27.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: tilankäytön mestari – Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun muut valmistajat voivottelevat, että A-segmentin pikkuautoja on aivan liian kallista tehdä nykyisten päästö- ja kolarivaatimusten mukaisiksi, korealaiset esittelevät uuden Hyundai i10:n. Hyvää: tilat, kulutus, takuu, varustelu. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu. Hyundai i10 on ulkomitoiltaan kuta kuinkin entisen kokoinen, mutta akselivälin neljä lisäsenttiä tuntuvat takajalkatiloissa. Tähän asti ei tämän kokoluokan autossa ole aikuinen mahtunut istumaan samankokoisen kuljettajan takana. Nyt mahtuu, ja pääntilakin riittää madaltuneesta kattolinjasta huolimatta. Kolmelle matkustajalle takaistuin on kuitenkin ahdas leveyden hienoisesta kasvusta huolimatta. Pidemmällä reissulla myös tavaratilan rajallisuus tulee vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiukasti tehoaNeljän aikuisen matkantekoa voi haitata myös moottorin teho. Alkuun ainoa vaihtoehto nokalle on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ilman turboahdinta (67 hv). Isolla kuormalla ylämäkiin ja ohituksiin ei yhden pykälän pudottaminen tahdo auttaa. Kolmosvaihteella moottorin parku rikkoo muuten kohtuullisen vaimean äänimaailman. Positiivisena yllätyksenä kulutus ei jalka suorana ajettunakaan juuri lipeä viidestä litrasta.Kevyessä ajossa moottori on mukavuusalueellaan, ja 4 l/100 km lienee realistinen tavoite. Viisivaihteinen käsivaihteisto on sujuvatoiminen, mutta kepitystyöhön voi valjastaa myös automatisoidun robottivaihteiston tonnin lisähinnalla. Robotin vaihdot eivät nyykähdytä kiihdytyksissä, mikä voi tietysti johtua koko tapahtuman verkkaisuudesta.Hätäisemmät joutuvat odottamaan puolen vuoden ajan, jolloin saapuu saman moottorin turboahdettu N-line -versio (100 hv). Joku voisi oudoksua torikassin sporttimallia, mutta i10 on oikeastaan kiva pyöriteltävä. Ohjaus on aiempaa nopeammaksi välitetty, ja 900-kiloinen auto taipuu mutkiin iloisesti. Alusta on viritetty enemmänkin mukavuus mielessä, mutta sietää varmasti isommatkin tehot. Toivottavasti N-linen jousitusta ei tiukenneta liiaksi.Paljon varusteitaHyundai i10 on tarjolla kahdella varustetasolla, ja jo perus-Fresh ällistyttää turvavarustelullaan. Sähköisistä avustimista vakiona ovat automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloavustin ja hätäpuhelutoiminto. Eikä äimistely lopu tähän, sillä tuhannella eurolla saa Comfort-tason muun muassa peruutuskameralla, puhelimen latausalustalla sekä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, joka tottelee puhetta, Applea ja Androidia. Näitä ei vielä löydy kaikista isommistakaan kilpailijoista.Lisäksi i10 on personoitavissa katon väriä tai sisustusmateriaaleja vaihtamalla. Sisäpinnat ovat kovaa muovia, mutta heppoisuus on saatu häivytettyä. Pienokaisen laatuvaikutelma ja toimintojen selkeys eivät tuota häpeää valmistusmaa Turkille.Viime aikoina pienimmän kokoluokan autot ovat jääneet unohduksiin, mutta i10 tuo uutta verta luokkaan tiloillaan ja varusteillaan. Uutuutta odotetaan kauppoihin helmikuun aikana.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai i10 Hinta alkaen 13 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 990 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 49 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,8 s Huippunopeus 156 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3678 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta