27.6.2024

Koeajo: Skywell BE11 – vielä vain päältä kaunis kiinalaiskakku

Kuva Manu Tuppurainen

Skywell BE11 on kivan näköinen sähköauto, mutta ajettavuuden osalta se ei valitettavasti yllä sille tasolle, mihin tämän hintaisissa autoissa on totuttu.

Skywell BE11 on uusi sähköauto Suomen automarkkinaan. Auton maahantuojana toimii Novus Car Finland Oy, joka on ottanut vastaan Skywellin, DFSK:n sekä Seresin maahantuonnit sekä Suomessa, Baltiassa että Ruotsissa. Novus Car tuo maahan vielä neljännenkin kiinalaisen sähköautomerkin, mutta siitä ei kerrota vielä tarkemmin julkisuuteen.

Novus Car Finlandin toimitusjohtaja Juha Rusama kertoo, että peruspohja autojen maahantuonnille kaikkine huoltosopimuksineen alkaa olla kunnossa, ja siksi autoilla on nyt tultu julkisuuteen. Autojen huollot hoitaa Örumin e-Expert -ketju ja vauriokorjaamisesta vastaa Autoklinikka. Jälleenmyyjäverkostoakin automerkeille on tulossa ja niistä maahantuoja tiedottaa myöhemmin. Suunnitelmissa on myös rakentaa automerkeille oma showroom pääkaupunkiseudulle.

Skywell BE11 tunnetaan maailmalla usealla nimellä, Skywell BE11, Skywell ET-5, Skyworth EV6, Elaris BEO- ja Imerium SEV ovat kaikki yksi ja sama auto.

Skywell BE11 on iso auto. Sen muistuttaa ulkoisesti hyvin paljon jo pari vuotta Suomessa myytyä Maxus Euniq 6 -mallia. Yhtäläisyydet eivät jää pelkästään ulkomuodollisiin seikkoihin, vaan autot ovat myös hyvin samankokoiset. Skywell on myös noin 4,7 metriä pitkä SUV-malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso akku

Skywellissä on iso, nettokapasiteetiltaan 86 kilowattitunnin kokoinen akku. Akun kerrotaan latautuvat 20 prosentin varaustasosta 70 prosentin varaustasoon 38 minuutissa. Pikalataus autossa ei siis ole näiden tietojen valossa mikään tavattoman nopea. Maahantuoja kertoo, että maksimissaan auton pikalatausteho on noin 100 kilowattia.

Moottorin lataustestissä Skywellin akku täyttyi juuri sitä vauhtia, mitä valmistaja lupaakin. Pikalataus aloitettiin 21 prosentin varaustasosta ja 37 minuutin jälkeen lataus lopetettiin, kun akun varaustaso oli 70 prosenttia. Lopputuloksena oli lähes tulkoon suora latauskäyrä, joka lähti liikkeelle 72 kilowatin tehosta ja oli korkeimmillaan noin 77 kilowattia. Sitä saatiin, mitä luvataan, vaikka onhan Skywellin pikalatausteho ”maltillinen”.

Skywell kertoo, että auton ajoakussa on älykäs akun lämpötilan hallinta -järjestelmä. Auton infotainmentista löytyy myös kytkin, jonka avulla akun lämmityksen voi kytkeä päälle. Lämmityksen kytkentää Skywell opastaa käytettäväksi -10 astetta kylmemmissä olosuhteissa.

Hidaslataus Skywellissa on 11 kilowatin tehoinen. 

Akun varaustaso ilmoitetaan auton mittaristossa joko prosentteina tai WLTP-toimintamatkana kulutuksen mukaan. Akun varaustasosta informaatiota voisi olla tarjolla enemmänkin. 

Kulutus Skywellissä on melko maltillista, joten ison akun turvin sillä pystyy ajamaan hyviäkin siirtymiä ennen seuraavaa lataustaukoa. Valmistajan ilmoittama WLTP-lukema kulutukselle on 17,7 kilowattituntia sadalle kilometrille.

Kovaääninen sähkömoottori

Voimanlähteenä Skywell ET-5:ssä on 150 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Sähkömoottori on edessä ja auto on etuvetoinen – ja sen kyllä huomaa sen enempää teknisiä tietoja tutkimattakin. Sähkömoottori pitää sen verran kovaa ääntä Skywellissä, että sähkömoottorin sijoituspaikka auton etuakselille ei jää epäselväksi. Sähkömoottorin ääni on jopa kiusallisen kova, kun sähköautoissa on tottunut siihen, että ne ovat äänimaailmaltaan ajamisen näkökulmasta varsin miellyttäviä juuri sen vuoksi, että niistä ei ääntä juurikaan lähde.

Skywellin vajaan viiden metrin pituiseen koriin on saatu hyvät tilat. Tavaratila on kiitettävän kokoinen ja auton takaosa laajenee valtavan kokoiseksi tavaratilaksi, kun penkit kaataa. Penkkien kaatomekanismi ei ole kuitenkaan ihan niin yksinkertainen ja helppo, kuin mihin nykyautoissa on totuttu. Takapenkin selkänojan alas kaatamiseksi takaistuimen istuinosan joutuu ylös etuistuinten selkänojia vasten pois edestä, penkit eivät siis kaadu kätevästi yhtä vipua vetäisemällä. Takaisinpäin penkkien nostaminen vaatii myös hieman. Jotta turvavöiden kiinnikkeet saa läpi penkin istuinosasta sen yläpuolelle, se vaatii melkein enemmän kuin kaksi kättä – ja ainakin yhdeltä ihmiseltä pientä taiteilua.

