27.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: tilankäytön mestari – Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun muut valmistajat voivottelevat, että A-segmentin pikkuautoja on aivan liian kallista tehdä nykyisten päästö- ja kolarivaatimusten mukaisiksi, korealaiset esittelevät uuden Hyundai i10:n. Hyvää: tilat, kulutus, takuu, varustelu. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu. Hyundai i10 on ulkomitoiltaan kuta kuinkin entisen kokoinen, mutta akselivälin neljä lisäsenttiä tuntuvat takajalkatiloissa. Tähän asti ei tämän kokoluokan autossa ole aikuinen mahtunut istumaan samankokoisen kuljettajan takana. Nyt mahtuu, ja pääntilakin riittää madaltuneesta kattolinjasta huolimatta. Kolmelle matkustajalle takaistuin on kuitenkin ahdas leveyden hienoisesta kasvusta huolimatta. Pidemmällä reissulla myös tavaratilan rajallisuus tulee vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiukasti tehoaNeljän aikuisen matkantekoa voi haitata myös moottorin teho. Alkuun ainoa vaihtoehto nokalle on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ilman turboahdinta (67 hv). Isolla kuormalla ylämäkiin ja ohituksiin ei yhden pykälän pudottaminen tahdo auttaa. Kolmosvaihteella moottorin parku rikkoo muuten kohtuullisen vaimean äänimaailman. Positiivisena yllätyksenä kulutus ei jalka suorana ajettunakaan juuri lipeä viidestä litrasta.Kevyessä ajossa moottori on mukavuusalueellaan, ja 4 l/100 km lienee realistinen tavoite. Viisivaihteinen käsivaihteisto on sujuvatoiminen, mutta kepitystyöhön voi valjastaa myös automatisoidun robottivaihteiston tonnin lisähinnalla. Robotin vaihdot eivät nyykähdytä kiihdytyksissä, mikä voi tietysti johtua koko tapahtuman verkkaisuudesta.Hätäisemmät joutuvat odottamaan puolen vuoden ajan, jolloin saapuu saman moottorin turboahdettu N-line -versio (100 hv). Joku voisi oudoksua torikassin sporttimallia, mutta i10 on oikeastaan kiva pyöriteltävä. Ohjaus on aiempaa nopeammaksi välitetty, ja 900-kiloinen auto taipuu mutkiin iloisesti. Alusta on viritetty enemmänkin mukavuus mielessä, mutta sietää varmasti isommatkin tehot. Toivottavasti N-linen jousitusta ei tiukenneta liiaksi.Paljon varusteitaHyundai i10 on tarjolla kahdella varustetasolla, ja jo perus-Fresh ällistyttää turvavarustelullaan. Sähköisistä avustimista vakiona ovat automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloavustin ja hätäpuhelutoiminto. Eikä äimistely lopu tähän, sillä tuhannella eurolla saa Comfort-tason muun muassa peruutuskameralla, puhelimen latausalustalla sekä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, joka tottelee puhetta, Applea ja Androidia. Näitä ei vielä löydy kaikista isommistakaan kilpailijoista.Lisäksi i10 on personoitavissa katon väriä tai sisustusmateriaaleja vaihtamalla. Sisäpinnat ovat kovaa muovia, mutta heppoisuus on saatu häivytettyä. Pienokaisen laatuvaikutelma ja toimintojen selkeys eivät tuota häpeää valmistusmaa Turkille.Viime aikoina pienimmän kokoluokan autot ovat jääneet unohduksiin, mutta i10 tuo uutta verta luokkaan tiloillaan ja varusteillaan. Uutuutta odotetaan kauppoihin helmikuun aikana.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai i10 Hinta alkaen 13 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 990 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 49 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,8 s Huippunopeus 156 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3678 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen