21.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Arvokkaampaa pikkuautoilua – Volkswagen e-Up Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kasvava suosio ei ihmetytä, kun kokee mitä päästöttömyys tekee pikkuautolle. Volkswagen e-Up tuntuu kuitenkin luokkaansa isommalta myös hinnaltaan. Hyvää: voimalinja, kaupunkiajon helppous. Huonoa: hinta kauppakassiksi. Sisarmalliensa Seat Mii Electricin ja Škoda Citigo-e:n tapaan Volkswagen e-Up kätkee sisäänsä 83-hevosvoimaisen sähkömoottorin ja 36,8 kilowattitunnin suuruisen akun. CCS-pikalatausliitin on Suomessa vakiovaruste – parhaimmillaan lataus tapahtuu 40 kilowatin teholla, jonka voimin e-Upin tyhjän akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen tunnissa. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 260 kilometriä.Kotilatausasemasta (2 x 16 A tai 1 x 32 A) latausteho on suurimmillaan 7,2 kilowattia, jonka voimin akku täyttyy valmistajan mukaan tyhjästä täyteen noin viidessä ja puolessa tunnissa. Suko-pistokkeesta latautuminen (1 x 10 A) käy 2,3 kilowatin teholla, jolloin akun täysi latautuminen vie 16 tuntia ja kolme varttia päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungin keisariSähkövoimalinja tuo Volkswagenin edullisimpaan pikkuautoon hienostuneisuuden tuntua. Äänieristys on tehty hyvin, taajamassa ei ylimääräisiä ääniä kuulu. Matka-ajossakin melu -pysyy kohtuullisena: ainoastaan renkaiden ääni kantautuu ainakin moottoritievauhdissa korviin, mutta tuulensuhinat loistavat poissaolollaan.Ensisijaisesti e-Up on tarkoitettu paljon kaupungissa autoilevalle, mihin se soveltuu erinomaisesti. Pienten ulkomittojen ansiosta auto on yhtä ketterä kuin aiemminkin, ja sähkömoottorin välitön vääntö helpottaa liikenteessä puikkelehtimista todella paljon.Kevyt e-Up on herkkä sutimaan, etenkin jos tienpinta on kostea. Tai siis voisi olla, mutta sähkövoimalinjan yhteydessä luistonesto toimii lähes täydellisesti: liikkeelle lähdettäessä sen toimintaa ei edes huomaa, ellei siihen tarkoituksella keskity.Tasaista menoaMatka-ajossa pieni sähköauto yllättää vakaudellaan: tuulenpuuskat eivät paljon huojuta, eikä urissa vetelemistä ilmene juuri lainkaan. Toivomuslistalle jää ainoastaan regeneroinnin säätö rattiin sijoitetuilla läpysköillä, nyt sitä täytyy säätää vaihdekepistä. Kaikkeen tottuu, mutta silti ratin takaa hidastaminen kävisi huomattavasti luonnollisemmin.Kaiken muun hyvän lisäksi sähköversion matala painopiste yhdessä hyvän ja selkeän ohjauksen kanssa tekee autosta miellyttävän ajaa mutkaisempiakin teitä. Oikeastaan niin miellyttävän, että yhtäkkiä tajuaa toivovansa markkinoille e-Upin GTI-versiota. Auton tietoviihdejärjestelmän virkaa toimittaa kännykkä, jolle on kojelaudassa oma teline. Markkinoiden kookkaimmat puhelimet eivät siihen ikävä kyllä -sovi, mutta suurin osa kuitenkin.Moitittavaa jää oikeastaan vain hinnasta. Sähköautoksi lähtöhinnaltaan 24 000 euron arvoinen e-Up ei ole kallis, varsinkaan kun siitä -vähentää vielä valtion tarjoaman 2 000 euron hankintatuen. Sisarmalli Seat Mii Electric jää kuitenkin hankintatuen kanssa edullisimmillaan reiluun 17 000 euroon, ja lisää mietittävää antaa myös 68-heppaisella bensiinimoottorilla varustetun perus-Upin noin 16 000 euron hinta.Juttua päivitetty 23.3. klo 12.34: Koeajon kirjoitushetken tiedosta poiketen Volkswagen e-Up!:in alkaen hinnat ovat Volkswagenin tarjoaman 4 000 euron juhlatuen myötä valtion sähköautojen hankintatuen kanssa 17 535 euroa, 23 996 euron sijaan. Juhlatuki on voimassa toistaiseksi. Lisäksi polttomoottorikäyttöinen Volkswagen Up on poistunut Suomen myyntiohjelmasta, eli se ei ole enää myynnissä Suomessa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen e-Up Style 61 kW Hinta alkaen 17 535 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 571 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 61 kW (83 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A, 1 x 32A), CCS 40 kW. Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3600 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1507 mm, akseliväli 2417 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle