23.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Citigo-e iV – valmistajansa ensimmäinen sähköauto maksaa alle 20 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen kaupunkiauto Škoda Citigo-e iV avaa valmistajansa sähköautopelin. Hyvää: kätevyys kaupungissa, sähkövoimalinjan helppous. Huonoa sisarmallien aggressiivinen hinnoittelu, maantieominaisuudet pidemmän päälle. Škoda Citigo-e iV on tänä vuonna 125 vuotta täyttävän tšekkimerkin ensimmäinen sähköauto. Valikoima laajenee saman tien kahdellakin ladattavalla mallilla, sillä kiristyvien päästörajojen nimissä Citigo-e iV saapuu kauppoihin yhtä matkaa Superb iV -lataushybridin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttuun tyyliin Sinänsä Citigon uudet kujeet eivät yllätä sisarmallien Seat Mii Electricin VW e-Upin jälkeen. Auto on aina viisiovinen, ja kätkee sisäänsä tutun sähkövoimalinjan. Akuston koko on 32,3 kWh, ja etuakselilla olevan sähkömoottorin teho 61 kW ja vääntö 212 Nm. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 260 km. Citigo-e iV:n ajotiloja saa säädettyä itselleen sopiviksi. Energiaa talteen ottavan jarrutuksen tehon voi valita neljästä pykälästä. Eco-ajotiloja on kaksi: ne rajoittavat moottorin tehon 50 kW/167 Nm/120 km/h ja 40 kW/133 Nm/95 km/h. 50 kW:n Eco riittää ripeään kaupunkiajoon hyvin, kun taas 40 kW:n Eco+ sopii verkkaisempaan jonoiluun. Taajamanopeuksissa Citigo-e iV etenee kuin kala vedessä, mutta maantieajo on pidemmän päälle hiukan puuduttavaa. Ajettavuuden ja voimavarojen mitoitus suosiikin kaupunkialueita. 0–100 km/h sujuu 12,3 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 130 km/h. Lataaminen tapahtuu oikeanpuoleisessa takalokasuojassa olevan pistokkeen kautta. CCS-latausliitin on Suomessa vakiovaruste, ja pikalataus sujuu parhaimmillaan 40 kW:n huipputeholla. Valmistaja lupaa 0–80 % latauksen tapahtuvan tunnissa. Kotilatausasemasta saatava huipputeho on 7,2 kW (2x16 A, 1x32A), jolla latausaika (0–80 %) asettuu 4 tuntiin ja 15 minuuttiin. Lisäksi mukana tulee 8 ampeerin kotilatausjohto tavalliseen suko-pistorasiaan, jolla latausaika venyy jo yli 16 tunnin mittaiseksi. Kaupunkikätevä Muilta osin Citigo-e iV on tuttu tapaus. Kompaktin auton tilat sopivat maksimissaan neljälle. Lyhyen ja korkean tavaratilan vetoisuus on 250 litraa, ja takaistuimet kaatamalla tilaa löytyy 923 litraa. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmänä toimii oma älypuhelin. Ratkaisu on paitsi edullinen, myös sopiva usein kuriiri- ja yrityskäyttöön päätyvän autotyypin yhteydessä. Sähkömallin sisäilmettä on piristetty erilaisin yksityiskohdin, ja mittariston näyttöön on lisätty sähköautoilijan kaipaamia vaihtoehtoja. Ambition-varustelulla Citigo iV:n hinta alkaa 19 389 eurosta, ja paremmin varusteltu Style asettuu 20 949 euroon. Hinnoista voi vielä vähentää sähköauton 2 000 euron hankintatuen. Suomeen ensimmäiset autot tulevat näillä näkymin helmi–maaliskuussa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Citigo-e iV Hinta alkaen 19 389 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 61 kW (83 hv), 2750–5500 r/min Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/ käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh, Lataus Type 2 7,4 kW (2×16 A, 1×32 A), CCS 40 kW Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3597 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2417 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan