Ajoneuvot | Koeajo | 13.12.2019

Koeajo: Škoda Superb iV Combi – vihdoinkin lataushybridinä

Škoda Superb iV tuo lataushybridin vihdoin myös tšekkimerkin mallistoon. Hyvää: odotettu lataushybridi, vetokoukkumahdollisuus, korivaihtoehdot. Huonoa: vain etuvetovaihtoehto, jalankulkijavaroituksen kuuluminen sisälle.

Jaa artikkeli

Kun VW Passat GTE lausutaan tšekkiläisittäin, on tuloksena Škoda Superb iV -lataushybridi. Valmistajalle iV on mallimerkintä sähköistetystä automallista, joten samat kirjaimet löytyvät myös pienemmän täyssähköisen Citigo-e:n yhteydestä.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

Tutuista aineksista

Škoda Superb iV luottaa Passatin lataushybridin tavoin 1,4-litraiseen TSI ACT ahdetun bensiinimoottorin ja 85 kW sähkömoottorin yhdistelmään. Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja yhteisvääntö 400 Nm, vaihteiston ollessa 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Veto välittyy aina eturenkaille.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

Akuston koko on 13 kWh, josta varsinaisessa käytössä on 10,4 kWh. Käytännössä yhdellä latauksella voi ajaa pelkällä sähköllä 57 kilometriä (WLTP). Lataaminen 0–100% onnistuu enintään 3,6 kW teholla 3,5 tunnissa, tavallisen Suko-töpselilatauksen viedessä viisi tuntia. Latauspistoke sijaitsee Škodan tutussa keulamaskissa.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

Passatista tuttua on myös tapa, jolla akun varausta voidaan säästellä esimerkiksi kaupunkiajoa varten tietoviihdejärjestelmän kautta. Voimalinjan toiminnassa ei ole merkittäviä moitteita, vain vaihteiston pienet mietintätauot kiihdytyksissä ja peruutettaessa ovat kauneusvirheinä etenemisessä. Virtuaalimittaristo on Superb iV:ssä vakiovaruste.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

Sähkö sopii Superbiin

Muhkea ja mukava Superb on hyvä kandidaatti kaupungissa tapahtuvalle sähköajolle. Sähköllä liikkumiseen liittyvä hiljaisuus on hieno lisä, vaikka jalankulkijoita varten suunniteltu varoitussurina kuuluu Superbissa sisälle taajamanopeuksissa. Moottoritie- ja maantienopeuksissa Superb iV on muun malliston kaltainen vakaa ja eleetön ajettava.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

Superb iV:n saa sekä liftback-perusmallina ja Combi-farmarimallina eri varustetasoilla. Malliston kannalta merkittävin puute on faceliftin yhteydessä esitelty Scout, sillä Škodan mukaan mökkifarmarimalli on aina nelivetoinen ja lataushybridistä sellaista ei näillä näkymin ole tulossa.

Superb iV on varustettu aina säädettävällä DCC-iskunvaimennuksella, mutta maavaraoptioita on vain yksi (137 mm). Škoda on vahvistanut auton pohjaa suojatakseen akustoa. Takaistuinten alle sijoitettu akusto nipistää hiukan Superbin bensiinitankista, jonka koko on 50 litraa. Bensiinitankki täytyy myös avata napilla matkustamosta käsin monien lataushybridien tavoin. Tavaratiloista on puolestaan tingitty elegantisti, joten liftbackin 485 litraa ja Combin 510 litran tilat eroavat perusmalleista vähemmän, kuin numerot antavat ymmärtää.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

 

Superb-malliston faceliftissä esiteltyjen turvavarusteiden lisäksi Superb iV saa valikoimaansa perävaunuavustimen, joka auttaa kuljettajaa perävaunun peruutustilanteissa. Toinen uutuus on 360°-ympäristökamerajärjestelmä.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

Škoda Superb iV:n hinnat alkavat Ambition-tasoisen liftbackin 39 233 eurosta, farmarin ollessa noin 1 000 euroa enemmän. Suomeen ensimmäiset autot saapuvat tammikuun aikana.

Škoda Superb iV Combi PHEV lataushybridi

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu