31.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Trafic Space Nomad – maltilliseen retkeilyyn sopiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautoista rakennetut retkeilyautot ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan, joten myös autonvalmistajat ovat innostuneet muutostöihin. Renault Trafic kuuluu Suomessakin suosittuun tonniluokan pakujen jaloon ryhmään. Sen kolmas sukupolvi on ollut valmistuksessa vuodesta 2014, ja Traficin sisaruksia ovat Fiat Talento, Nissan Primastar ja Opel Vivaro.Trafic oli melko tuoreeltaan mukana Moottorin suuressa kuuden auton pakuvertailussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi myynnissä SuomessaTraficin retkeilyversio Space Nomad ei ole myynnissä Suomessa, mutta tila-autoversio Trafic Combi on. Joka tapauksessa Trafic tarjoaa hyvät pohjat muuntaustumisleikissä retkeilyautoksi, ja nuo mahdollisuudet on hyödynnetty myös kohtuullisen hyvin.Valmistajalla on tuotannossa kaksi eri versiota, hieman yli viisi metri metriä Space Nomad sekä tätä 40 senttiä pidempi Grand Space Nomad. Ajoimme näistä lyhyemmän normaaliversion.Moottoriversioita on kaksi, joko 150- tai 170-heppainen turbodiesel. Ajoimme näistä tehokkaamman. 150-heppaisen saa joko manuaalina tai automaattina, tehoversio on aina automaatti.Arjesta retkelleTrafic Space Nomad Space on siitä näppärä retkeilyauto, että se ajaa arkisin myös ison tila-auton virkaa – joskin istumapaikat siinä on vain viidelle. Perheen kakkosautona se taipuu kuitenkin erinomaisesti vaikkapa lapsien kuljetuksiin harrastuksiin. Muunnoksista aiheutunut ylimääräinen paino kulkee vain aina mukana.Takapenkki liikkuu matkustamossa kiskoilla ees-taas ja toimii leiriolosuhteissa sisäsohvana. Sen eteen voidaan tarvittaessa taitella tavaratilasta retkeilypöytä. Etuistuimet voidaan kääntää 180 astetta, jolloin matkustamoon syntyyn luontevasti yhtenäinen oleskelutila.Paremmassa käytössä pöytä on kuitenkin kahden retkeilytuolin kanssa ulkona. Auton oikealla sivulla on rullana esiin vedettävä 220x235-senttinen katos, joka suojaa paitsi sateelta nykyisin myös niin armottomasti porottavalta auringolta.Kaappitilaa on kohtuullisesti, mutta kovin isoa repertuaaria keitto- ja ruokailuvälineitä ei mukaan mahdu. Jääkaapin tilavuus on 49 litraa eli kovin pitkän retken eväille ei siellä tilaa ole.Kaasulla lämpiäviä keittolevyjä on kaksi, ja ne ovat suojassa lasilevyn alla – kuten on myös lavuaari. Työn jälki on kauttaaltaan erinomaista.Mukavat majoitustilatTakapenkki helposti taittelemalla sisätiloihin syntyy 124x185 sentin kokoinen sänky. Se on jämäkkä nukuttava, mutta ajaa asiansa. Pehmennystä kaipaavat voivat harkita kuljettavansa mukana ylimääräistä petauspatjaa.Autossa on vakiona myös kattoteltta, joka nousee sekin melko näppärästi koko komeuteensa. Se on 120-senttisenä hieman kapeampi kuin alasänky, mutta soveltuu 190-senttisenä paremmin hieman pidemmille yöpyjille. Telttamainen tunnelma kasvattaa retkeilytunnelmaa sisätiloissa nukkumiseen verrattuna.LED-valoja on riittävästi ympäriinsä illan koittaessa, ja erilaisille sähkölaitteille on myös runsaasti latausmahdollisuuksia. USB-liitoksia on itse asiassa sen verran, että liekö Renaultilla ollut kohderyhmää mietittäessä ajatuksissa influesserit…Katolla on myös pieni aurinkopaneeli tuottamassa sähköä perustarpeisiin. Renaultin mukaan retkeilyakku riittää normaalisti kahden päivän retkeilyyn, mutta aurinkopaneelilla retkeilyä voidaan jatkaa yhdellä lisäpäivällä.WC-tiloja tai kylpyhuonetta ei pienessä retkeilyautossa luonnollisestikaan ole, mutta 60-litraiseen vesisäiliöön voidaan sentään liittää käsisuihku. Sillä on kätevä suihkuttaa vaikkapa jalat nopeasti puhtaaksi, jos varpaiden väliin on kertynyt hiekkaa. Merenrannassa leiriydyttäessä suihkulla on myös kiva huuhdella suolainen vesi pois iholta.Matkustamon ilmastointi on kesällä kätevä – ja nykyisin myös melko tarpeellinen. Viileämpiä iltoja varten on 2000-wattinen lämmityslaite.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohderyhmän haasteetIsomman perheen retkeilytarpeisiin Space Nomad käy nopeasti pieneksi. Tila riittää korkeintaan pidennetyn viikonlopun tarpeisiin, mukaan ei yksinkertaisesti mahdu riittävästi tavaraa. Parhaimmillaan Space Nomad onkin joko nuoremman tai vanhemman pariskunnan loma-autona. Tässä on vain pari haastetta.Space Nomad maksaa esimerkiksi Sveitsissä alkaen 62 250 euroa, ja huippuversio muutamilla lisäherkuilla kustantaa jo yli 80 000 euroa. Harvalla nuorella pariskunnalla on varaa laittaa sen verran kiinni retkeilyautoon.Monelle eläkkeelle siirtyneellä pariskunnalla talousasiat mahdollistavat sen sijaan retkeilyauton, mutta samalla rahalla pääsee kiinni myös selvästi isompaan ja mukavampaan matkailuautoon. Lisäksi kattotelttaan kiipeäminen vaatii terveitä niveliä ja pientä akrobatiaa. Lapsenlapset tietysti kyllä rakastavat telttaa ja sieltä avautuvia maisemia.Pakumainen ajettavaModernit pakettiautot ovat jo hyvin henkilöautomaisia ajaa, eikä Space Nomad ole tästä poikkeus. Korkealta näkee hyvin ulos, ja laatikkomaiset muodot on helppo hahmottaa.Yli 2,5 tonnin omamassa tuntuu luonnollisesti kaasua poljettaessa, mutta kaksilitrainen ja 170-heppainen turbodiesel tekee parhaansa. Jouhevassa maantieajossa Space Nomad on parhaimmillaan. Kaupunkien hidastetöyssyistä se ei oikein pidä.Turbodiesel juo sadalla kilometrillä noin 10 litraa menovettä eli 80 litran tankilla ajellaan noin 800 kilometriä. Pitkille erämaaretkille ei ehkä siis kannata lähteä, joskaan Trafic ei etuvetoisena myöskään tykkää tiettömistä maastoista.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Renault Trafic Space Nomad Moottori 1997 cm³ turbodiesel, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Vääntö 380 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,4 (yhd.) CO2-päästöt 273 g/km Mitat pituus 5080 mm, leveys 1956 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 3098 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!