31.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo TGI liikkuu jätteillä puhtaasti, edullisesti ja kotimaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Biokaasulla ajettuna Volkswagen Polo TGI on yksi markkinoiden halvimmista päästöttömistä vaihtoehdoista. Hyvää: ajettavuus, biokaasun päästöttömyys, edulliset käyttökustannukset. Huonoa: puhdittomuuden tuntu, pitkät välitykset, automaattivaihteistoa ei saatavilla, tavaratila. Polttoaineiden ja sähkön hinnan kohotessa biokaasulla toimivat autot, kuten Volkswagen Polo TGI, nostavat osakkeitaan. Suomalaisista jätteistä tehdyn biokaasun hinta on säilynyt liki entisellään, kun taas venäläisen maakaasun hinta on noussut sen yläpuolelle. Olisi voinut luulla jätteistä tehdylle dieselille käyvän samoin, mutta sen hintaa on nostettu samassa tahdissa fossiilisen dieselin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhtaalla omallatunnolla Biokaasulla ajettaessa pakoputkesta tulee toki päästöjä aivan kuten maakaasullakin, mutta jätteistä tehtynä biokaasu saa laskennallisen hyvityksen päästöttömäksi. Mädäntyessään jätteet nimittäin muodostaisivat metaania, joka on moninkertaisesti pahempi ilmastovaikutukseltaan kuin hiilidioksidi. Niinpä kaasu-Pololla voi ajaa yhtä hyvällä omallatunnolla kuin sähköautolla. Jollei paremmallakin, sillä valmistamisen päästöt ovat vähäisemmät, ja ilman kongolaisten lasten kaivamia metalleja. Polo ei ole kuitenkaan halvin kaasuvaihtoehto, sillä saman tekniikan omaava espanjalaisserkku Seat Ibiza päihittää sen tuhannella eurolla. Sähköautoista hinnassa lähimmäksi puolestaan pääsee Volkswagen e-Up. Kaasukaksikon käyttökulut jäävät dieselmäisen alhaisiksi: polttoaineeseen menee noin 6 euroa sataa kilometriä kohden. Pikkuautoja näkee harvemmin työsuhdeautoina, mutta Polo TGI:n kiinnostavuutta tässä mielessä lisää se, että WLTP-hiilidioksidigrammat jäävät tasoon 100 g/km. Niinpä Polo saa lisäporkkanana 85 euron alennuksen autoedun verotusarvosta. Ahkeralle kepittäjälle Kaasu-Polon moottori on tuttu litrainen ahdettu kolmisylinterinen. Sekä tehoa että vääntöä on vähemmän kuin bensiiniversiossa. Yhdessä kaasusäiliöiden sadan kilon lisäpainon kanssa suorituskyvystä on hävinnyt paras terä. Tukkoista vaikutelmaa tehostavat pitkät välitykset ja vaihdeopastin, joka ehdottelee kuutosvaihdetta jo 60 km/h -nopeudesta alkaen. Pykälää pienemmällä voimaa on enemmän läsnä, mutta ohituksiin tarvitsee pudottaa vielä toinen lovi. Huipputeho tulee vastaan jo 4 000 kierroksella, ja tuon rajan yli huudattaminen tuottaa enemmän ääntä kuin tehoa. Kolmipyttyisen pörinä sentän on nuotiltaan urheilullinen. Kaasumoottorin kylkeen ei saa automaattivaihteistoa. Ajotietokone tikkaa nelosella alkavia kulutuslukemia, mutta lopputankkaus tuo iloisen yllätyksen. Pääsimme koeajossa täydellä kaasusäiliöllä 410 kilometriä ja tankkiin meni 15,1 kg biokaasua, joten kulutus on tismalleen luvatun mukaiset 3,7 kg/100 km. Kaasun voi ajaa huoleti loppuun, sillä moottori siirtyy huomaamattomasti käyttämään bensiiniä yhdeksän litran varasäiliöstä. Uudistetulla ilmeellä Polo sai täksi vuodeksi kasvojenkohotuksen, missä maski, valot ja puskurit veisteltiin uusiksi. Parhaiten uuden vuosimallin tunnistaa leveämmistä takavaloista. Sisällä suurin uudistus on digimittaristo, jossa näkymävaihtoehtoja on kolme, vaikka kaikkien tietomäärä olisi mahtunut ruutuun kerrallakin. Varustelultaan kaasumalli on aina Style Business. Siihen ei kuuluu ylenpalttisesti herkkuja, mutta mitään oleellista ei puutukaan, ehkä ristiseläntuen säätöä lukuun ottamatta. Vaihdekeppi, käsijarrukahva, virtalukko ja perinteiset lämmönsäätimet vievät boomerit muistojen bulevardille. Fiilis vahvistuu ajossa. Tuntuma tiehen välittyy selkeästi niin ohjauksen, ahterin kuin korvienkin kautta. Ja mitä talvisemmaksi keli muuttuu, sen hauskempaa Pololla kurvailu on. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Polo 1.0 TGI Style Business Hinta alkaen 21 393 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4000 r/min Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Vääntö 160 Nm (1800–3800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,7 (yhd.) CO2-päästöt 100 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2555 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan