23.7.2025

Koeajo: Voyah Dream – mahtuuko kiinalaismerkin iso uutuus omaan koloonsa markkinoilla?

Kuva Aake Kinnunen
Voyah Dream sähköauto

Voyah Dream on merkin kahdesta uutuusmallista mielenkiintoisempi, sillä sähköinen tila-auto on markkinoilla lähes yksin.

5,3 metriä pituutta, lähes kaksi leveyttä ja 1,9 metriä korkeutta. Voyah Dream on laatikkomaisen designinsa lisäksi kookas, joten auto on melkoinen ilmestys. Sähköisessä tila-autossa on kuitenkin paljon ideaa ja ainakin matkustajien kanssa Dream on yksi markkinoiden tilavimmista lajissaan.

Voyah Dream sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isosti ja itsevarmasti

Kiinalaisen Dongfengin ylellisempi merkki, Voyah, tekee paluuta Suomen markkinoille kahden uuden mallin voimin. Jos Courage on hiukan markkinoille katoava crossover, on Dreamilla käsissään lähes oma markkinasegmentti. 

Itsevarmalla keulalla varustettu Dream on tyyliltään tuttua Voyahia, eli keulamaskia on paljon ja jopa röyhkeästi. Voyahin merkki on myös valaistu.

Voyah Dream sähköauto

Liukuovilla molemmin puolin varustettu Voyah Dream tuo mieleen Toyota Alphardin kaltaiset ajokit, sillä henkilöautopohjalle tehty tila-auto on tehty kuuden henkilön tilavaan kuljettamiseen, seitsemännen mahtuessa kyllä mukaan hetkellisesti. Liukuovet ovat sähkötoimiset, joskin koeajoautossa kannettiin vielä Auto 25 -messujen arpia. Apukuskin liukuovi on myös haastava yhdistelmä latausluukun kanssa, johon ovi rysähtää rumasti latauksen aikana.

Voyah Dream sähköauto

Voyah Dreamissa istutaan melko matalalla henkilöautotaustasta johtuen, eikä edes auton pohjaan sijoitettu akku ole nostanut lattiaa liiaksi. Suurista ikkunoiden ansiosta ajoasento on silti melko komentava. Toisaalta akseliväli on 3,2 metriä, joten kookasta tilaihmettä parkkihallien rampeissa veivatessa voi olla iloinen kattavista pysäköintiavuista. Myös vänkärin etukulman arviointi voi olla haastavaa, vaikka onneksi Dreamin keula näyttää muhkeammalta kuin onkaan.

Etu- ja keskirivi on varustettu muhkeilla yksittäistuoleilla, joissa on sähkösäätöjen lisäksi hieronta. Keskirivin tiloissa ei olekaan valittamista. Myös kolmosrivillä on kohtuulliset oltavat reunapaikoilla, vaikka niille kulkeminen tapahtuukin käytännössä auton keskeltä kumaraselkäisesti kävellen. Ruskea nahkaverhoilu antaa ylellisyyden tunnetta yhdessä lasikaton kanssa.

Tavaratilaa on kaikkien istuinten kanssa 427 litraa ja se on laajennettavissa 1 267 litraan, mikä on melko vähän auton koko huomioiden, mutta johtuu kiinteähköistä keskirivin istuimista. Korkea takaluukku vaatii paljon tilaa avautuessaan. Keulatilaa on 40 litraa. 

Nelivedon ansiosta Dreamissa on kuitenkin hyvät vetomassat ja sen vetokoukku kestää 100 kg kuormituksen pyöräkuljetuksiakin ajatellen – joskin takaluukun avaaminen voi muodostua Tetris-otteluksi tuossa tapauksessa.

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Mukavuus
  • Tavaratila suhteessa kokoon
  • Käyttölogiikka

Ärsyttävän äärellä

Mielenkiintoisesti Voyah Dream on käyttölogiikaltaan lähes tyystin erilainen verrattuna Voyah Courageen. Mercedes-Benzin osavalikoimasta on lainattu ohjauspyörä ja muutamat kytkimet, vaikka niiden logiikka on jälleen omanlainen jopa sisarmalliin verrattuna. Vaihdevipu on jälleen keskitunnelissa ja sen lähellä ovat ilmastoinnin perussäätimet. Kojelaudassa on 12,3-tuumaisia näyttöjä peräti kolmin kappalein, mutta niiden logiikassa ja mittariston tietojen esittelyssä ei ole kehumista. Lisäksi on tuulilasin heijastusnäyttö, jonka näkyminen riippuu aurinkolasien polarisoinnista.

Voyah Dream sähköauto

Voyah Dreamin ajoavustimet ovat samaa ärsyttävää koulukuntaa kuin Couragessa, mutta teemasta on tehty uusia tulkintoja. Vireystilavalvonta ja kaistajärjestelmät puskevat päälle, mutta nopeusrajoituksista jäljelle jää erikoinen koneääni, joka lukee tieosuuden rajoituksen englanniksi vähän väliä. Älypuhelinpeilaus on ilmeisimmin vain kaapelilla, mutta molemmat protokollat (Android Auto ja Apple CarPlay) ovat tuettuina.

Ajettaessa Voyah Dream on miellyttävän henkilöautomainen. 320 kilowatin (436 hv) tehomäärä on liioiteltu tällaiseen autoon, mutta ainakin Dreamilla ennättää muuta liikennettä hämmentävällä tahdilla. Ilmajousituksessa on hiukan säädettävää maavaraa ja se antaa autolle sopivan pehmeän kulun, vaikka ilmajousitukselle tyypilliseen tapaan se reagoi heikosti terävimpiin heittoihin. 

Voyah Dream sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavaa matkantekoa

Voyah Dream on varustettu nelivedolla, jossa molempien akselien moottorit ovat nimikkoteholtaan 160 kW (218 hv). 0–100 km/h onnistuu alle kuuden sekunnin. 

108,7 kilowattitunnin akusto on tyypiltään litiumrautafosfaatti (LFP) ja sen suurin latausteho on maltillinen 125 kW. 20-80% latauksen pitäisi onnistua 36 minuutissa, joten ilmeisesti Voyah uskoo melko laakeaan latauskäyrään. Type 2 AC-lataus on 11 kilowattia. 

Voyah Dream sähköauto

Näillä sähköominaisuuksilla Voyah Dream saavuttaa 480 kilometrin WLTP-toimintamatkan, sillä kookkaan auton yhdistetty kulutus on yli 24 kWh/100 km. Moottoritien kesänopeuksilla voidaan siis rikkoa G-Mercedeksen hengessä jopa 30 kWh/100 km raja. 

Monella tavalla Voyah Dreamista tulee mieleen jo mainitun Alphardin lisäksi myös ensimmäisiin kiinalaisautoihin kuuluva Maxus Euniq, mutta kookkaampana ja ylellisempänä versiona.

Suomessa Voyah Dreamin hinnat eivät ole tiedossa, mutta Norjassa auton hinnat alkavat 75 175 eurosta ja Latviassa 96 390 eurosta Business-varustelulla, jonka yläpuolella on vielä muutaman tonnin kalliimpi Flagship-varustelu. Suomen maahantuonnista vastaa Norjan tavoin Electric Way.

Voyah Dream sähköauto

Voyah Dream AWD

SÄHKÖAUTO, neliveto

320 kW (436 hv), 620 Nm

Akku brutto 108,7 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 125 kW

WLTP-kulutus 24,3 kWh / 100 km

toimintamatka 480 km

Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s

huippunopeus 200 km/h

Mitat 

Pituus 5 315 mm

Leveys 1 985 mm

Korkeus 1 820 mm

Akseliväli 3 200 mm

Tavaratila 427–1 267 l + keula 40 l

Omamassa 2 753 kg

perävaunu 1 200 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 100 000 km (Norja)

ajoakku 8 v / 160 000 km (Norja)

Hinta alkaen 75 175 € (Norja), 96 390 € (Latvia)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat