11.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC40 Recharge – Kaupunkimaasturi vetäisee liikkuvat taakse Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo tekee kasvojenkohotuksen, joka nostaa XC40 Rechargen uudelle tasolle käytettävyyden suhteen. Hyvää: uusittu voimalinja, kulutus, käytettävyys Huonoa: pintakova alusta Volvon kehitystyö sähköautomerkki Polestarilla alkaa hiljalleen näkyä laajemmin myös emomerkin tuotteissa. Tästä osoituksena on faceliftattu XC40 Recharge, joka muuttuu päivityksen myötä etuvetoisesta takatuuppariksi. Ja parannus on merkittävä.XC40:n edellisen vajaaveto-version suurin haaste oli huono vetopito. Etuvetoisen auton keula oli kevyt ja renkaat sutivat vähänkään liukkaalla pinnalla niin, että kiihdytys tuntui välillä suorastaan huvittavalta. Ominaisuuteen oli olemassa helppo ratkaisu: muutetaan veto takarenkaille.Pienellä kikalla kaksivetoisen version houkuttelevuus nousi kertalaakista korkeammaksi. Enää nelivetoista autoa ei voi perustella yhtä selkeästi kuin aiemmin. Toki nelikko on edelleen ylivertainen kelirikon aikaan tai jos kuski haluaa autoltaan reippaampaa suorituskykyä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoa varsin riittävästiMitenkään kovin nuhaiseksi päivitettyä takavetoisen mallin voimalinjaakaan ei voi kutsua. Single-version sähkömoottori tuottaa 238 hevosvoimaa ja 420 Nm vääntöä. Voimaa on mukavasti ja kiihtyvyys on reipasta, mutta ei räjähtävää.Nelivetoversio puolestaan pamauttaa tiskiin lukemat 408 hv ja 670 Nm. Etenkin vääntölukemat ovat hurjat ja kiihtyvyyttäkin piisaa. Volvon XC40 Twin pomppaa nollasta sataan 4,8 sekunnissa, mikä on varmasti suurimmalle osalle varsin riittävä suoritusarvo.Toimintamatka vaihtelee Single-version 473 km:n ja Single Extended Range-version 570 kilsan välillä. Väliin mahtuu Twin-versio, joka yltää 535 kilometrin WLTP-lukemaan. Keskikulutus on singleversiossa 16,8 kWh/100 km ja nelivetoversiossa 17,7 kWh.WLTP-lukeman kohdalla kannattaa muistaa, että kyseessä on vertailuluku, jonka toteutuminen on kiinni ajosuoritteesta, kelistä ja kaikesta mahdollisesta. Mutta Volvon kohdalla luvut ovat mahdollisia, kunhan muistaa tarkkailla omaa ajotapaansa. Sinänsä autoa katsoessa lukema on yllättävän pieni, sillä otsapinta-ala on XC40:ssä on suuri.Toimintasäde pitää kesäkelissä hyvin kutinsa, ellei ajotapa ole pahasti polttomoottorihenkinen. Kovat vauhdit nielevät energiaa ja motarilla 120+ km/h vauhdit syövät rangen tehokkaasti, mutta Volvon lataus on sen veran hyvällä tasolla, ettei asiaa kannata sen enempää miettiä.Lisää latausnopeuttaEdelliseen kehitysversioon verrattuna suurimmat muutokset ovat tulleet vetotavan lisäksi sähköihin. CSS-pikalatauksen nopeus on kasvanut 133 kW:sta 150 kW:iin. Ero ei ole kovinkaan merkittävä, mutta latauskurvi tuntuu olevan parempi käytännön tasolla.Volvo ottaa ilahduttavan isoilla akun varaustasoilla virtaa vastaan nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että latausnopeus on ripeää myös silloin kun taulussa on 80 prosenttia virtaa. Tämä on hyvä asia matka-ajoa silmällä pitäen. Ja 10–80 prosenttia –latauksessa latausnopeus on keskimäärin 116 kW.Moni asia XC40 Rechargessa on myös ennallaan. Ajattavuus on edelleen jykevää ja Volvon alusta on hieman pintakova. Se löytää tien epätasaisuudet välillä turhankin selvästi. Ajotuntumassa on selvästi haettu sporttisuutta, eikä siinä mitään pahaa ole.Tilaa, mutta ei taksitasoaVaikka mali on keskiluokkaa, on sisätilat saatu sellaisiksi, että ainakaan 183 senttisen kuskin kanssa myös takapenkille mahtuu istumaan. Taksien jalkatilaa ei toki ole lupa odottaa, mutta tässä luokassa tilanne ei ole koskaan sellainen.Ohjaamo on tyypillistä nyky-Volvoa. Säätimet on siivottu kosketusnäytön sisään ja keskikonsolissa ei juuri kytkimiä näy. Ratkaisu on tyylikäs, mutta ei aina kaikkein käytännöllisin.Käytännöllisyyden kannalta erikoinen on myös ratkaisu, että Volvossa ei Polstarin tavoin ole lainkaan käynnistyspainiketta. Auto on siis lähtövalmis aina kun kuski istuu sisään autoon avaimet taskussaan. Auto lähtee liikkeelle siis valitsemalla vaihdestaakista eteen tai taakse.Järjestelmään tottuu nopeasti, mutta aivan ongelmaton se ei ole. Jos autosta hyppää pois avaimet taskussaan, sammuttaa auto itsensä. Toki se myös käynnistyy heti kun kuski istahtaa takaisin puikkoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköä talteen älykkäästiParannuslistalla on ollut myös rekuperaatio, eli jarrutusenergian talteenotto. Edellisessä mallissa oli kaksi vaihtoehto, eli yhden polkimen ajo tai vapaa rullaavuus. Nyt mukaan on tullut automaattinen rekuperaatiotila. Se haistelee ympärillä olevaa liikennettä ja ottaa jarrutusenergiaa talteen silloin kun se on järkevää.Järjestelmä toimii erinomaisesti ja auto reagoi mm. edellä ajavien autojen hidastukseen. Kun baana on vapaa ja auton vauhti sopiva nopeusrajoitukseen nähden, rullaa XC40 Recharge pitkiä siivuja itsekseen. Jos eteen tulee liikennetilanne, hidastaa järjestelmä automaattisesti vauhtia ja nappaa talteen jarrutusenergian. Muutos on todella tervetullut, sillä edellisen version yhden pedaalin ajotapa oli melko jyrkkä tapaus.Uuden päivityksen myötä Volvo nostaa XC40:n teknisesti samalle viivalle Polestarin kanssa. Polestar on edelleen enemmän Premium ja sporttinen, mutta tarjolla on toki hyvä olla myös katumaasturivaihtoehto, sillä matala sedan ei toimi kaikille.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volvo XC40 Recharge Single Motor Hinta alkaen 51 900 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 175 kW (238 hv) Vääntö 420 Nm Vääntö 420 Nm Akku Akuston energiasisältö: käytössä oleva 69 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 150 kW. Toimintamatka 473 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 16,8 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4440 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1647 mm, akseliväli 2702 mm Tavaratila: 419 l Omamassa: 2040 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta (akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km) Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle