23.7.2019

Koeajo: Korkeammalle, taloudellisemmin – Škoda Superb Scout

Å koda Superb Scout

Uusi Å koda Superb Scout on tutun Superbin kasvojenkohotuksen mielenkiintoisinta antia. Uudistukset tuovat monelta osin mieleen juuri kasvonsa pesseen Volkswagen Passatin.

Škoda Superb Scout on 15 millimetrillä korotettu versio tutusta Superb-farkusta. Scoutissa on mallistomielessä järkeä, sillä karkeasti kaksi kolmesta myydystä Superbista on farmarikorisia.

Å koda Superb Scout

Huonon tien paketti on Scoutissa vakiovaruste, ja auto on saatavana vain nelivetoisena. Škoda-faneille erottuvia yksityiskohtia löytyy etu- ja takapuskureista, keulamaskin kehysväreistä sekä yksinoikeudella Scoutiin saatavasta oranssista Tangerine Dream -ulkoväristä.

Å koda Superb Scout

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Superisti ladattu

Muuten Superb on uudistunut maltillisesti. Maskin kokoa on kasvatettu, ja uudet led-ajovalot ovat aiempia umpioita kapeammat. Ensimmäistä kertaa Škodassa tarjolla ovat myös täysmatriisiled-valot erilaisine toimintoineen. Takaluukussa on otettu oppia pikkuveli Scalasta ja korvattu merkin siipinuoli kohokirjaimilla. Superb-malliston mitat ovat, kosmeettisista seikoista johtuen, muuttuneet vain muutamia millimetrejä.

Å koda Superb Scout

Moottorivalikoimassa uutta on 2,0-litrainen 150 hevosvoiman TDI EVO -dieselmoottori, joka on Volkswagen-ryhmän uusin kehitysversio nakuttajien saralla. Kattavasti päivitetty moottori lupailee entistä parempaa taloudellisuutta.

Aiemmin julkistettu ladattava hybridimalli saapuu sekin osaksi Superb-mallistoa, joskin verkkaisemmalla aikataululla. iV:ksi ristitty lataushybridi lainaa kriittiset komponenttinsa uudistuneesta Passat GTE:stä, joka vakuutti lyhyellä koelenkillä pehmeydellään.

Å koda Superb Scout

Aina valmis partiolainen

Ajossa Superb Scout tuntuu korotetusta maavarasta huolimatta hyvältä yhdistelmältä jäykkyyttä sekä nöyryyttä. Säädettävä iskunvaimennus erilaisine ajo-ohjelmineen auttaa toki auton mukautumiskyvyssä, mutta Scout on muutenkin kotonaan niin moottoritiellä kuin kinttupolullakin. Ajettavuuden lisäksi myös äänieristys on hyvällä tolalla. Rivakampi kaasupolkimen painallus tosin saa 2,0-litraisen TSI-moottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston pitämään taktiikkapalaverin, jonka tulos selviää muutaman sekunnin kuluessa.

Å koda Superb Scout

Ajoavustimien suhteen Superb on päivittynyt uuteen aikaan. Kuollutta kulmaa tarkkaileva kaistanvaihtoavustin näkee nyt jopa 70 metrin päähän, ja mukautuva vakionopeudensäädin selviytyy ajotehtävistä 210 km/h nopeuteen saakka. Järjestelmä myös tottelee nopeusrajoituksia terävästi. Ajoavustimien reagointia parantaa uusi sähkömekaaninen jarrutehostin, joka samalla säästää rahtusen polttoainetta.

Korkeammat odotukset

Škoda odottaa paljon virkistetyltä Superbilta ja sen kasvavalta moottori- ja mallivalikoimalta. Suomessa myynti jatkuu elo-syyskuussa, mutta jo sitä ennen uudistuneen Superb-malliston voi bongata Kouvolan asuntomessuilta.

Å koda Superb Scout

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat