7.6.2024

Skywell ET-5 on Suomeen pyrkivän uuden kiinalaismerkin avausmalli, joka haluaa painottaa järkiasioita

Kuva Skywell

Novus Cars Finland Oy on tuomassa Suomeen kolmea uutta kiinalaismerkkiä, joiden tuotteisiin Moottori pääsee tutustumaan tulevina kuukausina. Yksi niistä on Skywell, joka on jalkautumassa maahan tilavalla ET-5 -sähköcrossoverilla.

Taustojen lyhyeksi avaamiseksi auton valmistajan takana on kiinalaiskonsernien Nanjing Golden Dragon Skywellin (bussivalmistaja) ja Skyworth Groupin (muun muassa kodinkoneista tunnettu hallintayhtiö) muodostama uusi automerkki, Skyworth Auto.

Jottei homma menisi liian yksinkertaiseksi ja koska kiinalaisvalmistajat tuntuvat muuttelevan nimiään kuin murhamiehet vankilasta päästyään, moniin Euroopan maihin Skyworthin autoja tuodaan Skywellin nimellä. Skywell ET-5 oli auton alkuperäinen kiinalainen nimi sen ensiesittelyvuonna 2021, mutta sittemmin yhtiön nimi muutettiin Skyworthiksi ja auto Skyworth EV6:ksi. Euroopassa ongelmaksi nousi kuitenkin samanniminen sähköcrossover Kia EV6, ja siksi auto tunnetaan täällä Skywell ET-5:nä. Meidän ei tarvitsisi sitä tietää, mutta nämä eivät ole todellakaan ainoat nimet, joilla autoa eri markkinoilla myydään.

Skyworth/Skywell on autonvalmistajana vielä varsin tuore, ja kolme vuotta vanha ET-5 ja sen Kiinassa myytävä lataushybridversio Skyworth HT-i vaikuttavat olevan edelleen sen ainoat henkilöautomallit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vahvuutena ainakin tilat

Moottori esitteli aiemmin tällä viikolla toisen Novus Carsin Suomeen tuoman uuden kiinalaismerkin Seresin avausmallin, Seres 5:n, johon Skywell ET-5:tä sopii verrata. 4,72 metriä pitkä ja akseliväliltään tasan 2,8-metrinen on yllättävän suorituskykyiseen Seresiin verrattuna ehkä se enemmän järkeä painottava vaihtoehto.

ET-5:n melkoisen tuntuva akseliväli mahdollistaakin erinomaiset takatilat, ja sähköautona myös lattia on takana käytännössä tasainen. Viisipaikkaista autoa luonnossa näkemättä myös takaovet vaikuttavat suurilta ja kunnolla avautuvilta eli ET-5 olisi varmasti elementissään lapsiperheen autona sekä taksikäytössä. Tätä tukee myös auton tavaratila, joka muuntuu eri konfiguraatioiden välillä 467-litraisesta noin 1 150-litraiseksi. Tietoa sähköautoille tyypillisestä "frunkista" eli etutavaratilasta ei ainakaan teknisistä tiedoista löydy, mutta toisaalta auto onkin etumoottorinen.

Tuo etumoottori on Skywell ET-5:ssä 150 kilowatin tehoinen, ja vääntää 320 newtonmetrin edestä. Se riittää sinkoamaan vähän reilun paritonnisen crossoverin nollasta sataan 7,9 sekunnissa. Auton 86 kilowattitunnin akustosta pitäisi riittää WLTP-syklillä virtaa kaupungissa 642 kilometriin ja yhdistettynä puolestaan noin 520 kilometriin. Skywell ET-5:ssä on hurjan paljon vähemmän tehoa kuin Seres 5:ssä, mutta toimintamatkaa ilmoitetaan olevan enemmän. Tässä korostuu nyt nimenomaan se järkipuoli.

Skywell ET-5:tä tarjotaan kahdella eri varustetasolla, Legendinä ja Exclusivena. Niiden tekniset tiedot ovat identtiset, ja ne ovat molemmat myös hyvin varusteltuja. Exclusive erottuu varustepuolella Legendistä joillain lisäherkuillaan, kuten esimerkiksi tason 2.5 autonomisen ajamisen toiminnoillaan, ilmanputsausjärjestelmällään, langattomalla älypuhelintelakallaan ja tunnelmavalaistuksellaan.

Lähde: Skywell Suomi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat