23.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Citigo-e iV – valmistajansa ensimmäinen sähköauto maksaa alle 20 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen kaupunkiauto Škoda Citigo-e iV avaa valmistajansa sähköautopelin. Hyvää: kätevyys kaupungissa, sähkövoimalinjan helppous. Huonoa sisarmallien aggressiivinen hinnoittelu, maantieominaisuudet pidemmän päälle. Škoda Citigo-e iV on tänä vuonna 125 vuotta täyttävän tšekkimerkin ensimmäinen sähköauto. Valikoima laajenee saman tien kahdellakin ladattavalla mallilla, sillä kiristyvien päästörajojen nimissä Citigo-e iV saapuu kauppoihin yhtä matkaa Superb iV -lataushybridin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttuun tyyliinSinänsä Citigon uudet kujeet eivät yllätä sisarmallien Seat Mii Electricin VW e-Upin jälkeen. Auto on aina viisiovinen, ja kätkee sisäänsä tutun sähkövoimalinjan. Akuston koko on 32,3 kWh, ja etuakselilla olevan sähkömoottorin teho 61 kW ja vääntö 212 Nm. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 260 km.Citigo-e iV:n ajotiloja saa säädettyä itselleen sopiviksi. Energiaa talteen ottavan jarrutuksen tehon voi valita neljästä pykälästä. Eco-ajotiloja on kaksi: ne rajoittavat moottorin tehon 50 kW/167 Nm/120 km/h ja 40 kW/133 Nm/95 km/h. 50 kW:n Eco riittää ripeään kaupunkiajoon hyvin, kun taas 40 kW:n Eco+ sopii verkkaisempaan jonoiluun.Taajamanopeuksissa Citigo-e iV etenee kuin kala vedessä, mutta maantieajo on pidemmän päälle hiukan puuduttavaa. Ajettavuuden ja voimavarojen mitoitus suosiikin kaupunkialueita. 0–100 km/h sujuu 12,3 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 130 km/h.Lataaminen tapahtuu oikeanpuoleisessa takalokasuojassa olevan pistokkeen kautta. CCS-latausliitin on Suomessa vakiovaruste, ja pikalataus sujuu parhaimmillaan 40 kW:n huipputeholla. Valmistaja lupaa 0–80 % latauksen tapahtuvan tunnissa.Kotilatausasemasta saatava huipputeho on 7,2 kW (2x16 A, 1x32A), jolla latausaika (0–80 %) asettuu 4 tuntiin ja 15 minuuttiin. Lisäksi mukana tulee 8 ampeerin kotilatausjohto tavalliseen suko-pistorasiaan, jolla latausaika venyy jo yli 16 tunnin mittaiseksi.KaupunkikäteväMuilta osin Citigo-e iV on tuttu tapaus. Kompaktin auton tilat sopivat maksimissaan neljälle. Lyhyen ja korkean tavaratilan vetoisuus on 250 litraa, ja takaistuimet kaatamalla tilaa löytyy 923 litraa.Kojelaudan tietoviihdejärjestelmänä toimii oma älypuhelin. Ratkaisu on paitsi edullinen, myös sopiva usein kuriiri- ja yrityskäyttöön päätyvän autotyypin yhteydessä. Sähkömallin sisäilmettä on piristetty erilaisin yksityiskohdin, ja mittariston näyttöön on lisätty sähköautoilijan kaipaamia vaihtoehtoja. Ambition-varustelulla Citigo iV:n hinta alkaa 19 389 eurosta, ja paremmin varusteltu Style asettuu 20 949 euroon. Hinnoista voi vielä vähentää sähköauton 2 000 euron hankintatuen. Suomeen ensimmäiset autot tulevat näillä näkymin helmi–maaliskuussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Citigo-e iV Hinta alkaen 19 389 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 61 kW (83 hv), 2750–5500 r/min Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/ käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh, Lataus Type 2 7,4 kW (2×16 A, 1×32 A), CCS 40 kW Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3597 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2417 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?