21.5.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halvat sähköautot ovat tulleet hyökyaaltona Suomen automarkkinoille. Tällä kertaa asialla on Dongfeng. Dongfeng kuuluu valtio-omisteisiin kiinalaisyhtiöihin, ja nyt jättivaltio haluaa valloittaa Euroopan pienellä Nammi Boxilla. Aivan yksinkertaista se ei tule olemaan, sillä nyt tuote ei aivan täytä odotuksia.Nammi Box on muodollisesti pätevä sähköauto, joka näyttää vähän Minin ja Smartin sekoitukselta. Kiinnostavinta autossa on kuitenkin sen hinta. Halvimmillaan Dongfengin pikkuauto maksaa 24 900 euroa. Se on siis Suomen halvimpia sähköautoja. Tosin isommalla akkukoolla hinta nousee pari tonnia korkeammaksi.Paperilla moni asia on kunnossa: WLTP:n mukaista toimintamatkaa on 310 km ja kulutus kohtuullinen 15,7 kWh sadalla kilometrillä. Totuus on kuitenkin hieman toinen, sillä realistinen sähkörange on kevätkelissä noin 250 km jos sitäkään.Nammi Boxin akku on 42,3 kW, eli pitkälti vastaava kuin muissakin halpiskilpailijoissa. Lataus ei ole erityisen nopea, mutta tämän kokoisella akulla se ei ole suuri ongelma. Maksiminopeus on 60 kW, mikä kyllä toteutuu muutamassa plusasteessa hyvin. Sisäinen laturi on 6,6 kW.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu vaparimoottorien fiiliksiinKyseessä ei ole mikään tajuton tehotykki, sillä moottori tuottaa 95 hevosvoimaa ja 160 Nm. Etuvetoinen Nammi Box kiihtyy sataan 12,5 sekunnissa, eli suorituskykymielessä palataan turbottomien polttomoottoriautojen maailmaan.Liittyminen rampista moottoritielle vaatii hieman ennakointia, mutta normaalin liikennevirran mukana autolla kyllä pysyy. Ohituksia ei maantievauhdeissa kannata suunnitella tekevänsä, sillä potku loppuu äkkiä kesken. Huippunopeus on 140 km /h, mikä on monella tapaa aivan riittävästi. Hyvää ja huonoa Näyttävä ulkomuoto Tietoviihde varauksin Kammottava ohjaustuntuma Olematon suorituskyky Kova kulutus Onneton ilmastointi Dongfeng on pienikokoinen kaupunkiauto viidelle kyytiläiselle. Sisätilat ovat yllättävän hyvät, mutta viidelle autoa ei oikeasti voi suositella kuin hätätapauksessa. Jos matka käy toimintasäteen rajamaille, kannattaa henkilömäärä rajata neljään.Nammi Boxin ohjaamo on sinänsä aivan viihdyttävä tapaus. Penkkien ja ovipahvien verhoilu on harmaata timanttineulottua vinyyliä, ja lopputulos on hintaluokka huomioiden yllättävän nätti. Sisusta tuo mieleen feikit käsilaukut, sillä päällyste ei ole aitoa nahkaa.Miellyttävä yksityiskohta on myös apukuskin edessä oleva hansikaslokero, joka ei ole perinteinen mariaanien hauta, vaan aika käyttökelpoinen lokero, joka liukuu apukuskille käteväksi telineeksi vaikkapa meikkausoperaation ajaksi.Sisusta tuntuu muutenkin olevan suunniteltu feminiiniselle silmälle sopivaksi. Se on piristävä poikkeus muuten niin kovin tylsässä autoteollisuudessa.Hyvä tietoviihdeKun auto on kiinalainen, voi olettaa, että tietoviihdepuoleen on kiinnitetty erityistä huomiota, ja niin on myös Dongfengin kohdalla. Keskikonsolin näyttö on kookas, toimiva ja helppokäyttöinen. Samoin kontrollit. Auto tuo mieleen Smartin ja Volvon, sillä hallintalaitteet ja näytön graafiset kikkailut viittaavat Geelyn tuotteisiin.Nammi Boxissa on monta positiivista seikkaa, mutta yksi kauheus, joka meinaa pilata ajokokemuksen lähes kokonaan. Ohjaustuntuma on suorastaan kammottava. Tuntuu siltä, että ohjausakseli on upotettu paksuun hunajaan, ja se on alkanut jo vähän jähmettyä. On oikeastaan häiritsevää miten nopeasti kummalliseen ohjaukseen tottuu, sillä koeajon lopulla asiaa ei enää edes huomaa.Kummallisuuksien listalle on nostettava ilmastointilaite, jossa tuntuu kevätkelissä olevan tasan kaksi asentoa: on ja off. Se puhaltaa joko absoluuttisen nollapisteen lämpöistä ilmaa tai sitten lämmintä. Välimuotoa ei ole.Nammi Boxissa on iso liuta turvallisuusvarusteita, ja niiden vuoksi auto piipittelee reippaanlaisesti. Kuskia varoitellaan ylinopeudesta, väsymyksestä ja huomion puutteesta. Onneksi järjestelmät saa kytkettyä pois helposti, joten ne eivät häiritse ajosuoritetta liikaa.Auto pitää meteli itsestään muutenkin. Kun kuski kävelee pois auton luota, soittaa Nammi Box vastaavanlaisen kilkutuksen kuin ohjelmansa lopettanut pyykkikone. Pimputus on sen verran kovaääninen, että herkempi naapurusto herää öiseen soittoon. Onneksi äänimaailmaan saa kytkettyä pois, sillä se on suorastaan nolo asia.Dongfeng todistaa oikeaksi vanhan sanonnan ”moni kakku päältä kaunis”, sillä ulkomuodoltaan pätevä auto on oikeasti aika ankea ajokokemus. Jos sitä vertaa vaikkapa Hyundai Insteriin, laatu on aivan eri tasolla.Kiinalaisauton suurin ja melkein ainoa kilpailuvaltti onkin hinta. Ongelma vain on se, että Suomessa auton hinta on aivan järjettömän kallis, kun sitä vertaa kotimaahan Kiinaan. Siellä Nammi Box irtoaa alle kymppitonnilla, mikä olisi enemmän linjassa sen kanssa mitä auto tarjoaa.Kun Suomessa hinta kohoaa samaan eurooppalaisten ja korealaisten valmistajien kanssa, on hyvin vaikeaa löytää syitä Nammi Boxin hankkimiselle. Ellei sitten halua olla erilainen nuori. Silloin valinta lienee perusteltu. Dongfeng Nammi Box SÄHKÖAUTO, etuveto 70 kW (95 hv), 160 Nm Akku netto 40 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (3 x 16 A) CCS: 60 kW WLTP-kulutus 12,9 kWh / 100 km Toimintamatka 310 km Suorituskyky 0–100 km/h 12,5 s huippunopeus 140 km/h Mitat Pituus 4 020 mm Leveys 1 810 mm Korkeus 1 570 mm Akseliväli 2 663 mm Tavaratila 326 l Omamassa 1 430 kg Takuu ei tiedossa Hinta alkaen 24 900€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster