2.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki DL 1000 XT V-Strom sopii sorateille ja matkailuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki DL 1000 XT V-Strom sai enemmän tehoa ja varusteita, mutta kokonaisuus on pysynyt varsin hyvin tasapainossa. Hyvää: tasapainoisuus, hinta, ajo-ominaisuudet kokonaisuutena. Huonoa: mittariston kontrasti, maavara ja joustomatkat. Uudistuneen Suzuki 1050 V-Stromin rinnalle on tullut XT-versio. Suzuki DL 1000 XT-versioon kuuluu 1 800 euron lisähinnalla muun muassa pinnavanteet, kaarre-ABS-jarrut, mäkilähtöavustin, vakionopeudensäädin ja kuorman määrän huomioiva yhdistelmäjarrujärjestelmä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullisempi Moottorin luonne on muuttunut pykälää urheilullisemmaksi, kun teho- ja vääntöhuiput esiintyvät korkeammilla kierroksilla, ja teholukemakin on kasvanut seitsemällä hevosvoimalla. Silti arkiajossa voi hyödyntää V2-moottorin yhä jäljellä olevaa jykevää alakierrosvääntöä ja pysytellä halutessaan 3 000–4 000 kierroksen lukemilla. Kytkin on kevytkäyttöinen, ja vaihdepolkimen liikerata kevyt sekä lyhyt. Jousitus on lähes katupyörämäinen 160 millimetrin joustovaroineen, mikä yhdessä vaatimattoman maavaran kanssa estää pyörän käytön vaikeammassa maastossa. Soratiellä ja poluilla V-Strom sen sijaan on elementissään. Luistonesto toimii huomaamattoman pehmeästi. Samoin jarrut, joista ABS-järjestelmää ei saa kytkettyä pois toiminnasta. Valmis matkalle Käytännössä isot seikkailupyörät hankitaan usein matkapyöriksi, ja siinä Suzukikin on parhaimmillaan. Korkeussäädettävä tuulilasi antaa hyvän suojan ajoviimaa vastaan, joskin korkeussäätövipu on sijoitettu hankalasti lasin etu- ja alapuolelle. Mittaristo tarjoaa riittävästi informaatiota, mutta kontrastissa on parantamisen varaa. Ajoasento on väljä ja hallintalaitteiden käyttö suunniteltu yksinkertaiseksi ilman monimutkaisia valikkojärjestelmiä. Tilaa riittää myös matkustajalle. Takajousituksen esijännityksen pikasäätö on helppo tehdä, jos kyytiin tulee matkustaja tai lisää matkatavaroita. Pitkän välityksen ansiosta suomalaisilla maantienopeuksilla pääsee helposti 4,5 litran kulutuslukemiin, jolloin tankkausvälit voi venyttää yli 400 kilometrin mittaisiksi. Pitkillä matkoilla mukavuuden viimeistelee sujuvatoiminen vakionopeudensäädin. Uusi V-Strom on ominaisuuksiltaan yksi markkinoiden tasaisimmista pyöristä. Moottori, vaihteisto, jousitus ja jarrut ovat hyvässä balanssissa keskenään. Varustelussa ei ole haettu äärimmäisyyksiä, mutta kaikki tarpeellinen löytyy pitkillekin matkoille, kunhan vakiovarusteiden lisäksi hankkii laukkuvarustuksen, navigointivälineet ja kahvanlämmittimet. Ja mikä parasta, hinta on luokkansa edullisin, ja samalla tasolla kuin kilpailijoiden 100–200 kuutiosenttimetriä pienemmissä seikkailupyörissä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Suzuki DL 1000 XT V-Strom Hinta alkaen 18 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 037 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 79 kW (107 hv), 8500 r/min Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Vääntö 100 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, paino tankattuna 247 kg, akseliväli 1 555 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 110/80 R19, takana 150/70 R17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe