Koeajo: Korkeammalle, taloudellisemmin – Škoda Superb Scout
Uusi Škoda Superb Scout on tutun Superbin kasvojenkohotuksen mielenkiintoisinta antia. Uudistukset tuovat monelta osin mieleen juuri kasvonsa pesseen Volkswagen Passatin.
Škoda Superb Scout on 15 millimetrillä korotettu versio tutusta Superb-farkusta. Scoutissa on mallistomielessä järkeä, sillä karkeasti kaksi kolmesta myydystä Superbista on farmarikorisia.
Huonon tien paketti on Scoutissa vakiovaruste, ja auto on saatavana vain nelivetoisena. Škoda-faneille erottuvia yksityiskohtia löytyy etu- ja takapuskureista, keulamaskin kehysväreistä sekä yksinoikeudella Scoutiin saatavasta oranssista Tangerine Dream -ulkoväristä.
Superisti ladattu
Muuten Superb on uudistunut maltillisesti. Maskin kokoa on kasvatettu, ja uudet led-ajovalot ovat aiempia umpioita kapeammat. Ensimmäistä kertaa Škodassa tarjolla ovat myös täysmatriisiled-valot erilaisine toimintoineen. Takaluukussa on otettu oppia pikkuveli Scalasta ja korvattu merkin siipinuoli kohokirjaimilla. Superb-malliston mitat ovat, kosmeettisista seikoista johtuen, muuttuneet vain muutamia millimetrejä.
Moottorivalikoimassa uutta on 2,0-litrainen 150 hevosvoiman TDI EVO -dieselmoottori, joka on Volkswagen-ryhmän uusin kehitysversio nakuttajien saralla. Kattavasti päivitetty moottori lupailee entistä parempaa taloudellisuutta.
Aiemmin julkistettu ladattava hybridimalli saapuu sekin osaksi Superb-mallistoa, joskin verkkaisemmalla aikataululla. iV:ksi ristitty lataushybridi lainaa kriittiset komponenttinsa uudistuneesta Passat GTE:stä, joka vakuutti lyhyellä koelenkillä pehmeydellään.
Aina valmis partiolainen
Ajossa Superb Scout tuntuu korotetusta maavarasta huolimatta hyvältä yhdistelmältä jäykkyyttä sekä nöyryyttä. Säädettävä iskunvaimennus erilaisine ajo-ohjelmineen auttaa toki auton mukautumiskyvyssä, mutta Scout on muutenkin kotonaan niin moottoritiellä kuin kinttupolullakin. Ajettavuuden lisäksi myös äänieristys on hyvällä tolalla. Rivakampi kaasupolkimen painallus tosin saa 2,0-litraisen TSI-moottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston pitämään taktiikkapalaverin, jonka tulos selviää muutaman sekunnin kuluessa.
Ajoavustimien suhteen Superb on päivittynyt uuteen aikaan. Kuollutta kulmaa tarkkaileva kaistanvaihtoavustin näkee nyt jopa 70 metrin päähän, ja mukautuva vakionopeudensäädin selviytyy ajotehtävistä 210 km/h nopeuteen saakka. Järjestelmä myös tottelee nopeusrajoituksia terävästi. Ajoavustimien reagointia parantaa uusi sähkömekaaninen jarrutehostin, joka samalla säästää rahtusen polttoainetta.
Korkeammat odotukset
Škoda odottaa paljon virkistetyltä Superbilta ja sen kasvavalta moottori- ja mallivalikoimalta. Suomessa myynti jatkuu elo-syyskuussa, mutta jo sitä ennen uudistuneen Superb-malliston voi bongata Kouvolan asuntomessuilta.