23.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Citigo-e iV – valmistajansa ensimmäinen sähköauto maksaa alle 20 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen kaupunkiauto Škoda Citigo-e iV avaa valmistajansa sähköautopelin. Hyvää: kätevyys kaupungissa, sähkövoimalinjan helppous. Huonoa sisarmallien aggressiivinen hinnoittelu, maantieominaisuudet pidemmän päälle. Škoda Citigo-e iV on tänä vuonna 125 vuotta täyttävän tšekkimerkin ensimmäinen sähköauto. Valikoima laajenee saman tien kahdellakin ladattavalla mallilla, sillä kiristyvien päästörajojen nimissä Citigo-e iV saapuu kauppoihin yhtä matkaa Superb iV -lataushybridin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttuun tyyliinSinänsä Citigon uudet kujeet eivät yllätä sisarmallien Seat Mii Electricin VW e-Upin jälkeen. Auto on aina viisiovinen, ja kätkee sisäänsä tutun sähkövoimalinjan. Akuston koko on 32,3 kWh, ja etuakselilla olevan sähkömoottorin teho 61 kW ja vääntö 212 Nm. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 260 km.Citigo-e iV:n ajotiloja saa säädettyä itselleen sopiviksi. Energiaa talteen ottavan jarrutuksen tehon voi valita neljästä pykälästä. Eco-ajotiloja on kaksi: ne rajoittavat moottorin tehon 50 kW/167 Nm/120 km/h ja 40 kW/133 Nm/95 km/h. 50 kW:n Eco riittää ripeään kaupunkiajoon hyvin, kun taas 40 kW:n Eco+ sopii verkkaisempaan jonoiluun.Taajamanopeuksissa Citigo-e iV etenee kuin kala vedessä, mutta maantieajo on pidemmän päälle hiukan puuduttavaa. Ajettavuuden ja voimavarojen mitoitus suosiikin kaupunkialueita. 0–100 km/h sujuu 12,3 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 130 km/h.Lataaminen tapahtuu oikeanpuoleisessa takalokasuojassa olevan pistokkeen kautta. CCS-latausliitin on Suomessa vakiovaruste, ja pikalataus sujuu parhaimmillaan 40 kW:n huipputeholla. Valmistaja lupaa 0–80 % latauksen tapahtuvan tunnissa.Kotilatausasemasta saatava huipputeho on 7,2 kW (2x16 A, 1x32A), jolla latausaika (0–80 %) asettuu 4 tuntiin ja 15 minuuttiin. Lisäksi mukana tulee 8 ampeerin kotilatausjohto tavalliseen suko-pistorasiaan, jolla latausaika venyy jo yli 16 tunnin mittaiseksi.KaupunkikäteväMuilta osin Citigo-e iV on tuttu tapaus. Kompaktin auton tilat sopivat maksimissaan neljälle. Lyhyen ja korkean tavaratilan vetoisuus on 250 litraa, ja takaistuimet kaatamalla tilaa löytyy 923 litraa.Kojelaudan tietoviihdejärjestelmänä toimii oma älypuhelin. Ratkaisu on paitsi edullinen, myös sopiva usein kuriiri- ja yrityskäyttöön päätyvän autotyypin yhteydessä. Sähkömallin sisäilmettä on piristetty erilaisin yksityiskohdin, ja mittariston näyttöön on lisätty sähköautoilijan kaipaamia vaihtoehtoja. Ambition-varustelulla Citigo iV:n hinta alkaa 19 389 eurosta, ja paremmin varusteltu Style asettuu 20 949 euroon. Hinnoista voi vielä vähentää sähköauton 2 000 euron hankintatuen. Suomeen ensimmäiset autot tulevat näillä näkymin helmi–maaliskuussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Citigo-e iV Hinta alkaen 19 389 € Moottori Sähköauto, etuveto Teho 61 kW (83 hv), 2750–5500 r/min Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Vääntö 212 Nm (0–2750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/ käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh, Lataus Type 2 7,4 kW (2×16 A, 1×32 A), CCS 40 kW Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3597 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2417 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon