kokoinen sänky. Se on jämäkkä nukuttava, mutta ajaa asiansa. Pehmennystä kaipaavat voivat harkita kuljettavansa mukana ylimääräistä petauspatjaa. Autossa on vakiona myös kattoteltta, joka nousee sekin melko näppärästi koko komeuteensa. Se on 120-senttisenä hieman kapeampi kuin alasänky, mutta soveltuu 190-senttisenä paremmin hieman pidemmille yöpyjille. Telttamainen tunnelma kasvattaa retkeilytunnelmaa sisätiloissa nukkumiseen verrattuna. LED-valoja on riittävästi ympäriinsä illan koittaessa, ja erilaisille sähkölaitteille on myös runsaasti latausmahdollisuuksia. USB-liitoksia on itse asiassa sen verran, että liekö Renaultilla ollut kohderyhmää mietittäessä ajatuksissa influesserit… Katolla on myös pieni aurinkopaneeli tuottamassa sähköä perustarpeisiin. Renaultin mukaan retkeilyakku riittää normaalisti kahden päivän retkeilyyn, mutta aurinkopaneelilla retkeilyä voidaan jatkaa yhdellä lisäpäivällä. WC-tiloja tai kylpyhuonetta ei pienessä retkeilyautossa luonnollisestikaan ole, mutta 60-litraiseen vesisäiliöön voidaan sentään liittää käsisuihku. Sillä on kätevä suihkuttaa vaikkapa jalat nopeasti puhtaaksi, jos varpaiden väliin on kertynyt hiekkaa. Merenrannassa leiriydyttäessä suihkulla on myös kiva huuhdella suolainen vesi pois iholta. Matkustamon ilmastointi on kesällä kätevä – ja nykyisin myös melko tarpeellinen. Viileämpiä iltoja varten on 2000-wattinen lämmityslaite. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohderyhmän haasteet Isomman perheen retkeilytarpeisiin Space Nomad käy nopeasti pieneksi. Tila riittää korkeintaan pidennetyn viikonlopun tarpeisiin, mukaan ei yksinkertaisesti mahdu riittävästi tavaraa. Parhaimmillaan Space Nomad onkin joko nuoremman tai vanhemman pariskunnan loma-autona. Tässä on vain pari haastetta. Space Nomad maksaa esimerkiksi Sveitsissä alkaen 62 250 euroa, ja huippuversio muutamilla lisäherkuilla kustantaa jo yli 80 000 euroa. Harvalla nuorella pariskunnalla on varaa laittaa sen verran kiinni retkeilyautoon. Monelle eläkkeelle siirtyneellä pariskunnalla talousasiat mahdollistavat sen sijaan retkeilyauton, mutta samalla rahalla pääsee kiinni myös selvästi isompaan ja mukavampaan matkailuautoon. Lisäksi kattotelttaan kiipeäminen vaatii terveitä niveliä ja pientä akrobatiaa. Lapsenlapset tietysti kyllä rakastavat telttaa ja sieltä avautuvia maisemia. Pakumainen ajettava Modernit pakettiautot ovat jo hyvin henkilöautomaisia ajaa, eikä Space Nomad ole tästä poikkeus. Korkealta näkee hyvin ulos, ja laatikkomaiset muodot on helppo hahmottaa. Yli 2,5 tonnin omamassa tuntuu luonnollisesti kaasua poljettaessa, mutta kaksilitrainen ja 170-heppainen turbodiesel tekee parhaansa. Jouhevassa maantieajossa Space Nomad on parhaimmillaan. Kaupunkien hidastetöyssyistä se ei oikein pidä. Turbodiesel juo sadalla kilometrillä noin 10 litraa menovettä eli 80 litran tankilla ajellaan noin 800 kilometriä. Pitkille erämaaretkille ei ehkä siis kannata lähteä, joskaan Trafic ei etuvetoisena myöskään tykkää tiettömistä maastoista. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Renault Trafic Space Nomad Moottori 1997 cm³ turbodiesel, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,4 (yhd.) CO2-päästöt 273 g/km Mitat pituus 5080 mm, leveys 1956 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 3098 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe