21.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Arvokkaampaa pikkuautoilua – Volkswagen e-Up Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kasvava suosio ei ihmetytä, kun kokee mitä päästöttömyys tekee pikkuautolle. Volkswagen e-Up tuntuu kuitenkin luokkaansa isommalta myös hinnaltaan. Hyvää: voimalinja, kaupunkiajon helppous. Huonoa: hinta kauppakassiksi. Sisarmalliensa Seat Mii Electricin ja Škoda Citigo-e:n tapaan Volkswagen e-Up kätkee sisäänsä 83-hevosvoimaisen sähkömoottorin ja 36,8 kilowattitunnin suuruisen akun. CCS-pikalatausliitin on Suomessa vakiovaruste – parhaimmillaan lataus tapahtuu 40 kilowatin teholla, jonka voimin e-Upin tyhjän akun luvataan latautuvan 80 prosentin varaukseen tunnissa. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 260 kilometriä.Kotilatausasemasta (2 x 16 A tai 1 x 32 A) latausteho on suurimmillaan 7,2 kilowattia, jonka voimin akku täyttyy valmistajan mukaan tyhjästä täyteen noin viidessä ja puolessa tunnissa. Suko-pistokkeesta latautuminen (1 x 10 A) käy 2,3 kilowatin teholla, jolloin akun täysi latautuminen vie 16 tuntia ja kolme varttia päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungin keisariSähkövoimalinja tuo Volkswagenin edullisimpaan pikkuautoon hienostuneisuuden tuntua. Äänieristys on tehty hyvin, taajamassa ei ylimääräisiä ääniä kuulu. Matka-ajossakin melu -pysyy kohtuullisena: ainoastaan renkaiden ääni kantautuu ainakin moottoritievauhdissa korviin, mutta tuulensuhinat loistavat poissaolollaan.Ensisijaisesti e-Up on tarkoitettu paljon kaupungissa autoilevalle, mihin se soveltuu erinomaisesti. Pienten ulkomittojen ansiosta auto on yhtä ketterä kuin aiemminkin, ja sähkömoottorin välitön vääntö helpottaa liikenteessä puikkelehtimista todella paljon.Kevyt e-Up on herkkä sutimaan, etenkin jos tienpinta on kostea. Tai siis voisi olla, mutta sähkövoimalinjan yhteydessä luistonesto toimii lähes täydellisesti: liikkeelle lähdettäessä sen toimintaa ei edes huomaa, ellei siihen tarkoituksella keskity.Tasaista menoaMatka-ajossa pieni sähköauto yllättää vakaudellaan: tuulenpuuskat eivät paljon huojuta, eikä urissa vetelemistä ilmene juuri lainkaan. Toivomuslistalle jää ainoastaan regeneroinnin säätö rattiin sijoitetuilla läpysköillä, nyt sitä täytyy säätää vaihdekepistä. Kaikkeen tottuu, mutta silti ratin takaa hidastaminen kävisi huomattavasti luonnollisemmin.Kaiken muun hyvän lisäksi sähköversion matala painopiste yhdessä hyvän ja selkeän ohjauksen kanssa tekee autosta miellyttävän ajaa mutkaisempiakin teitä. Oikeastaan niin miellyttävän, että yhtäkkiä tajuaa toivovansa markkinoille e-Upin GTI-versiota. Auton tietoviihdejärjestelmän virkaa toimittaa kännykkä, jolle on kojelaudassa oma teline. Markkinoiden kookkaimmat puhelimet eivät siihen ikävä kyllä -sovi, mutta suurin osa kuitenkin.Moitittavaa jää oikeastaan vain hinnasta. Sähköautoksi lähtöhinnaltaan 24 000 euron arvoinen e-Up ei ole kallis, varsinkaan kun siitä -vähentää vielä valtion tarjoaman 2 000 euron hankintatuen. Sisarmalli Seat Mii Electric jää kuitenkin hankintatuen kanssa edullisimmillaan reiluun 17 000 euroon, ja lisää mietittävää antaa myös 68-heppaisella bensiinimoottorilla varustetun perus-Upin noin 16 000 euron hinta.Juttua päivitetty 23.3. klo 12.34: Koeajon kirjoitushetken tiedosta poiketen Volkswagen e-Up!:in alkaen hinnat ovat Volkswagenin tarjoaman 4 000 euron juhlatuen myötä valtion sähköautojen hankintatuen kanssa 17 535 euroa, 23 996 euron sijaan. Juhlatuki on voimassa toistaiseksi. Lisäksi polttomoottorikäyttöinen Volkswagen Up on poistunut Suomen myyntiohjelmasta, eli se ei ole enää myynnissä Suomessa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen e-Up Style 61 kW Hinta alkaen 17 535 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 571 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 61 kW (83 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A, 1 x 32A), CCS 40 kW. Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3600 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1507 mm, akseliväli 2417 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen