24.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Royal Enfield palaa Suomen markkinoille tauon jälkeen. Malliston klassisin malli on jo nimensäkin perusteella Classic 350. HYVÄÄ: ajamisen keveys ja helppous, käytännöllisyys, polttoainetalous HUONOA: ulkopuolisten liiallinen kiinnostus ajotauoilla Classic 350:n edellinen sukupolvi esiteltiin 2009 ja kahdentoista vuoden aikana sitä ehdittiin valmistaa yli kolme miljoonaa kappaletta. Koeajoon saimme uunituoreen mallin, joka on muokattu täyttämään uusimmat päästömääräykset mutta muut muutokset ovat hillittyjä.Pyörä tuntuu satulaan istahtaessa selvästi ilmoitettua 195 kilogrammaa kevyemmältä ja 805 millimetrin istuinkorkeutta matalammalta. Syinä ovat matala painopiste ja kapeat runko ja satula.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUunituoreen pyörän lähes äänetön tyhjäkäyntiTyhjäkäynti on lähes äänetöntä, ja samoin ykkösvaihde kytkeytyy ilman mainittavaa kolahdusta. Vaihteet on välitetty lyhyiksi, ykkösellä nopeus nousee noin 50 kilometriin tunnissa, kakkosella kahdeksaankymppiin ja kolmosella rikkoutuu juuri ja juuri satasen mittarinopeus. Kaikkiaan vaihteita on viisi, mikä on riittävä määrä.Korkeimmillaan nopeusmittarin neula nousee noin 120 kilometrin lukemaan, ja kunhan uunituoreella pyörällä ajetaan vähän lisää kilometrejä, niin luultavasti se vetreytyy vielä vähän kovempiin nopeuksiin.Pitkäiskuisen moottorin vahvuus on tasainen vääntö lähes tyhjäkäynniltä alkaen, eikä moottoria tarvitsekaan normaalissa ajossa kierrättää huipputehon 6100 kierrokselle asti. Viitosvaihteella moottori vetää sujuvasti jo 50-60 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Ryhdikkäästi eteenpäinAjoasento on ryhdikkään pysty. Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvää, samoin niiden toiminta. Nopeusmittari on analoginen ja muut tiedot kertoo lcd-näyttö, jota ohjataan kytkinkäden etusormella.Kaasun vaste on pehmeä eikä nykäisyä tunnu moottorijarrutukselta vedolle tai toisinpäin siirryttäessä. Sekä edessä että takana on levyjarrut. Jarrujen teho ja tuntuma ovat pyörän luonteeseen nähden riittävät, ja turvallisuudesta huolehtii ABS-järjestelmä. Polttoainetaloudellista ajoaValmistaja ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi 2,63 litraa sadalla, jolloin tankillinen riittää noin 500 kilometrin matkalle. Reippaalla tyylillä ajetussa koeajossa kulutus nousi tasan kolmeen litraan, mikä on linjassa valmistajan ilmoituksen kanssa.Royal Enfieldin vahvuuksia ovat tekniikan yksinkertaisuus ja ajamisen helppous. U-käännökset sujuvat leikittelevän helposti ja mutkiinkin pyörä kääntyy lähes ajatuksen voimalla. Kallistusvaraa on riittävästi ja jousitus toimii pyörän hintaluokka huomioiden melkeinpä kiitettävästi. Renkaat ja jousitus selviävät kunnialla myös kohdalle osuneesta soratieosuudesta.Pinnavanteet, kromattu pakoputki ja monivärimaalaus yhdessä klassisen ulkonäön kanssa ovat varmasti monille ne syyt, miksi Royal Enfield Classic 350 hankitaan. Silti ei kannata väheksyä sen ominaisuuksia, se soveltuu hyvin niin työmatkakäyttöön kuin vapaapäivien viettoonkin kaupunkiajossa tai mutkateillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Royal Enfield Classic 350 1-syl. nelitahtimoottori 349 cm3 ilmajäähdytys 5 vaihdetta, ketjuveto 15 kW (20,5 hv) / 6 100 r/min 27 Nm / 4 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 805 mm Akseliväli 1390 mm Polttonestesäiliö 13 l Massa tankattuna 195 kg Rengaskoko edessä 100/90-19 takana 120/80-18 Takuu 3 vuotta Hinta 6 150 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta