27.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: tilankäytön mestari – Hyundai i10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun muut valmistajat voivottelevat, että A-segmentin pikkuautoja on aivan liian kallista tehdä nykyisten päästö- ja kolarivaatimusten mukaisiksi, korealaiset esittelevät uuden Hyundai i10:n. Hyvää: tilat, kulutus, takuu, varustelu. Huonoa: suorituskyky, istuimen muotoilu. Hyundai i10 on ulkomitoiltaan kuta kuinkin entisen kokoinen, mutta akselivälin neljä lisäsenttiä tuntuvat takajalkatiloissa. Tähän asti ei tämän kokoluokan autossa ole aikuinen mahtunut istumaan samankokoisen kuljettajan takana. Nyt mahtuu, ja pääntilakin riittää madaltuneesta kattolinjasta huolimatta. Kolmelle matkustajalle takaistuin on kuitenkin ahdas leveyden hienoisesta kasvusta huolimatta. Pidemmällä reissulla myös tavaratilan rajallisuus tulee vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiukasti tehoaNeljän aikuisen matkantekoa voi haitata myös moottorin teho. Alkuun ainoa vaihtoehto nokalle on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ilman turboahdinta (67 hv). Isolla kuormalla ylämäkiin ja ohituksiin ei yhden pykälän pudottaminen tahdo auttaa. Kolmosvaihteella moottorin parku rikkoo muuten kohtuullisen vaimean äänimaailman. Positiivisena yllätyksenä kulutus ei jalka suorana ajettunakaan juuri lipeä viidestä litrasta.Kevyessä ajossa moottori on mukavuusalueellaan, ja 4 l/100 km lienee realistinen tavoite. Viisivaihteinen käsivaihteisto on sujuvatoiminen, mutta kepitystyöhön voi valjastaa myös automatisoidun robottivaihteiston tonnin lisähinnalla. Robotin vaihdot eivät nyykähdytä kiihdytyksissä, mikä voi tietysti johtua koko tapahtuman verkkaisuudesta.Hätäisemmät joutuvat odottamaan puolen vuoden ajan, jolloin saapuu saman moottorin turboahdettu N-line -versio (100 hv). Joku voisi oudoksua torikassin sporttimallia, mutta i10 on oikeastaan kiva pyöriteltävä. Ohjaus on aiempaa nopeammaksi välitetty, ja 900-kiloinen auto taipuu mutkiin iloisesti. Alusta on viritetty enemmänkin mukavuus mielessä, mutta sietää varmasti isommatkin tehot. Toivottavasti N-linen jousitusta ei tiukenneta liiaksi.Paljon varusteitaHyundai i10 on tarjolla kahdella varustetasolla, ja jo perus-Fresh ällistyttää turvavarustelullaan. Sähköisistä avustimista vakiona ovat automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloavustin ja hätäpuhelutoiminto. Eikä äimistely lopu tähän, sillä tuhannella eurolla saa Comfort-tason muun muassa peruutuskameralla, puhelimen latausalustalla sekä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, joka tottelee puhetta, Applea ja Androidia. Näitä ei vielä löydy kaikista isommistakaan kilpailijoista.Lisäksi i10 on personoitavissa katon väriä tai sisustusmateriaaleja vaihtamalla. Sisäpinnat ovat kovaa muovia, mutta heppoisuus on saatu häivytettyä. Pienokaisen laatuvaikutelma ja toimintojen selkeys eivät tuota häpeää valmistusmaa Turkille.Viime aikoina pienimmän kokoluokan autot ovat jääneet unohduksiin, mutta i10 tuo uutta verta luokkaan tiloillaan ja varusteillaan. Uutuutta odotetaan kauppoihin helmikuun aikana.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai i10 Hinta alkaen 13 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 990 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automatisoitu manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 49 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Vääntö 96 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,8 s Huippunopeus 156 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,1 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3678 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous