8.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Verso EV – Sähkösukkula kaupunkikuljetuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace Verso EV on henkilökuljetusten raskassarjalainen, siinä on tilaa kahdeksalle ja melkein tuhat litraa tavaroille. Hyvää: Mukavuus, ajettavuus, tilat. Huonoa: Raskas ylhäältä saranoitu takaluukku, kulutus moottoritiellä. Toyota Proace Verso EV on Toyotan ensimmäinen sähköautoa koskaan. Toki myynnissä on jo nyt myös BZ4X-malli, mutta Proacen sähköinen versio on ollut myynnissä jo vuodesta 2021. Proace ehti Toyotan mallilstossa ensimmäisenä siksi, että se jakaa tekniikan Peugeot E-Travellerin, Opel Zafira-e Lifen ja Citroën Ë-Spacetourerin kanssa – edellä mainitut merkit ja mallit eroavat Toyotasta vain ja ainoastaan joiden muotoilullisten asioiden kohdalla, teknisesti kysymys on täysin samoista autoista.Proace Verson sähköversio on saatavilla kahdella eri akkukoolla, 50 kWh:n ja 75 kWh:n akuilla. Moottorin koeajossa oli isommalla akulla varustettu malli. Akku tarjoillee energiaa yhdelle etuakselille sijoitetulle sähkömoottorille. Tehoa Proacessa on 100 kilowattia eli 136 hevosvoimaa. Raketiksi Proacea ei voi kutsua, kiihtyvyys nollasta sataan on päälle 13 sekuntia, mutta eihän hyötyajoneuvoluokka koskaan eikä missään tapauksessa edusta kiihtyvyyden kärkipäätä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukevaa ajettavuuttaIso, 27-moduulinen akku painaa yli 500 kiloa ja se tuo autoon erittäin paljon tukevuutta ajoon. Toki tämän varjopuoli on se, että kun painoa on enemmän, myös energiaa kuluu painon liikuttamiseen enemmän. Erilaiset töyssyt tienpinnassa Proace nielee hyvin, alusta toimii mainiosti. Esimerkiksi moottoritiellä Proace on varsinainen sähkösyöppö painonsa ja ison tuulipinta-alan vuoksi ja energiaa kuluu kesäkelissä yli 25 kilowattia sadalle kilometrille. Sähköautot reagoivat yleisestikin ottaen energiatehokuutensa vuoksi erittäin helposti kulutuksessa juuri erilaisten olosuhteiden muutoksiin.Tämä tarkoittaa sitä, että Proacea saa olla kovavauhtisessa matka-ajossa lataamassa hyvin taajaan. Sen vuoksi Proace EV onkin sähkösukkula, joka sopii maantien, varsinkin moottoritien sijaan parhaiten kaupunkikuljetuksiin, jossa sähkönkulutus on pienempää eikä pitkiä välimatkoja tule – ja 330 kilometrin WLTP-toimintamatkalla pärjää tällöin esimerkiksi lähes koko työpäivän. Toyota lupaa, että 100 kilowatin latausteholla, auton akku täyttyy 80 prosenttiin 48 minuutissa.Pisin korimalli tarjoaa runsaat tilatAuton kolmen eri ajo-ohjelman, Power, Normaali ja Eco, avulla voi säädellä auton tehoa ja samalla myös energian kulutusta, Eco-moodissa toimintasädettä tulee noin 10 kilometriä lisää.Power tarjoaa luonnollisesti täyden tehon, 100 kilowattia ja 260 newtonmetriä vääntöä, Normaali-moodi 80 kilowattia ja 210 newtonmetriä, Eco puolestaan 60 kilowattia ja 190 newtonmetriä vääntöä. Ohitukset Eco-moodilla ei tahdo onnistua, joten syy löytyy valitusta ajo-ohjelmasta, jos kaasua painamalla ei tapahdu mitään. Proacea on saatavilla kolmella eri koripituudella, jotka ovat Compact, Medium ja Long. Lyhimmän ja pisimmän koripituuden ero on 70 senttiä ja kaksi pisintä mallia ovat myös akseliväliltään pidempiä. Lyhyen ja kahden pisimmän mallin akselivälissä on pituuseroa 35 senttiä.Koeajettu versio oli koripituudeltaan pisin, jonka vuoksi auto tarjoaa runsaat tilat kahdeksalle ja vielä lähes tuhat litraa tilaa tavaroille. Tavaratilan luukku Proacen henkilöversiossa on ylhäältä saranoitu ja se on raskas. Lisäksi luukku vaatii auton takana jonkun verran tilaa avautuakseen.Kuljettajalla hyvät oltavatMatkustamon puolella kaikkien penkkirivien istuimien säädöt ovat hyvät mukavaan matkantekoon eikä jalkatila lopu tässä autossa kesken.Kuljettajan näkökulmasta Proace Verso EV tarjoaa leppoisan ja miellyttävän työ-ympäristön, tosin älypuhelimelle ei ohjaamossa ole missään luontevaa paikkaa, joten se täytyy pitää taskussa tai hankkia sille erillinen teline. Apple Carplay eikä ilmeisesti Android-yhteyskään ei toimi Bluetooth-yhteyden kautta, vaan näiden käyttö onnistuu, kun puhelin on kytketty johdolla infotainmentiin. Ohjaamon USB-paikka vaatii USB-A -johdon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi dieselin meluaKuljettaja ohjastaa Proacea mielellään. Kuljettajan paikalta näkee hyvin, istuin tarjoaa mukavat säädöt ristiselän tukea myöten ja istuimesta voi napata vaikka hieronnan päälle.Auton ohjaus on pakettiautomainen, välitys on varsin harva ja rattia joutuu pyörittämään esimerkiksi parkkipaikoilla monia kierroksia, mutta tuntoa ohjauksessa riittää hyvin, matka-ajossakin siinä on sopivaa jäykkyyttä eikä minkäänlaista levottomuutta ole aistittavissa.Kaiken kaikkiaan Proace EV tarjoaa hienostuneen ja mukavamman ajokokemuksen kuin perinteinen dieselkäyttöinen tila-auto, kun dieselmoottori ei ole säksättämässä – ja se on varmasti myös matkustajien näkökulmasta mukava asia, jos Proace tulisi esimerkiksi työkäyttöön.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Toyota Proace Verso EV Premium L2 75 kWh Hinta alkaen 74 970 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 313 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS/CHAdeMO 100 kW. Toimintamatka 313 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1877 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 989–1384 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon