13.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Superb iV Combi – vihdoinkin lataushybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Superb iV tuo lataushybridin vihdoin myös tšekkimerkin mallistoon. Hyvää: odotettu lataushybridi, vetokoukkumahdollisuus, korivaihtoehdot. Huonoa: vain etuvetovaihtoehto, jalankulkijavaroituksen kuuluminen sisälle. Kun VW Passat GTE lausutaan tšekkiläisittäin, on tuloksena Škoda Superb iV -lataushybridi. Valmistajalle iV on mallimerkintä sähköistetystä automallista, joten samat kirjaimet löytyvät myös pienemmän täyssähköisen Citigo-e:n yhteydestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutuista aineksistaŠkoda Superb iV luottaa Passatin lataushybridin tavoin 1,4-litraiseen TSI ACT ahdetun bensiinimoottorin ja 85 kW sähkömoottorin yhdistelmään. Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja yhteisvääntö 400 Nm, vaihteiston ollessa 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Veto välittyy aina eturenkaille.Akuston koko on 13 kWh, josta varsinaisessa käytössä on 10,4 kWh. Käytännössä yhdellä latauksella voi ajaa pelkällä sähköllä 57 kilometriä (WLTP). Lataaminen 0–100% onnistuu enintään 3,6 kW teholla 3,5 tunnissa, tavallisen Suko-töpselilatauksen viedessä viisi tuntia. Latauspistoke sijaitsee Škodan tutussa keulamaskissa.Passatista tuttua on myös tapa, jolla akun varausta voidaan säästellä esimerkiksi kaupunkiajoa varten tietoviihdejärjestelmän kautta. Voimalinjan toiminnassa ei ole merkittäviä moitteita, vain vaihteiston pienet mietintätauot kiihdytyksissä ja peruutettaessa ovat kauneusvirheinä etenemisessä. Virtuaalimittaristo on Superb iV:ssä vakiovaruste.Sähkö sopii SuperbiinMuhkea ja mukava Superb on hyvä kandidaatti kaupungissa tapahtuvalle sähköajolle. Sähköllä liikkumiseen liittyvä hiljaisuus on hieno lisä, vaikka jalankulkijoita varten suunniteltu varoitussurina kuuluu Superbissa sisälle taajamanopeuksissa. Moottoritie- ja maantienopeuksissa Superb iV on muun malliston kaltainen vakaa ja eleetön ajettava.Superb iV:n saa sekä liftback-perusmallina ja Combi-farmarimallina eri varustetasoilla. Malliston kannalta merkittävin puute on faceliftin yhteydessä esitelty Scout, sillä Škodan mukaan mökkifarmarimalli on aina nelivetoinen ja lataushybridistä sellaista ei näillä näkymin ole tulossa. Superb iV on varustettu aina säädettävällä DCC-iskunvaimennuksella, mutta maavaraoptioita on vain yksi (137 mm). Škoda on vahvistanut auton pohjaa suojatakseen akustoa. Takaistuinten alle sijoitettu akusto nipistää hiukan Superbin bensiinitankista, jonka koko on 50 litraa. Bensiinitankki täytyy myös avata napilla matkustamosta käsin monien lataushybridien tavoin. Tavaratiloista on puolestaan tingitty elegantisti, joten liftbackin 485 litraa ja Combin 510 litran tilat eroavat perusmalleista vähemmän, kuin numerot antavat ymmärtää.Superb-malliston faceliftissä esiteltyjen turvavarusteiden lisäksi Superb iV saa valikoimaansa perävaunuavustimen, joka auttaa kuljettajaa perävaunun peruutustilanteissa. Toinen uutuus on 360°-ympäristökamerajärjestelmä.Škoda Superb iV:n hinnat alkavat Ambition-tasoisen liftbackin 39 233 eurosta, farmarin ollessa noin 1 000 euroa enemmän. Suomeen ensimmäiset autot saapuvat tammikuun aikana.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Superb iV PHEV 1.4 TSI DSG L&K Combi Hinta alkaen 48 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (155 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Takaistuinten alla 13 kWh litiumioniakusto, käytössä 10,4 kWh. Toimintamatka 57 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4-1,5 (yhd.) CO2-päästöt 34-36 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2841 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle