31.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo TGI liikkuu jätteillä puhtaasti, edullisesti ja kotimaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Biokaasulla ajettuna Volkswagen Polo TGI on yksi markkinoiden halvimmista päästöttömistä vaihtoehdoista. Hyvää: ajettavuus, biokaasun päästöttömyys, edulliset käyttökustannukset. Huonoa: puhdittomuuden tuntu, pitkät välitykset, automaattivaihteistoa ei saatavilla, tavaratila. Polttoaineiden ja sähkön hinnan kohotessa biokaasulla toimivat autot, kuten Volkswagen Polo TGI, nostavat osakkeitaan. Suomalaisista jätteistä tehdyn biokaasun hinta on säilynyt liki entisellään, kun taas venäläisen maakaasun hinta on noussut sen yläpuolelle. Olisi voinut luulla jätteistä tehdylle dieselille käyvän samoin, mutta sen hintaa on nostettu samassa tahdissa fossiilisen dieselin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaalla omallatunnollaBiokaasulla ajettaessa pakoputkesta tulee toki päästöjä aivan kuten maakaasullakin, mutta jätteistä tehtynä biokaasu saa laskennallisen hyvityksen päästöttömäksi. Mädäntyessään jätteet nimittäin muodostaisivat metaania, joka on moninkertaisesti pahempi ilmastovaikutukseltaan kuin hiilidioksidi.Niinpä kaasu-Pololla voi ajaa yhtä hyvällä omallatunnolla kuin sähköautolla. Jollei paremmallakin, sillä valmistamisen päästöt ovat vähäisemmät, ja ilman kongolaisten lasten kaivamia metalleja.Polo ei ole kuitenkaan halvin kaasuvaihtoehto, sillä saman tekniikan omaava espanjalaisserkku Seat Ibiza päihittää sen tuhannella eurolla. Sähköautoista hinnassa lähimmäksi puolestaan pääsee Volkswagen e-Up.Kaasukaksikon käyttökulut jäävät dieselmäisen alhaisiksi: polttoaineeseen menee noin 6 euroa sataa kilometriä kohden. Pikkuautoja näkee harvemmin työsuhdeautoina, mutta Polo TGI:n kiinnostavuutta tässä mielessä lisää se, että WLTP-hiilidioksidigrammat jäävät tasoon 100 g/km. Niinpä Polo saa lisäporkkanana 85 euron alennuksen autoedun verotusarvosta.Ahkeralle kepittäjälleKaasu-Polon moottori on tuttu litrainen ahdettu kolmisylinterinen. Sekä tehoa että vääntöä on vähemmän kuin bensiiniversiossa. Yhdessä kaasusäiliöiden sadan kilon lisäpainon kanssa suorituskyvystä on hävinnyt paras terä. Tukkoista vaikutelmaa tehostavat pitkät välitykset ja vaihdeopastin, joka ehdottelee kuutosvaihdetta jo 60 km/h -nopeudesta alkaen.Pykälää pienemmällä voimaa on enemmän läsnä, mutta ohituksiin tarvitsee pudottaa vielä toinen lovi. Huipputeho tulee vastaan jo 4 000 kierroksella, ja tuon rajan yli huudattaminen tuottaa enemmän ääntä kuin tehoa. Kolmipyttyisen pörinä sentän on nuotiltaan urheilullinen. Kaasumoottorin kylkeen ei saa automaattivaihteistoa.Ajotietokone tikkaa nelosella alkavia kulutuslukemia, mutta lopputankkaus tuo iloisen yllätyksen. Pääsimme koeajossa täydellä kaasusäiliöllä 410 kilometriä ja tankkiin meni 15,1 kg biokaasua, joten kulutus on tismalleen luvatun mukaiset 3,7 kg/100 km. Kaasun voi ajaa huoleti loppuun, sillä moottori siirtyy huomaamattomasti käyttämään bensiiniä yhdeksän litran varasäiliöstä. Uudistetulla ilmeelläPolo sai täksi vuodeksi kasvojenkohotuksen, missä maski, valot ja puskurit veisteltiin uusiksi. Parhaiten uuden vuosimallin tunnistaa leveämmistä takavaloista. Sisällä suurin uudistus on digimittaristo, jossa näkymävaihtoehtoja on kolme, vaikka kaikkien tietomäärä olisi mahtunut ruutuun kerrallakin. Varustelultaan kaasumalli on aina Style Business. Siihen ei kuuluu ylenpalttisesti herkkuja, mutta mitään oleellista ei puutukaan, ehkä ristiseläntuen säätöä lukuun ottamatta.Vaihdekeppi, käsijarrukahva, virtalukko ja perinteiset lämmönsäätimet vievät boomerit muistojen bulevardille. Fiilis vahvistuu ajossa. Tuntuma tiehen välittyy selkeästi niin ohjauksen, ahterin kuin korvienkin kautta. Ja mitä talvisemmaksi keli muuttuu, sen hauskempaa Pololla kurvailu on.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Polo 1.0 TGI Style Business Hinta alkaen 21 393 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,7 (yhd.) CO2-päästöt 100 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2555 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen