31.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo TGI liikkuu jätteillä puhtaasti, edullisesti ja kotimaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Biokaasulla ajettuna Volkswagen Polo TGI on yksi markkinoiden halvimmista päästöttömistä vaihtoehdoista. Hyvää: ajettavuus, biokaasun päästöttömyys, edulliset käyttökustannukset. Huonoa: puhdittomuuden tuntu, pitkät välitykset, automaattivaihteistoa ei saatavilla, tavaratila. Polttoaineiden ja sähkön hinnan kohotessa biokaasulla toimivat autot, kuten Volkswagen Polo TGI, nostavat osakkeitaan. Suomalaisista jätteistä tehdyn biokaasun hinta on säilynyt liki entisellään, kun taas venäläisen maakaasun hinta on noussut sen yläpuolelle. Olisi voinut luulla jätteistä tehdylle dieselille käyvän samoin, mutta sen hintaa on nostettu samassa tahdissa fossiilisen dieselin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaalla omallatunnollaBiokaasulla ajettaessa pakoputkesta tulee toki päästöjä aivan kuten maakaasullakin, mutta jätteistä tehtynä biokaasu saa laskennallisen hyvityksen päästöttömäksi. Mädäntyessään jätteet nimittäin muodostaisivat metaania, joka on moninkertaisesti pahempi ilmastovaikutukseltaan kuin hiilidioksidi.Niinpä kaasu-Pololla voi ajaa yhtä hyvällä omallatunnolla kuin sähköautolla. Jollei paremmallakin, sillä valmistamisen päästöt ovat vähäisemmät, ja ilman kongolaisten lasten kaivamia metalleja.Polo ei ole kuitenkaan halvin kaasuvaihtoehto, sillä saman tekniikan omaava espanjalaisserkku Seat Ibiza päihittää sen tuhannella eurolla. Sähköautoista hinnassa lähimmäksi puolestaan pääsee Volkswagen e-Up.Kaasukaksikon käyttökulut jäävät dieselmäisen alhaisiksi: polttoaineeseen menee noin 6 euroa sataa kilometriä kohden. Pikkuautoja näkee harvemmin työsuhdeautoina, mutta Polo TGI:n kiinnostavuutta tässä mielessä lisää se, että WLTP-hiilidioksidigrammat jäävät tasoon 100 g/km. Niinpä Polo saa lisäporkkanana 85 euron alennuksen autoedun verotusarvosta.Ahkeralle kepittäjälleKaasu-Polon moottori on tuttu litrainen ahdettu kolmisylinterinen. Sekä tehoa että vääntöä on vähemmän kuin bensiiniversiossa. Yhdessä kaasusäiliöiden sadan kilon lisäpainon kanssa suorituskyvystä on hävinnyt paras terä. Tukkoista vaikutelmaa tehostavat pitkät välitykset ja vaihdeopastin, joka ehdottelee kuutosvaihdetta jo 60 km/h -nopeudesta alkaen.Pykälää pienemmällä voimaa on enemmän läsnä, mutta ohituksiin tarvitsee pudottaa vielä toinen lovi. Huipputeho tulee vastaan jo 4 000 kierroksella, ja tuon rajan yli huudattaminen tuottaa enemmän ääntä kuin tehoa. Kolmipyttyisen pörinä sentän on nuotiltaan urheilullinen. Kaasumoottorin kylkeen ei saa automaattivaihteistoa.Ajotietokone tikkaa nelosella alkavia kulutuslukemia, mutta lopputankkaus tuo iloisen yllätyksen. Pääsimme koeajossa täydellä kaasusäiliöllä 410 kilometriä ja tankkiin meni 15,1 kg biokaasua, joten kulutus on tismalleen luvatun mukaiset 3,7 kg/100 km. Kaasun voi ajaa huoleti loppuun, sillä moottori siirtyy huomaamattomasti käyttämään bensiiniä yhdeksän litran varasäiliöstä. Uudistetulla ilmeelläPolo sai täksi vuodeksi kasvojenkohotuksen, missä maski, valot ja puskurit veisteltiin uusiksi. Parhaiten uuden vuosimallin tunnistaa leveämmistä takavaloista. Sisällä suurin uudistus on digimittaristo, jossa näkymävaihtoehtoja on kolme, vaikka kaikkien tietomäärä olisi mahtunut ruutuun kerrallakin. Varustelultaan kaasumalli on aina Style Business. Siihen ei kuuluu ylenpalttisesti herkkuja, mutta mitään oleellista ei puutukaan, ehkä ristiseläntuen säätöä lukuun ottamatta.Vaihdekeppi, käsijarrukahva, virtalukko ja perinteiset lämmönsäätimet vievät boomerit muistojen bulevardille. Fiilis vahvistuu ajossa. Tuntuma tiehen välittyy selkeästi niin ohjauksen, ahterin kuin korvienkin kautta. Ja mitä talvisemmaksi keli muuttuu, sen hauskempaa Pololla kurvailu on.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Polo 1.0 TGI Style Business Hinta alkaen 21 393 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,7 (yhd.) CO2-päästöt 100 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2555 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”