Ajoneuvot | Koeajo | 21.3.2020

Koeajo: Arvokkaampaa pikkuautoilua – Volkswagen e-Up

Sähköautojen kasvava suosio ei ihmetytä, kun kokee mitä päästöttömyys tekee pikkuautolle. Volkswagen e-Up tuntuu kuitenkin luokkaansa isommalta myös hinnaltaan. Hyvää: voimalinja, kaupunkiajon helppous. Huonoa: hinta kauppakassiksi.

Jaa artikkeli

Sisarmalliensa Seat Mii Electricin ja Škoda Citigo-e:n tapaan Volkswagen e-Up kätkee sisäänsä 83-hevosvoimaisen sähkömoottorin ja 36,8 kilowattitunnin suuruisen akun. CCS-pikalatausliitin on Suomessa vakiovaruste – parhaimmillaan lataus tapahtuu 40 kilowatin teholla, jonka voimin e-Upin tyhjän akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen tunnissa. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 260 kilometriä.

Volkswagen eUp!

Kotilatausasemasta (2 x 16 A tai 1 x 32 A) latausteho on suurimmillaan 7,2 kilowattia, jonka voimin akku täyttyy valmistajan mukaan tyhjästä täyteen noin viidessä ja puolessa tunnissa. Suko-pistokkeesta latautuminen (1 x 10 A) käy 2,3 kilowatin teholla, jolloin akun täysi latautuminen vie 16 tuntia ja kolme varttia päälle.

Kaupungin keisari

Sähkövoimalinja tuo Volkswagenin edullisimpaan pikkuautoon hienostuneisuuden tuntua. Äänieristys on tehty hyvin, taajamassa ei ylimääräisiä ääniä kuulu. Matka-ajossakin melu -pysyy kohtuullisena: ainoastaan renkaiden ääni kantautuu ainakin moottoritievauhdissa korviin, mutta tuulensuhinat loistavat poissaolollaan.

Ensisijaisesti e-Up on tarkoitettu paljon kaupungissa autoilevalle, mihin se soveltuu erinomaisesti. Pienten ulkomittojen ansiosta auto on yhtä ketterä kuin aiemminkin, ja sähkömoottorin välitön vääntö helpottaa liikenteessä puikkelehtimista todella paljon.

Volkswagen eUp!

Kevyt e-Up on herkkä sutimaan, etenkin jos tienpinta on kostea. Tai siis voisi olla, mutta sähkövoimalinjan yhteydessä luistonesto toimii lähes täydellisesti: liikkeelle lähdettäessä sen toimintaa ei edes huomaa, ellei siihen tarkoituksella keskity.

Tasaista menoa

Matka-ajossa pieni sähköauto yllättää vakaudellaan: tuulenpuuskat eivät paljon huojuta, eikä urissa vetelemistä ilmene juuri lainkaan. Toivomuslistalle jää ainoastaan regeneroinnin säätö rattiin sijoitetuilla läpysköillä, nyt sitä täytyy säätää vaihdekepistä. Kaikkeen tottuu, mutta silti ratin takaa hidastaminen kävisi huomattavasti luonnollisemmin.

Kaiken muun hyvän lisäksi sähköversion matala painopiste yhdessä hyvän ja selkeän ohjauksen kanssa tekee autosta miellyttävän ajaa mutkaisempiakin teitä. Oikeastaan niin miellyttävän, että yhtäkkiä tajuaa toivovansa markkinoille e-Upin GTI-versiota.

Auton tietoviihdejärjestelmän virkaa toimittaa kännykkä, jolle on kojelaudassa oma teline. Markkinoiden kookkaimmat puhelimet eivät siihen ikävä kyllä -sovi, mutta suurin osa kuitenkin.

Moitittavaa jää oikeastaan vain hinnasta. Sähköautoksi lähtöhinnaltaan 24 000 euron arvoinen e-Up ei ole kallis, varsinkaan kun siitä -vähentää vielä valtion tarjoaman 2 000 euron hankintatuen. Sisarmalli Seat Mii Electric jää kuitenkin hankintatuen kanssa edullisimmillaan reiluun 17 000 euroon, ja lisää mietittävää antaa myös 68-heppaisella bensiinimoottorilla varustetun perus-Upin noin 16 000 euron hinta.

Juttua päivitetty 23.3. klo 12.34: Koeajon kirjoitushetken tiedosta poiketen Volkswagen e-Up!:in alkaen hinnat ovat Volkswagenin tarjoaman 4 000 euron juhlatuen myötä valtion sähköautojen hankintatuen kanssa 17 535 euroa, 23 996 euron sijaan. Juhlatuki on voimassa toistaiseksi. Lisäksi polttomoottorikäyttöinen Volkswagen Up on poistunut Suomen myyntiohjelmasta, eli se ei ole enää myynnissä Suomessa.

Jaa artikkeli

Keskustelu