10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus GS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisille limusiineille tuli uusi haastaja. Edullisempi versio lisää GS:n kiinnostavuutta. Hyvää: taloudellisuus, vähäpäästöisyys, viimeistely, äänettömyys, varustelumahdollisuudet Huonoa: tavaratilan muunneltavuuden puute, vaisu suorituskyky Lexuksen mallisto on laajentunut alaspäin ja tullut yhä useamman ulottuville myös alemmissa hintaluokissa. Pienin CT 200h on ehtinyt jo ensimmäiseen kevyeen uusiutumiseensa ja kokonaan uusi IS 300h on jo tuplannut Lexuksen myynnin. Nyt lisäksi sedan-malleista kooltaan keskimmäiseen takavetoiseen GS-sarjaan on esitelty säyseämpi ja edullisempi 300h jo tutun 450h-mallin kaveriksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelisylinterinen bensiinimoottoriUusi GS 300h on looginen laajennus mallistoon. Pienemmän IS-mallin hybriditekniikka nelisylinterisellä 2,5-litraisella bensiinimoottorilla on siirretty isomman GS:n nokalle, missä Suomen mallistossa on tähän asti ollut vain isompi 3,5-litrainen veekuutonen sähkömoottorin parina.Muilla markkinoilla on tarjolla tavallisempiakin vaihtoehtoja, mutta meidän maahantuojamme on valikoinut meille vain hybridimallit päästöpohjaisen verotuksemme takia. Verotus tasoittaa kalliimman hybriditekniikan hintaeroa perinteisempiin saksalaisiin verrattuna.Kallis varusteluUlospäin uutuus ei tuo mitään uutta mallisarjaan, mutta pinnan alla on pieniä uudistuksia. Tärkeimpänä muutoksena on tehokkaammat ja tunnokkaammat jarrut. Ovet aukeavat aiempaa reilummin helpottaen käyntiä autoon.GS:n Comfort -perustaso on jo varsin riittävä ksenonvaloineen ja peruutuskameroineen, mutta paljon herkkuja ja uusimmat elektroniset turvavarusteet on jätetty kalliimpiin varusteluversioihin. Niinpä hintaportaatkin ovat melkoiset Executive-, Luxury-, Premier- ja F-Sport -tasoihin ulottuen puolitoistakertaiseksi perushintaan verrattuna. Silti säätyvää jousitusta ja takapyöräohjausta ei saa pienempimoottoriseen malliin laisinkaan. Uusia lisävarusteita ovat muun muassa tuulilasinäyttö ja langaton internet-tukiasema.Huomaamaton toimintaLexus noudattaa samaa konseptia kuin tunnetummat Toyotan hybridit, tehoa vain on enemmän niin poltto- kuin sähkömoottorissakin. Lexuksella ajaminen ei vaadi ymmärrystä hybriditekniikasta, vaikka tietoa voimanjaosta onkin tarjolla valtavassa 12-tuumaisessa monitoiminäytössä. Ajo ei ole sen kummempaa kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.Automatiikka huolehtii sähkö- ja bensiinimoottorin työnjaosta keräten hidastuksista liike-energian talteen. Järjestelmä toimii hienostuneesti. Moottorin sammumista ja käynnistymistä on vaikea huomata. Kovissa kiihdytyksissä moottorin ääni tulee kuuluviin kierrosten pysyessä tapissa portaattoman välityksen muuttuessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailun vuoksiLexus GS tähtää Audi A6:n, BMW 5:n ja Mercedes-Benzin E-sarjan reviirille. Hybriditekniikan ansiosta GS selviää bensiinimoottorisena yhtä vähällä kulutuksella ja päästöillä kuin kilpailijoiden suositut dieselit. Litrahinnaltaan kalliimpaan bensiiniin kuitenkin hupenevat dieselverosta säästyneet roposet. Lexuksen huollot ovat keventyneet, mutta huoltovälit ovat saksalaisia tiheämmät.Lexuksen voimalinja toimii viiveittä eikä akusto ole lisännyt painoa kohtuuttomasti. Silti kilpailijoiden kaksilitraiset pesevät GS:n niin paperilla kuin käytännössä tuhdilla alaväännöllään. GS:n huippunopeus (190 km/h) jää alhaiseksi ainakin Saksassa. Lisäksi kilpailijat ovat vielä halvempiakin.Ei sovi kuitenkaan unohtaa, että GS on porukan puhtain päästöiltään varsinkin sähköllä liikkuessaan, mutta myös moottorin käydessä dieselien haitalliset typenoksidit puuttuvat.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lexus GS 300H Hinta alkaen 60 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 770 € Ajoneuvovero 95 €/ v Moottori 2 494 cm³ (181 hv) 4 sylinteriä, suorasuihkutus Teho 135 kW (181 hv) Teho 107 kW Akku Sähkömoottori 650 V synkronimoottori (143 hv) Nikkeli-metalliakusto Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1455 mm, Tavaratila: 468 l Omamassa: 1770 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti