17.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Hayabusa – tarina siitä, kun tehoa oli jo tarpeeksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brutaalina huippunopeuspyöränä tunnettu Suzuki Hayabusa siirtyy pari pykälää sporttouring-luokan suuntaan. Hyvää: suorituskyky, moottorin laaja käyttöalue, monipuoliset ajoavustimet. Huonoa: jäykkyys mutkateillä, jyrkkä polvikulma matka-ajossa. Peräti 13 vuoden odotus edellisen Suzuki Hayabusa -malliuudistuksen jälkeen ehti nostaa odotukset suorituskyvystä taivaisiin, olihan mallilla vankka maine markkinoiden nopeimpana moottoripyöränä. Siihen nähden oli pettymys, että uuden mallin teho on laskenut seitsemän hevosvoimaa ja tekniikkaankin tehty vain elektroniikkapäivitykset. Nyt teholukema on 190 hv.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi suuria muutoksiaVoimakkaasti eteen nojaava ajoasento ja jyrkkä polvikulma ovat tuttuja edellisestä mallista. Eikä ihme, ovathan runko ja moottori periaatteessa säilyneet ennallaan. Moottorin käyttökelpoinen kierrosalue alkaa jo alle 2 000:sta, eli kuutosvaihteella voi ajella hyvin jo kuudenkympin nopeutta. Vääntöä on ala- ja keskikierroksilla aiempaa enemmän, mikä tuntuu vieläkin helpompina ohituksina ilman pienemmälle vaihteelle vaihtoa.Kierrosten noustessa teho kasvaa jyrkästi, ja 1 340-kuutioinen ”isolohko” antaa huipputehon jo alle 10 000 kierroksen kohdalla. Teho ei käytännössä lopu missään tilanteessa kesken, ja kovimmissa kiihdytyksissä sutimisen- ja keulimisenestot rajoittavat menoa.Mukavuutta verottavat värinät matalilla kierroksilla sekä voimansiirron nykäisyt moottorijarrutukselta vedolle ja päinvastoin siirryttäessä.Tiukempien päästörajoitusten alittamiseksi ja alakierrosten väännön lisäämiseksi moottoriin tehdyt muutokset ovat marginaalisia lopputuloksen kannalta. Ero edeltävän mallin ajotuntumaan on pieni.Vakaa matkalla, raskas mutkissaPitkäakselivälinen, matala ja suhteellisen painava pyörä on helppo kiihdyteltävä, ja edellä mainitut mittasuhteet tuovat vakautta matka-ajoon. Samoista syistä ”Busa” on mutkateillä suhteellisen jäykkä ja raskas ajettava.Etupään iskunvaimennus on perusasetuksissaan löysä ja etupää tekee töyssyn tai kuopan jälkeen helposti ylimääräisen heilahduksen. Jarruja on parannettu vaihtamalla tehokkaammat jarrusatulat ja kasvattamalla jarrulevyjen kokoa. Lopputulos on onnistunut: tehokas ja tunnokas.Nopeus- ja kierroslukumittarit ovat pyöreitä, mikä tuntuu nykypäivänä jo nostalgiselta. Luettavuudeltaan pyöreä mittari on kuitenkin edelleen paras. Elektronisten avustimien suuri määrä on edellyttänyt pyöreiden mittareiden väliin isompaa monitoiminäyttöä, jossa näkyy valittu tehoasetus, sutimisen- ja keulimiseneston, moottorijarrun määrän sekä vaihdeavustimen asetukset. Kaikkien avustimien toiminta on moitteetonta, mutta hieman monimutkainen ja puutteellinen valikkorakenne pudottaa niiden käyttömukavuutta.Suorituskykyä on tarjolla hintaan nähden ylellisesti. Uudistunut Hayabusa ei enää ole yhtä brutaali huippunopeuspyörä kuin aikaisemmin, vaan vakionopeudensäätimineen se on siirtynyt sporttouring-luokkaan. Ajettavuus on kuitenkin pitkillä matkoilla hyvä, eivätkä matkustaja ja matkatavarat juurikaan sitä heikennä. Vahinko vain, että ominaisuudet ovat parhaimmillaan vasta nopeuksissa, jotka ovat meillä jyrkästi kiellettyjä.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Suzuki Hayabusa Hinta alkaen 23 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 340 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 140 kW (190 hv), 9700 r/min Vääntö 150 Nm (7000 r/min) Vääntö 150 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 800 mm, paino tankattuna 264 kg, akseliväli 1 480 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/50 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä