8.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Verso EV – Sähkösukkula kaupunkikuljetuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Proace Verso EV on henkilökuljetusten raskassarjalainen, siinä on tilaa kahdeksalle ja melkein tuhat litraa tavaroille. Hyvää: Mukavuus, ajettavuus, tilat. Huonoa: Raskas ylhäältä saranoitu takaluukku, kulutus moottoritiellä. Toyota Proace Verso EV on Toyotan ensimmäinen sähköautoa koskaan. Toki myynnissä on jo nyt myös BZ4X-malli, mutta Proacen sähköinen versio on ollut myynnissä jo vuodesta 2021. Proace ehti Toyotan mallilstossa ensimmäisenä siksi, että se jakaa tekniikan Peugeot E-Travellerin, Opel Zafira-e Lifen ja Citroën Ë-Spacetourerin kanssa – edellä mainitut merkit ja mallit eroavat Toyotasta vain ja ainoastaan joiden muotoilullisten asioiden kohdalla, teknisesti kysymys on täysin samoista autoista. Proace Verson sähköversio on saatavilla kahdella eri akkukoolla, 50 kWh:n ja 75 kWh:n akuilla. Moottorin koeajossa oli isommalla akulla varustettu malli. Akku tarjoillee energiaa yhdelle etuakselille sijoitetulle sähkömoottorille. Tehoa Proacessa on 100 kilowattia eli 136 hevosvoimaa. Raketiksi Proacea ei voi kutsua, kiihtyvyys nollasta sataan on päälle 13 sekuntia, mutta eihän hyötyajoneuvoluokka koskaan eikä missään tapauksessa edusta kiihtyvyyden kärkipäätä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tukevaa ajettavuutta Iso, 27-moduulinen akku painaa yli 500 kiloa ja se tuo autoon erittäin paljon tukevuutta ajoon. Toki tämän varjopuoli on se, että kun painoa on enemmän, myös energiaa kuluu painon liikuttamiseen enemmän. Erilaiset töyssyt tienpinnassa Proace nielee hyvin, alusta toimii mainiosti. Esimerkiksi moottoritiellä Proace on varsinainen sähkösyöppö painonsa ja ison tuulipinta-alan vuoksi ja energiaa kuluu kesäkelissä yli 25 kilowattia sadalle kilometrille. Sähköautot reagoivat yleisestikin ottaen energiatehokuutensa vuoksi erittäin helposti kulutuksessa juuri erilaisten olosuhteiden muutoksiin. Tämä tarkoittaa sitä, että Proacea saa olla kovavauhtisessa matka-ajossa lataamassa hyvin taajaan. Sen vuoksi Proace EV onkin sähkösukkula, joka sopii maantien, varsinkin moottoritien sijaan parhaiten kaupunkikuljetuksiin, jossa sähkönkulutus on pienempää eikä pitkiä välimatkoja tule – ja 330 kilometrin WLTP-toimintamatkalla pärjää tällöin esimerkiksi lähes koko työpäivän. Toyota lupaa, että 100 kilowatin latausteholla, auton akku täyttyy 80 prosenttiin 48 minuutissa. Pisin korimalli tarjoaa runsaat tilat Auton kolmen eri ajo-ohjelman, Power, Normaali ja Eco, avulla voi säädellä auton tehoa ja samalla myös energian kulutusta, Eco-moodissa toimintasädettä tulee noin 10 kilometriä lisää. Power tarjoaa luonnollisesti täyden tehon, 100 kilowattia ja 260 newtonmetriä vääntöä, Normaali-moodi 80 kilowattia ja 210 newtonmetriä, Eco puolestaan 60 kilowattia ja 190 newtonmetriä vääntöä. Ohitukset Eco-moodilla ei tahdo onnistua, joten syy löytyy valitusta ajo-ohjelmasta, jos kaasua painamalla ei tapahdu mitään. Proacea on saatavilla kolmella eri koripituudella, jotka ovat Compact, Medium ja Long. Lyhimmän ja pisimmän koripituuden ero on 70 senttiä ja kaksi pisintä mallia ovat myös akseliväliltään pidempiä. Lyhyen ja kahden pisimmän mallin akselivälissä on pituuseroa 35 senttiä. Koeajettu versio oli koripituudeltaan pisin, jonka vuoksi auto tarjoaa runsaat tilat kahdeksalle ja vielä lähes tuhat litraa tilaa tavaroille. Tavaratilan luukku Proacen henkilöversiossa on ylhäältä saranoitu ja se on raskas. Lisäksi luukku vaatii auton takana jonkun verran tilaa avautuakseen. Kuljettajalla hyvät oltavat Matkustamon puolella kaikkien penkkirivien istuimien säädöt ovat hyvät mukavaan matkantekoon eikä jalkatila lopu tässä autossa kesken. Kuljettajan näkökulmasta Proace Verso EV tarjoaa leppoisan ja miellyttävän työ-ympäristön, tosin älypuhelimelle ei ohjaamossa ole missään luontevaa paikkaa, joten se täytyy pitää taskussa tai hankkia sille erillinen teline. Apple Carplay eikä ilmeisesti Android-yhteyskään ei toimi Bluetooth-yhteyden kautta, vaan näiden käyttö onnistuu, kun puhelin on kytketty johdolla infotainmentiin. Ohjaamon USB-paikka vaatii USB-A -johdon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei dieselin melua Kuljettaja ohjastaa Proacea mielellään. Kuljettajan paikalta näkee hyvin, istuin tarjoaa mukavat säädöt ristiselän tukea myöten ja istuimesta voi napata vaikka hieronnan päälle. Auton ohjaus on pakettiautomainen, välitys on varsin harva ja rattia joutuu pyörittämään esimerkiksi parkkipaikoilla monia kierroksia, mutta tuntoa ohjauksessa riittää hyvin, matka-ajossakin siinä on sopivaa jäykkyyttä eikä minkäänlaista levottomuutta ole aistittavissa. Kaiken kaikkiaan Proace EV tarjoaa hienostuneen ja mukavamman ajokokemuksen kuin perinteinen dieselkäyttöinen tila-auto, kun dieselmoottori ei ole säksättämässä – ja se on varmasti myös matkustajien näkökulmasta mukava asia, jos Proace tulisi esimerkiksi työkäyttöön. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Toyota Proace Verso EV Premium L2 75 kWh Hinta alkaen 74 970 € Koeajetun auton hinta varusteineen 76 313 € Moottori Sähkömoottori, etuveto Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS/CHAdeMO 100 kW. Toimintamatka 313 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,1 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1877 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 989–1384 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe