27.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Leon säästää sekä ajokuluissa että hankintahinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Leon TGI -kaasuauto tarjoaa perusmallista tutut vahvuudet ja heikkoudet, mutta hieman edullisimmilla käyttökuluilla. Hyvää: edullista ajoa. Huonoa: pienet ärsytyksen aiheet. Seat Leon omaa hyvät peruspalikat, mutta kokonaisuus ei ole toistaiseksi ihastuttanut aivan yhtä lailla. Leon TGI on tämän auton kaasukäyttöinen vaihtoehto, jonka saa sekä 5-oviseen viistoperään että farmarikoriseen Sportstoureriin.Manuaalivaihteisto on edullisimmassa vakiovaruste, mutta koeajoautommekin on varusteltu kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHieman pienempi konttiUlkonäkö on kunnossa ja tilat erinomaiset, vaikka tavaratila hieman kärsii kaasukäytöstä. Sisätilojen viimeistely on asiallista, mutta tietoviihdejärjestelmä tutusti rasittava ja esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilan säätämiseksi on naputeltava kosketusnäyttöä useampaan kertaan.Koeajoauton vakiovarusteiset istuimet ovat varsin keskinkertaiset, eikä ainakaan allekirjoittanut saanut selkänojaa mukavaksi yhdensuuntaisella ristiseläntuen säädöllä. Asiallisen perusajettavuuden varjopuolena jousitus on hieman Škodan ja Volkswagenin mallisisaria napakampi. Lisäksi melutaso on luokassaan keskinkertainen.Sisarmalleja edullisempiMyös voimalinjan puolelta löytyy ikäviä varjopuolia. Toisinaan käynnistysautomatiikka kuulostaa hieman siltä kuin auto ei meinasi käynnistyä. Liikkeellelähdön viive onkin nykymittapuulla pitkä, mutta siihenkin tottuu.Toisinaan tuntuu kuin kaasupoljin reagoisi hieman epäjohdonmukaisesti, ja myös jarrupolkimen tuntuma on ikävän jousimainen. Kauneusvirheitä lukuun ottamatta voimalinja toimii mainiosti, ja kulkupuolikin riittää.Auton ajotietokoneen mukaan pääsimme pienimmillään 3,5 kg/100 km -kulutukseen, yleisimmin noin neljän pintaan ja hyvin lyhyillä kauppamatkoilla korkeintaan viiden tuntumaan. Nämä ovat kaasuautolle hyviä lukemia.Lopulta pienet asiat tekevät valinnasta vaikean. Seat on nimittäin sisaruksiaan selvästi edullisempi kaasuauto – valitettavasti se on myös hieman haastavampi kumppani.Teksti ja kuvat: Henri Posa Seat Leon 1.5 TGI 130 Style DSG Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 478 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 203 km/h CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4368 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous