20.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 – Unohda kaikki, mitä muistat edeltäjästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 uusiutui rohkeasti sisältä ja ulkoa. Hyvää: nuorekas sisäilme, puhdikkaat moottorit. Huonoa: takaistuinmukavuus. Eurooppalaiset automerkit hyökkäävät nyt tosissaan Nissan Qashqain hallinnoimille keskikokoisten katumaasturien markkinoille. Syksyllä myyntiin tuli kelpo Seat Ateca, ja nyt nähdään Peugeotin upouusi 3008.Samannimisestä edeltäjästään poiketen 3008 on aidosti nykyaikaisen SUV:n näköinen. Tila-autoa muistuttaneet muodot on korvattu muhkeilla ja dynaamisilla linjoilla.3008 on venynyt sekä pituudeltaan että akseliväliltään. Silti auto on valmistajan mukaan mallista riippuen 100–120 kiloa kevyempi. Maavaraakin on aiempaa reilummin, vaikka kattolinja kulkee hivenen matalammalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRohkea ohjaamoSisustus avaa Peugeoteissa uuden lehden. Kojelaudan ilme on uudenaikainen ja moniin kilpailijoihin verrattuna futuristinen.Vakiovarusteisia 12,3 tuuman digimittaristoa ja 8 tuuman keskinäyttöä voi räätälöidä monipuolisesti, ja käyttökieleksi on vaihtunut suomi. Pianon koskettimia muistuttavien apunappuloiden käyttö on mutkatonta.Puutteitakin jää. Periranskalaisella logiikalla toimivat vilkku- ja pyyhinviikset olisi samalla voitu vihdoin uusia. Esimerkiksi kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto uupuu.Ajoasento on kelpo, kunhan tottuu poikkeavaan mittariston sijaintiin. Käännöksissä omaksumista vaatii uusi ylä- ja alaosastaan litistetty ratti.Aiempaa suurempi tavaratila muuntuu kahteen tasoon asettuvan välipohjan avulla. Kokonaisuuden kruunaavat vatupassiin levittyvä laajennus sekä suksiluukku. Sen sijaan takaistuintilat vaikuttivat pikaistumisen perusteella Qashqaita epämukavammilta.KohtuuhinnoiteltuKaikki 3008:t ovat etuvetoisia. Hinnat lähtevät perusvarusteisen 1,6-litraisen Blue HDi 100 -dieselin 23 994 eurosta. Kolmipyttyinen 1,2-litrainen Pure Tech 130 -bensakone maksaa vähintään 24 997 euroa. Paremman varustetason myötä viimeksi mainitun saa myös automaattivaihteisena.Muut moottorivaihtoehdot ovat bensiinipuolella nelipyttyinen 1.6 e-THP 165 (automaatti) ja dieselrintamalla 1.6 Blue HDi 120 (manuaali tai automaatti), 2.0 Blue HDi 150 (manuaali) sekä 2.0 Blue HDi 180 (automaatti). Ranskalaistapaan mallimerkintä paljastaa myös hevosvoimien määrän.Kaksijakoinen ensituntumaKokeilimme aluksi 165-heppaista bensaversiota, joka antaa käyttöön tasaisen pehmeää ja kohtuullisen hiljaista voimaa.Automaatti on muistakin Peugeoteista tuttu momentinmuunnintyyppinen, mutta vaihteenvalitsin on uutta, sähköistä mallia. Se vaatii melko herkkää otetta, ja myös kahvan persoonallinen muotoilu ottaa hetken totuttelun.Ohjaus on nopea ja tarkka, ja kääntyvyys kurveihin herkkää. Kori tosin keinahteli epätasaisuuksissa melko selvästi. Perään kokeilemamme Pure Tech 130 oli jo selvästi mukavampi matkakumppani. Sen koeajoon palaamme pian Suomessa.Ensimmäiset 3008-yksilöt saavuttavat omistajansa vielä tämän vuoden puolella. Ensi keväänä on luvassa seitsenpaikkainen painos 5008, joka on kokenut vieläkin selvemmän muodonmuutoksen tila-autosta katumaasturiin päin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jussi Saarinen ja valmistaja Peugeot 3008 e-THP 165 Hinta alkaen 34 550 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”