11.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 Recharge – Kaupunkimaasturi vetäisee liikkuvat taakse Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo tekee kasvojenkohotuksen, joka nostaa XC40 Rechargen uudelle tasolle käytettävyyden suhteen. Hyvää: uusittu voimalinja, kulutus, käytettävyys Huonoa: pintakova alusta Volvon kehitystyö sähköautomerkki Polestarilla alkaa hiljalleen näkyä laajemmin myös emomerkin tuotteissa. Tästä osoituksena on faceliftattu XC40 Recharge, joka muuttuu päivityksen myötä etuvetoisesta takatuuppariksi. Ja parannus on merkittävä.XC40:n edellisen vajaaveto-version suurin haaste oli huono vetopito. Etuvetoisen auton keula oli kevyt ja renkaat sutivat vähänkään liukkaalla pinnalla niin, että kiihdytys tuntui välillä suorastaan huvittavalta. Ominaisuuteen oli olemassa helppo ratkaisu: muutetaan veto takarenkaille.Pienellä kikalla kaksivetoisen version houkuttelevuus nousi kertalaakista korkeammaksi. Enää nelivetoista autoa ei voi perustella yhtä selkeästi kuin aiemmin. Toki nelikko on edelleen ylivertainen kelirikon aikaan tai jos kuski haluaa autoltaan reippaampaa suorituskykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa varsin riittävästiMitenkään kovin nuhaiseksi päivitettyä takavetoisen mallin voimalinjaakaan ei voi kutsua. Single-version sähkömoottori tuottaa 238 hevosvoimaa ja 420 Nm vääntöä. Voimaa on mukavasti ja kiihtyvyys on reipasta, mutta ei räjähtävää.Nelivetoversio puolestaan pamauttaa tiskiin lukemat 408 hv ja 670 Nm. Etenkin vääntölukemat ovat hurjat ja kiihtyvyyttäkin piisaa. Volvon XC40 Twin pomppaa nollasta sataan 4,8 sekunnissa, mikä on varmasti suurimmalle osalle varsin riittävä suoritusarvo.Toimintamatka vaihtelee Single-version 473 km:n ja Single Extended Range-version 570 kilsan välillä. Väliin mahtuu Twin-versio, joka yltää 535 kilometrin WLTP-lukemaan. Keskikulutus on singleversiossa 16,8 kWh/100 km ja nelivetoversiossa 17,7 kWh.WLTP-lukeman kohdalla kannattaa muistaa, että kyseessä on vertailuluku, jonka toteutuminen on kiinni ajosuoritteesta, kelistä ja kaikesta mahdollisesta. Mutta Volvon kohdalla luvut ovat mahdollisia, kunhan muistaa tarkkailla omaa ajotapaansa. Sinänsä autoa katsoessa lukema on yllättävän pieni, sillä otsapinta-ala on XC40:ssä on suuri.Toimintasäde pitää kesäkelissä hyvin kutinsa, ellei ajotapa ole pahasti polttomoottorihenkinen. Kovat vauhdit nielevät energiaa ja motarilla 120+ km/h vauhdit syövät rangen tehokkaasti, mutta Volvon lataus on sen veran hyvällä tasolla, ettei asiaa kannata sen enempää miettiä.Lisää latausnopeuttaEdelliseen kehitysversioon verrattuna suurimmat muutokset ovat tulleet vetotavan lisäksi sähköihin. CSS-pikalatauksen nopeus on kasvanut 133 kW:sta 150 kW:iin. Ero ei ole kovinkaan merkittävä, mutta latauskurvi tuntuu olevan parempi käytännön tasolla.Volvo ottaa ilahduttavan isoilla akun varaustasoilla virtaa vastaan nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että latausnopeus on ripeää myös silloin kun taulussa on 80 prosenttia virtaa. Tämä on hyvä asia matka-ajoa silmällä pitäen. Ja 10–80 prosenttia –latauksessa latausnopeus on keskimäärin 116 kW.Moni asia XC40 Rechargessa on myös ennallaan. Ajattavuus on edelleen jykevää ja Volvon alusta on hieman pintakova. Se löytää tien epätasaisuudet välillä turhankin selvästi. Ajotuntumassa on selvästi haettu sporttisuutta, eikä siinä mitään pahaa ole.Tilaa, mutta ei taksitasoaVaikka mali on keskiluokkaa, on sisätilat saatu sellaisiksi, että ainakaan 183 senttisen kuskin kanssa myös takapenkille mahtuu istumaan. Taksien jalkatilaa ei toki ole lupa odottaa, mutta tässä luokassa tilanne ei ole koskaan sellainen.Ohjaamo on tyypillistä nyky-Volvoa. Säätimet on siivottu kosketusnäytön sisään ja keskikonsolissa ei juuri kytkimiä näy. Ratkaisu on tyylikäs, mutta ei aina kaikkein käytännöllisin.Käytännöllisyyden kannalta erikoinen on myös ratkaisu, että Volvossa ei Polstarin tavoin ole lainkaan käynnistyspainiketta. Auto on siis lähtövalmis aina kun kuski istuu sisään autoon avaimet taskussaan. Auto lähtee liikkeelle siis valitsemalla vaihdestaakista eteen tai taakse.Järjestelmään tottuu nopeasti, mutta aivan ongelmaton se ei ole. Jos autosta hyppää pois avaimet taskussaan, sammuttaa auto itsensä. Toki se myös käynnistyy heti kun kuski istahtaa takaisin puikkoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköä talteen älykkäästiParannuslistalla on ollut myös rekuperaatio, eli jarrutusenergian talteenotto. Edellisessä mallissa oli kaksi vaihtoehto, eli yhden polkimen ajo tai vapaa rullaavuus. Nyt mukaan on tullut automaattinen rekuperaatiotila. Se haistelee ympärillä olevaa liikennettä ja ottaa jarrutusenergiaa talteen silloin kun se on järkevää.Järjestelmä toimii erinomaisesti ja auto reagoi mm. edellä ajavien autojen hidastukseen. Kun baana on vapaa ja auton vauhti sopiva nopeusrajoitukseen nähden, rullaa XC40 Recharge pitkiä siivuja itsekseen. Jos eteen tulee liikennetilanne, hidastaa järjestelmä automaattisesti vauhtia ja nappaa talteen jarrutusenergian. Muutos on todella tervetullut, sillä edellisen version yhden pedaalin ajotapa oli melko jyrkkä tapaus.Uuden päivityksen myötä Volvo nostaa XC40:n teknisesti samalle viivalle Polestarin kanssa. Polestar on edelleen enemmän Premium ja sporttinen, mutta tarjolla on toki hyvä olla myös katumaasturivaihtoehto, sillä matala sedan ei toimi kaikille.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volvo XC40 Recharge Single Motor Hinta alkaen 51 900 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 175 kW (238 hv) Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 69 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 150 kW. Toimintamatka 473 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 16,8 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4440 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1647 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 419 l Omamassa: 2040 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta (akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km) Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä