Ajoneuvot | Koeajo | 23.1.2020

Koeajo: Škoda Citigo-e iV – valmistajansa ensimmäinen sähköauto maksaa alle 20 000 euroa

Täyssähköinen kaupunkiauto Škoda Citigo-e iV avaa valmistajansa sähköautopelin. Hyvää: kätevyys kaupungissa, sähkövoimalinjan helppous. Huonoa sisarmallien aggressiivinen hinnoittelu, maantieominaisuudet pidemmän päälle.

Jaa artikkeli

Škoda Citigo-e iV on tänä vuonna 125 vuotta täyttävän tšekkimerkin ensimmäinen sähköauto. Valikoima laajenee saman tien kahdellakin ladattavalla mallilla, sillä kiristyvien päästörajojen nimissä Citigo-e iV saapuu kauppoihin yhtä matkaa Superb iV -lataushybridin kanssa.

Tuttuun tyyliin

Škoda Citigo-e iV

Sinänsä Citigon uudet kujeet eivät yllätä sisarmallien Seat Mii Electricin VW e-Upin jälkeen. Auto on aina viisiovinen, ja kätkee sisäänsä tutun sähkövoimalinjan. Akuston koko on 32,3 kWh, ja etuakselilla olevan sähkömoottorin teho 61 kW ja vääntö 212 Nm. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 260 km.

Citigo-e iV:n ajotiloja saa säädettyä itselleen sopiviksi. Energiaa talteen ottavan jarrutuksen tehon voi valita neljästä pykälästä. Eco-ajotiloja on kaksi: ne rajoittavat moottorin tehon 50 kW/167 Nm/120 km/h ja 40 kW/133 Nm/95 km/h. 50 kW:n Eco riittää ripeään kaupunkiajoon hyvin, kun taas 40 kW:n Eco+ sopii verkkaisempaan jonoiluun.

Škoda Citigo-e iV

Taajamanopeuksissa Citigo-e iV etenee kuin kala vedessä, mutta maantieajo on pidemmän päälle hiukan puuduttavaa. Ajettavuuden ja voimavarojen mitoitus suosiikin kaupunkialueita. 0–100 km/h sujuu 12,3 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 130 km/h.

Lataaminen tapahtuu oikeanpuoleisessa takalokasuojassa olevan pistokkeen kautta. CCS-latausliitin on Suomessa vakiovaruste, ja pikalataus sujuu parhaimmillaan 40 kW:n huipputeholla. Valmistaja lupaa 0–80 % latauksen tapahtuvan tunnissa.

Kotilatausasemasta saatava huipputeho on 7,2 kW (2×16 A, 1x32A), jolla latausaika (0–80 %) asettuu 4 tuntiin ja 15 minuuttiin. Lisäksi mukana tulee 8 ampeerin kotilatausjohto tavalliseen suko-pistorasiaan, jolla latausaika venyy jo yli 16 tunnin mittaiseksi.

Kaupunkikätevä

Škoda Citigo-e iV

Muilta osin Citigo-e iV on tuttu tapaus. Kompaktin auton tilat sopivat maksimissaan neljälle. Lyhyen ja korkean tavaratilan vetoisuus on 250 litraa, ja takaistuimet kaatamalla tilaa löytyy 923 litraa.

Kojelaudan tietoviihdejärjestelmänä toimii oma älypuhelin. Ratkaisu on paitsi edullinen, myös sopiva usein kuriiri- ja yrityskäyttöön päätyvän autotyypin yhteydessä. Sähkömallin sisäilmettä on piristetty erilaisin yksityiskohdin, ja mittariston näyttöön on lisätty sähköautoilijan kaipaamia vaihtoehtoja.

Ambition-varustelulla Citigo iV:n hinta alkaa 19 389 eurosta, ja paremmin varusteltu Style asettuu 20 949 euroon. Hinnoista voi vielä vähentää sähköauton 2 000 euron hankintatuen. Suomeen ensimmäiset autot tulevat näillä näkymin helmi–maaliskuussa.

Jaa artikkeli

Keskustelu