24.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Royal Enfield palaa Suomen markkinoille tauon jälkeen. Malliston klassisin malli on jo nimensäkin perusteella Classic 350. HYVÄÄ: ajamisen keveys ja helppous, käytännöllisyys, polttoainetalous HUONOA: ulkopuolisten liiallinen kiinnostus ajotauoilla Classic 350:n edellinen sukupolvi esiteltiin 2009 ja kahdentoista vuoden aikana sitä ehdittiin valmistaa yli kolme miljoonaa kappaletta. Koeajoon saimme uunituoreen mallin, joka on muokattu täyttämään uusimmat päästömääräykset mutta muut muutokset ovat hillittyjä. Pyörä tuntuu satulaan istahtaessa selvästi ilmoitettua 195 kilogrammaa kevyemmältä ja 805 millimetrin istuinkorkeutta matalammalta. Syinä ovat matala painopiste ja kapeat runko ja satula. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uunituoreen pyörän lähes äänetön tyhjäkäynti Tyhjäkäynti on lähes äänetöntä, ja samoin ykkösvaihde kytkeytyy ilman mainittavaa kolahdusta. Vaihteet on välitetty lyhyiksi, ykkösellä nopeus nousee noin 50 kilometriin tunnissa, kakkosella kahdeksaankymppiin ja kolmosella rikkoutuu juuri ja juuri satasen mittarinopeus. Kaikkiaan vaihteita on viisi, mikä on riittävä määrä. Korkeimmillaan nopeusmittarin neula nousee noin 120 kilometrin lukemaan, ja kunhan uunituoreella pyörällä ajetaan vähän lisää kilometrejä, niin luultavasti se vetreytyy vielä vähän kovempiin nopeuksiin. Pitkäiskuisen moottorin vahvuus on tasainen vääntö lähes tyhjäkäynniltä alkaen, eikä moottoria tarvitsekaan normaalissa ajossa kierrättää huipputehon 6100 kierrokselle asti. Viitosvaihteella moottori vetää sujuvasti jo 50-60 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Ryhdikkäästi eteenpäin Ajoasento on ryhdikkään pysty. Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvää, samoin niiden toiminta. Nopeusmittari on analoginen ja muut tiedot kertoo lcd-näyttö, jota ohjataan kytkinkäden etusormella. Kaasun vaste on pehmeä eikä nykäisyä tunnu moottorijarrutukselta vedolle tai toisinpäin siirryttäessä. Sekä edessä että takana on levyjarrut. Jarrujen teho ja tuntuma ovat pyörän luonteeseen nähden riittävät, ja turvallisuudesta huolehtii ABS-järjestelmä. Polttoainetaloudellista ajoa Valmistaja ilmoittaa polttoaineen kulutukseksi 2,63 litraa sadalla, jolloin tankillinen riittää noin 500 kilometrin matkalle. Reippaalla tyylillä ajetussa koeajossa kulutus nousi tasan kolmeen litraan, mikä on linjassa valmistajan ilmoituksen kanssa. Royal Enfieldin vahvuuksia ovat tekniikan yksinkertaisuus ja ajamisen helppous. U-käännökset sujuvat leikittelevän helposti ja mutkiinkin pyörä kääntyy lähes ajatuksen voimalla. Kallistusvaraa on riittävästi ja jousitus toimii pyörän hintaluokka huomioiden melkeinpä kiitettävästi. Renkaat ja jousitus selviävät kunnialla myös kohdalle osuneesta soratieosuudesta. Pinnavanteet, kromattu pakoputki ja monivärimaalaus yhdessä klassisen ulkonäön kanssa ovat varmasti monille ne syyt, miksi Royal Enfield Classic 350 hankitaan. Silti ei kannata väheksyä sen ominaisuuksia, se soveltuu hyvin niin työmatkakäyttöön kuin vapaapäivien viettoonkin kaupunkiajossa tai mutkateillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Royal Enfield Classic 350 1-syl. nelitahtimoottori 349 cm3 ilmajäähdytys 5 vaihdetta, ketjuveto 15 kW (20,5 hv) / 6 100 r/min 27 Nm / 4 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 805 mm Akseliväli 1390 mm Polttonestesäiliö 13 l Massa tankattuna 195 kg Rengaskoko edessä 100/90-19 takana 120/80-18 Takuu 3 vuotta Hinta 6 150 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?