Hyvin tilaa

Sisätiloissa Skywellissä on asiat melko hyvin. Tilaa on valtavasti, varsinkin takapenkillä. Edessä myös, ja etuistuimet voi kääntää vielä halutessaan lähes makuuasentoon, jos on tarvetta pienelle levolle. Ohjaamon tunnelma on rauhallinen ja seesteinen, vaikka se ei herätä mitään vau-fiilistä. Myös viimeistely on ihan hyvin kohdallaan. Auton etuistuimilla on ihan mukava olla, eikä niissä ole juurikaan moitteen sijaa. 

Kiinalaisten autojen murheenkryyni on monesti ollut tietoviihdejärjestelmät. Niissä ei visuaalisuudessa eikä käyttökokemuksessakaan ylletä esimerkiksi eurooppalaisten autojen tasolle. Skywell ei tee tässä poikkeusta. Tietoviihdejärjestelmä ei houkuttele visuaalisuudellaan, eikä myöskään käytettävyydellään. Puhelimen Bluetooth piti muun muassa yhdessä vaiheessa kytkeä kokonaan pois päältä, kun Skywellin tietoviihdejärjestelmä ei suostunut toimimaan Bluetooth kytkettynä. Päävalikkoon ei päässyt, kun auto nosti näytölle koko ajan esiin puhelimen langattoman peilauksen – jota ei kuitenkaan saatu koeajoaikana toimimaan lainkaan, vaikka kaikki asetukset sekä puhelimen päässä että auton päässä olisi pitänyt olla kunnossa.

Infotainmentin kautta ohjataan myös auton äänentoistoa, joka on äänimaisemaltaan valitettavan ohut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajomukavuudessa parannettavaa

Skywell ET-5 -sähköauto jätti koeajosta hyvin ristiriitaiset tunteet. Skywell on selvästi jäljessä siitä, mitä autojen valmistus on esimerkiksi eurooppalaisten valmistajien toimesta tällä hetkellä. Se on myös jäljessä jonkun verran monia muita kiinalaisvalmistajia.

Skywell ET-5:n ajettavuus on hieman keskeneräistä. Ratti kääntyy, pyörät pyörivät ja alusta joustaa kyllä, mutta millä tavalla?  Ei missään tapauksessa sillä tavalla, että niistä voisi antaa ainakaan erinomaista arvosanaa.

Skywellin ohjausta voi säätää infotainmentin valikoista Comfort-tasosta aina Sport-asetukselle. Säädöllä ei ole juurikaan mitään merkitystä, sillä Sport-asetuksellakin Skywell tarjoaa äärimmäisen ohuen ohjaustuntuman. Ohjaus on vasteeton, turhan kevyt ja ohjauksen keskialue epämääräinen ja epätarkka.

Alusta Skywellissa on mukavuuspainotteinen. Perusajossa se tuntuu ihan kivalta, mutta mutkissa auto kallistelee aika paljon. Kun pyörien alle sattuu huonoa asfalttia tai katukivetystä, jonka ylitse mennään, auto jyristää melkoisesti ja alusta tuntuu karkealta.

Perävaunun vetomassat Skywellillä näyttävät vielä tällä hetkellä puhdasta nollaa, mutta maahantuoja sanoo, että myöhemmin autoon on vetokoukkumahdollisuus tulossa.

50 000 euron auto

Skywell maksaa Comfort-varustein vielä vahvistamattoman hinnan mukaan 46 900 euroa. Paremmin varusteltu Luxury maksaa 52 900 euroa. Hinnat saattavat muuttua EU:n mahdollisten tuontitullien myötä, niiden vaikutus autojen hintoihin on 0–4 prosenttia, maahantuojalta sanotaan. Tullien vaikutus on siis suurimmillaan noin kahden tuhannen euron luokkaa. 

Oli Skywellin lopullinen hinta mitä tahansa, noin 50 000 euroa tämän tasoisesta sähköautosta on paljon. Ihan jo sen vuoksi, että samalla rahalla saa muitakin uusia sähköautoja, joissa ajettavuus ja esimerkiksi tietoviihdejärjestelmän suunnittelu on aivan toista maata.

Turvallisuus on myös nykyautoissa korkea. Skywell on parantanut Eurooppaan tuotavien mallien osalta. Moottori kertoi aiemmin, että Skywell-auton törmäystestitulos vielä puolitoista vuotta sitten oli surkea, mutta nyt parantunut siltä vaadittavalle tasolle.

Kun japanilaiset autot tulivat aikoinaan myyntiin, niille naureskeltiin. Samoin tehtiin korealaisille autoille 80- ja 90-luvuilla. Nyt vielä hieman hymähdellään myös kiinalaisille, mutta kuinka pitkään? Skywell on kyseisen autovalmistajan ensimmäinen auto. Kiinalainen kakku on valitettavasti tällä kertaa vain päältä korea, sisältä ei ihan niin maukas. Jostain on kuitenkin aloitettava ja seuraava sukupolvi voi olla jo ihan erilainen tuotos.

Hyvää ja huonoa

  • Tilat
  • Viimeistely
  • Ohjaus
  • Alusta
  • Infotainment
  • Sähkömoottorin kova ääni

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Skywell BE11 Comfort

SÄHKÖAUTO, etuveto

150 kW (204 hv), 320 Nm

Akku brutto / netto – / 86 kWh

Lataus Type 2: 11 kW

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 17,7 kWh / 100 km

toimintamatka 498 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

huippunopeus – km/h (ei ilmoitettu)

Mitat

Pituus 4 720 mm

Leveys 1 908 mm

Korkeus 1 696 mm

Akseliväli 2 800 mm

Tavaratila 467 l

Omamassa 2 005 kg

perävaunu 0 / 0 kg

Euro NCAP ei testattu, C-NCAP 5 (2023)

Takuu 5 v / 150 000 km

ajoakku 8 v / 200 000 km

Hinta alkaen 46 900 €

koeajoauto 46 900 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat