27.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: tilankäytön mestari – Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun muut valmistajat voivottelevat, että A-segmentin pikkuautoja on aivan liian kallista tehdä nykyisten päästö- ja kolarivaatimusten mukaisiksi, korealaiset esittelevät uuden Hyundai i10:n. Hyvää: tilat, kulutus, takuu, varustelu. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu. Hyundai i10 on ulkomitoiltaan kuta kuinkin entisen kokoinen, mutta akselivälin neljä lisäsenttiä tuntuvat takajalkatiloissa. Tähän asti ei tämän kokoluokan autossa ole aikuinen mahtunut istumaan samankokoisen kuljettajan takana. Nyt mahtuu, ja pääntilakin riittää madaltuneesta kattolinjasta huolimatta. Kolmelle matkustajalle takaistuin on kuitenkin ahdas leveyden hienoisesta kasvusta huolimatta. Pidemmällä reissulla myös tavaratilan rajallisuus tulee vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiukasti tehoaNeljän aikuisen matkantekoa voi haitata myös moottorin teho. Alkuun ainoa vaihtoehto nokalle on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ilman turboahdinta (67 hv). Isolla kuormalla ylämäkiin ja ohituksiin ei yhden pykälän pudottaminen tahdo auttaa. Kolmosvaihteella moottorin parku rikkoo muuten kohtuullisen vaimean äänimaailman. Positiivisena yllätyksenä kulutus ei jalka suorana ajettunakaan juuri lipeä viidestä litrasta.Kevyessä ajossa moottori on mukavuusalueellaan, ja 4 l/100 km lienee realistinen tavoite. Viisivaihteinen käsivaihteisto on sujuvatoiminen, mutta kepitystyöhön voi valjastaa myös automatisoidun robottivaihteiston tonnin lisähinnalla. Robotin vaihdot eivät nyykähdytä kiihdytyksissä, mikä voi tietysti johtua koko tapahtuman verkkaisuudesta.Hätäisemmät joutuvat odottamaan puolen vuoden ajan, jolloin saapuu saman moottorin turboahdettu N-line -versio (100 hv). Joku voisi oudoksua torikassin sporttimallia, mutta i10 on oikeastaan kiva pyöriteltävä. Ohjaus on aiempaa nopeammaksi välitetty, ja 900-kiloinen auto taipuu mutkiin iloisesti. Alusta on viritetty enemmänkin mukavuus mielessä, mutta sietää varmasti isommatkin tehot. Toivottavasti N-linen jousitusta ei tiukenneta liiaksi.Paljon varusteitaHyundai i10 on tarjolla kahdella varustetasolla, ja jo perus-Fresh ällistyttää turvavarustelullaan. Sähköisistä avustimista vakiona ovat automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloavustin ja hätäpuhelutoiminto. Eikä äimistely lopu tähän, sillä tuhannella eurolla saa Comfort-tason muun muassa peruutuskameralla, puhelimen latausalustalla sekä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, joka tottelee puhetta, Applea ja Androidia. Näitä ei vielä löydy kaikista isommistakaan kilpailijoista.Lisäksi i10 on personoitavissa katon väriä tai sisustusmateriaaleja vaihtamalla. Sisäpinnat ovat kovaa muovia, mutta heppoisuus on saatu häivytettyä. Pienokaisen laatuvaikutelma ja toimintojen selkeys eivät tuota häpeää valmistusmaa Turkille.Viime aikoina pienimmän kokoluokan autot ovat jääneet unohduksiin, mutta i10 tuo uutta verta luokkaan tiloillaan ja varusteillaan. Uutuutta odotetaan kauppoihin helmikuun aikana.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai i10 Hinta alkaen 13 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 990 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 49 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,8 s Huippunopeus 156 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3678 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti