17.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Hayabusa – tarina siitä, kun tehoa oli jo tarpeeksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brutaalina huippunopeuspyöränä tunnettu Suzuki Hayabusa siirtyy pari pykälää sporttouring-luokan suuntaan. Hyvää: suorituskyky, moottorin laaja käyttöalue, monipuoliset ajoavustimet. Huonoa: jäykkyys mutkateillä, jyrkkä polvikulma matka-ajossa. Peräti 13 vuoden odotus edellisen Suzuki Hayabusa -malliuudistuksen jälkeen ehti nostaa odotukset suorituskyvystä taivaisiin, olihan mallilla vankka maine markkinoiden nopeimpana moottoripyöränä. Siihen nähden oli pettymys, että uuden mallin teho on laskenut seitsemän hevosvoimaa ja tekniikkaankin tehty vain elektroniikkapäivitykset. Nyt teholukema on 190 hv. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei suuria muutoksia Voimakkaasti eteen nojaava ajoasento ja jyrkkä polvikulma ovat tuttuja edellisestä mallista. Eikä ihme, ovathan runko ja moottori periaatteessa säilyneet ennallaan. Moottorin käyttökelpoinen kierrosalue alkaa jo alle 2 000:sta, eli kuutosvaihteella voi ajella hyvin jo kuudenkympin nopeutta. Vääntöä on ala- ja keskikierroksilla aiempaa enemmän, mikä tuntuu vieläkin helpompina ohituksina ilman pienemmälle vaihteelle vaihtoa. Kierrosten noustessa teho kasvaa jyrkästi, ja 1 340-kuutioinen ”isolohko” antaa huipputehon jo alle 10 000 kierroksen kohdalla. Teho ei käytännössä lopu missään tilanteessa kesken, ja kovimmissa kiihdytyksissä sutimisen- ja keulimisenestot rajoittavat menoa. Mukavuutta verottavat värinät matalilla kierroksilla sekä voimansiirron nykäisyt moottorijarrutukselta vedolle ja päinvastoin siirryttäessä. Tiukempien päästörajoitusten alittamiseksi ja alakierrosten väännön lisäämiseksi moottoriin tehdyt muutokset ovat marginaalisia lopputuloksen kannalta. Ero edeltävän mallin ajotuntumaan on pieni. Vakaa matkalla, raskas mutkissa Pitkäakselivälinen, matala ja suhteellisen painava pyörä on helppo kiihdyteltävä, ja edellä mainitut mittasuhteet tuovat vakautta matka-ajoon. Samoista syistä ”Busa” on mutkateillä suhteellisen jäykkä ja raskas ajettava. Etupään iskunvaimennus on perusasetuksissaan löysä ja etupää tekee töyssyn tai kuopan jälkeen helposti ylimääräisen heilahduksen. Jarruja on parannettu vaihtamalla tehokkaammat jarrusatulat ja kasvattamalla jarrulevyjen kokoa. Lopputulos on onnistunut: tehokas ja tunnokas. Nopeus- ja kierroslukumittarit ovat pyöreitä, mikä tuntuu nykypäivänä jo nostalgiselta. Luettavuudeltaan pyöreä mittari on kuitenkin edelleen paras. Elektronisten avustimien suuri määrä on edellyttänyt pyöreiden mittareiden väliin isompaa monitoiminäyttöä, jossa näkyy valittu tehoasetus, sutimisen- ja keulimiseneston, moottorijarrun määrän sekä vaihdeavustimen asetukset. Kaikkien avustimien toiminta on moitteetonta, mutta hieman monimutkainen ja puutteellinen valikkorakenne pudottaa niiden käyttömukavuutta. Suorituskykyä on tarjolla hintaan nähden ylellisesti. Uudistunut Hayabusa ei enää ole yhtä brutaali huippunopeuspyörä kuin aikaisemmin, vaan vakionopeudensäätimineen se on siirtynyt sporttouring-luokkaan. Ajettavuus on kuitenkin pitkillä matkoilla hyvä, eivätkä matkustaja ja matkatavarat juurikaan sitä heikennä. Vahinko vain, että ominaisuudet ovat parhaimmillaan vasta nopeuksissa, jotka ovat meillä jyrkästi kiellettyjä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Suzuki Hayabusa Hinta alkaen 23 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 340 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 140 kW (190 hv), 9700 r/min Vääntö 150 Nm (7000 r/min) Vääntö 150 Nm (7000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 800 mm, paino tankattuna 264 kg, akseliväli 1 480 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/50 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe