24.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Royal Enfield palaa Suomen markkinoille tauon jälkeen. Malliston klassisin malli on jo nimensäkin perusteella Classic 350. HYVÄÄ: ajamisen keveys ja helppous, käytännöllisyys, polttoainetalous HUONOA: ulkopuolisten liiallinen kiinnostus ajotauoilla Classic 350:n edellinen sukupolvi esiteltiin 2009 ja kahdentoista vuoden aikana sitä ehdittiin valmistaa yli kolme miljoonaa kappaletta. Koeajoon saimme uunituoreen mallin, joka on muokattu täyttämään uusimmat päästömääräykset mutta muut muutokset ovat hillittyjä.Pyörä tuntuu satulaan istahtaessa selvästi ilmoitettua 195 kilogrammaa kevyemmältä ja 805 millimetrin istuinkorkeutta matalammalta. Syinä ovat matala painopiste ja kapeat runko ja satula.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUunituoreen pyörän lähes äänetön tyhjäkäyntiTyhjäkäynti on lähes äänetöntä, ja samoin ykkösvaihde kytkeytyy ilman mainittavaa kolahdusta. Vaihteet on välitetty lyhyiksi, ykkösellä nopeus nousee noin 50 kilometriin tunnissa, kakkosella kahdeksaankymppiin ja kolmosella rikkoutuu juuri ja juuri satasen mittarinopeus. Kaikkiaan vaihteita on viisi, mikä on riittävä määrä.Korkeimmillaan nopeusmittarin neula nousee noin 120 kilometrin lukemaan, ja kunhan uunituoreella pyörällä ajetaan vähän lisää kilometrejä, niin luultavasti se vetreytyy vielä vähän kovempiin nopeuksiin.Pitkäiskuisen moottorin vahvuus on tasainen vääntö lähes tyhjäkäynniltä alkaen, eikä moottoria tarvitsekaan normaalissa ajossa kierrättää huipputehon 6100 kierrokselle asti. Viitosvaihteella moottori vetää sujuvasti jo 50-60 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Ryhdikkäästi eteenpäinAjoasento on ryhdikkään pysty. Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvää, samoin niiden toiminta. Nopeusmittari on analoginen ja muut tiedot kertoo lcd-näyttö, jota ohjataan kytkinkäden etusormella.Kaasun vaste on pehmeä eikä nykäisyä tunnu moottorijarrutukselta vedolle tai toisinpäin siirryttäessä. Sekä edessä että takana on levyjarrut. Jarrujen teho ja tuntuma ovat pyörän luonteeseen nähden riittävät, ja turvallisuudesta huolehtii ABS-järjestelmä. Polttoainetaloudellista ajoaValmistaja ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi 2,63 litraa sadalla, jolloin tankillinen riittää noin 500 kilometrin matkalle. Reippaalla tyylillä ajetussa koeajossa kulutus nousi tasan kolmeen litraan, mikä on linjassa valmistajan ilmoituksen kanssa.Royal Enfieldin vahvuuksia ovat tekniikan yksinkertaisuus ja ajamisen helppous. U-käännökset sujuvat leikittelevän helposti ja mutkiinkin pyörä kääntyy lähes ajatuksen voimalla. Kallistusvaraa on riittävästi ja jousitus toimii pyörän hintaluokka huomioiden melkeinpä kiitettävästi. Renkaat ja jousitus selviävät kunnialla myös kohdalle osuneesta soratieosuudesta.Pinnavanteet, kromattu pakoputki ja monivärimaalaus yhdessä klassisen ulkonäön kanssa ovat varmasti monille ne syyt, miksi Royal Enfield Classic 350 hankitaan. Silti ei kannata väheksyä sen ominaisuuksia, se soveltuu hyvin niin työmatkakäyttöön kuin vapaapäivien viettoonkin kaupunkiajossa tai mutkateillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Royal Enfield Classic 350 1-syl. nelitahtimoottori 349 cm3 ilmajäähdytys 5 vaihdetta, ketjuveto 15 kW (20,5 hv) / 6 100 r/min 27 Nm / 4 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 805 mm Akseliväli 1390 mm Polttonestesäiliö 13 l Massa tankattuna 195 kg Rengaskoko edessä 100/90-19 takana 120/80-18 Takuu 3 vuotta Hinta 6 150 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster