2.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki DL 1000 XT V-Strom sopii sorateille ja matkailuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki DL 1000 XT V-Strom sai enemmän tehoa ja varusteita, mutta kokonaisuus on pysynyt varsin hyvin tasapainossa. Hyvää: tasapainoisuus, hinta, ajo-ominaisuudet kokonaisuutena. Huonoa: mittariston kontrasti, maavara ja joustomatkat. Uudistuneen Suzuki 1050 V-Stromin rinnalle on tullut XT-versio. Suzuki DL 1000 XT-versioon kuuluu 1 800 euron lisähinnalla muun muassa pinnavanteet, kaarre-ABS-jarrut, mäkilähtöavustin, vakionopeudensäädin ja kuorman määrän huomioiva yhdistelmäjarrujärjestelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisempiMoottorin luonne on muuttunut pykälää urheilullisemmaksi, kun teho- ja vääntöhuiput esiintyvät korkeammilla kierroksilla, ja teholukemakin on kasvanut seitsemällä hevosvoimalla. Silti arkiajossa voi hyödyntää V2-moottorin yhä jäljellä olevaa jykevää alakierrosvääntöä ja pysytellä halutessaan 3 000–4 000 kierroksen lukemilla. Kytkin on kevytkäyttöinen, ja vaihdepolkimen liikerata kevyt sekä lyhyt.Jousitus on lähes katupyörämäinen 160 millimetrin joustovaroineen, mikä yhdessä vaatimattoman maavaran kanssa estää pyörän käytön vaikeammassa maastossa. Soratiellä ja poluilla V-Strom sen sijaan on elementissään. Luistonesto toimii huomaamattoman pehmeästi. Samoin jarrut, joista ABS-järjestelmää ei saa kytkettyä pois toiminnasta.Valmis matkalleKäytännössä isot seikkailupyörät hankitaan usein matkapyöriksi, ja siinä Suzukikin on parhaimmillaan. Korkeussäädettävä tuulilasi antaa hyvän suojan ajoviimaa vastaan, joskin korkeussäätövipu on sijoitettu hankalasti lasin etu- ja alapuolelle. Mittaristo tarjoaa riittävästi informaatiota, mutta kontrastissa on parantamisen varaa.Ajoasento on väljä ja hallintalaitteiden käyttö suunniteltu yksinkertaiseksi ilman monimutkaisia valikkojärjestelmiä. Tilaa riittää myös matkustajalle. Takajousituksen esijännityksen pikasäätö on helppo tehdä, jos kyytiin tulee matkustaja tai lisää matkatavaroita.Pitkän välityksen ansiosta suomalaisilla maantienopeuksilla pääsee helposti 4,5 litran kulutuslukemiin, jolloin tankkausvälit voi venyttää yli 400 kilometrin mittaisiksi. Pitkillä matkoilla mukavuuden viimeistelee sujuvatoiminen vakionopeudensäädin.Uusi V-Strom on ominaisuuksiltaan yksi markkinoiden tasaisimmista pyöristä. Moottori, vaihteisto, jousitus ja jarrut ovat hyvässä balanssissa keskenään. Varustelussa ei ole haettu äärimmäisyyksiä, mutta kaikki tarpeellinen löytyy pitkillekin matkoille, kunhan vakiovarusteiden lisäksi hankkii laukkuvarustuksen, navigointivälineet ja kahvanlämmittimet. Ja mikä parasta, hinta on luokkansa edullisin, ja samalla tasolla kuin kilpailijoiden 100–200 kuutiosenttimetriä pienemmissä seikkailupyörissä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki DL 1000 XT V-Strom Hinta alkaen 18 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 037 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 79 kW (107 hv), 8500 r/min Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, paino tankattuna 247 kg, akseliväli 1 555 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta