Ajoneuvot | Koeajo | 23.7.2019

Koeajo: Korkeammalle, taloudellisemmin – Škoda Superb Scout

Uusi Škoda Superb Scout on tutun Superbin kasvojenkohotuksen mielenkiintoisinta antia. Uudistukset tuovat monelta osin mieleen juuri kasvonsa pesseen Volkswagen Passatin.

Jaa artikkeli

Škoda Superb Scout on 15 millimetrillä korotettu versio tutusta Superb-farkusta. Scoutissa on mallistomielessä järkeä, sillä karkeasti kaksi kolmesta myydystä Superbista on farmarikorisia.

Škoda Superb Scout

Huonon tien paketti on Scoutissa vakiovaruste, ja auto on saatavana vain nelivetoisena. Škoda-faneille erottuvia yksityiskohtia löytyy etu- ja takapuskureista, keulamaskin kehysväreistä sekä yksinoikeudella Scoutiin saatavasta oranssista Tangerine Dream -ulkoväristä.

Škoda Superb Scout

Superisti ladattu

Muuten Superb on uudistunut maltillisesti. Maskin kokoa on kasvatettu, ja uudet led-ajovalot ovat aiempia umpioita kapeammat. Ensimmäistä kertaa Škodassa tarjolla ovat myös täysmatriisiled-valot erilaisine toimintoineen. Takaluukussa on otettu oppia pikkuveli Scalasta ja korvattu merkin siipinuoli kohokirjaimilla. Superb-malliston mitat ovat, kosmeettisista seikoista johtuen, muuttuneet vain muutamia millimetrejä.

Škoda Superb Scout

Moottorivalikoimassa uutta on 2,0-litrainen 150 hevosvoiman TDI EVO -dieselmoottori, joka on Volkswagen-ryhmän uusin kehitysversio nakuttajien saralla. Kattavasti päivitetty moottori lupailee entistä parempaa taloudellisuutta.

Aiemmin julkistettu ladattava hybridimalli saapuu sekin osaksi Superb-mallistoa, joskin verkkaisemmalla aikataululla. iV:ksi ristitty lataushybridi lainaa kriittiset komponenttinsa uudistuneesta Passat GTE:stä, joka vakuutti lyhyellä koelenkillä pehmeydellään.

Škoda Superb Scout

Aina valmis partiolainen

Ajossa Superb Scout tuntuu korotetusta maavarasta huolimatta hyvältä yhdistelmältä jäykkyyttä sekä nöyryyttä. Säädettävä iskunvaimennus erilaisine ajo-ohjelmineen auttaa toki auton mukautumiskyvyssä, mutta Scout on muutenkin kotonaan niin moottoritiellä kuin kinttupolullakin. Ajettavuuden lisäksi myös äänieristys on hyvällä tolalla. Rivakampi kaasupolkimen painallus tosin saa 2,0-litraisen TSI-moottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston pitämään taktiikkapalaverin, jonka tulos selviää muutaman sekunnin kuluessa.

Škoda Superb Scout

Ajoavustimien suhteen Superb on päivittynyt uuteen aikaan. Kuollutta kulmaa tarkkaileva kaistanvaihtoavustin näkee nyt jopa 70 metrin päähän, ja mukautuva vakionopeudensäädin selviytyy ajotehtävistä 210 km/h nopeuteen saakka. Järjestelmä myös tottelee nopeusrajoituksia terävästi. Ajoavustimien reagointia parantaa uusi sähkömekaaninen jarrutehostin, joka samalla säästää rahtusen polttoainetta.

Korkeammat odotukset

Škoda odottaa paljon virkistetyltä Superbilta ja sen kasvavalta moottori- ja mallivalikoimalta. Suomessa myynti jatkuu elo-syyskuussa, mutta jo sitä ennen uudistuneen Superb-malliston voi bongata Kouvolan asuntomessuilta.

Škoda Superb Scout

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat