10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus GS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisille limusiineille tuli uusi haastaja. Edullisempi versio lisää GS:n kiinnostavuutta. Hyvää: taloudellisuus, vähäpäästöisyys, viimeistely, äänettömyys, varustelumahdollisuudet Huonoa: tavaratilan muunneltavuuden puute, vaisu suorituskyky Lexuksen mallisto on laajentunut alaspäin ja tullut yhä useamman ulottuville myös alemmissa hintaluokissa. Pienin CT 200h on ehtinyt jo ensimmäiseen kevyeen uusiutumiseensa ja kokonaan uusi IS 300h on jo tuplannut Lexuksen myynnin. Nyt lisäksi sedan-malleista kooltaan keskimmäiseen takavetoiseen GS-sarjaan on esitelty säyseämpi ja edullisempi 300h jo tutun 450h-mallin kaveriksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelisylinterinen bensiinimoottoriUusi GS 300h on looginen laajennus mallistoon. Pienemmän IS-mallin hybriditekniikka nelisylinterisellä 2,5-litraisella bensiinimoottorilla on siirretty isomman GS:n nokalle, missä Suomen mallistossa on tähän asti ollut vain isompi 3,5-litrainen veekuutonen sähkömoottorin parina.Muilla markkinoilla on tarjolla tavallisempiakin vaihtoehtoja, mutta meidän maahantuojamme on valikoinut meille vain hybridimallit päästöpohjaisen verotuksemme takia. Verotus tasoittaa kalliimman hybriditekniikan hintaeroa perinteisempiin saksalaisiin verrattuna.Kallis varusteluUlospäin uutuus ei tuo mitään uutta mallisarjaan, mutta pinnan alla on pieniä uudistuksia. Tärkeimpänä muutoksena on tehokkaammat ja tunnokkaammat jarrut. Ovet aukeavat aiempaa reilummin helpottaen käyntiä autoon.GS:n Comfort -perustaso on jo varsin riittävä ksenonvaloineen ja peruutuskameroineen, mutta paljon herkkuja ja uusimmat elektroniset turvavarusteet on jätetty kalliimpiin varusteluversioihin. Niinpä hintaportaatkin ovat melkoiset Executive-, Luxury-, Premier- ja F-Sport -tasoihin ulottuen puolitoistakertaiseksi perushintaan verrattuna. Silti säätyvää jousitusta ja takapyöräohjausta ei saa pienempimoottoriseen malliin laisinkaan. Uusia lisävarusteita ovat muun muassa tuulilasinäyttö ja langaton internet-tukiasema.Huomaamaton toimintaLexus noudattaa samaa konseptia kuin tunnetummat Toyotan hybridit, tehoa vain on enemmän niin poltto- kuin sähkömoottorissakin. Lexuksella ajaminen ei vaadi ymmärrystä hybriditekniikasta, vaikka tietoa voimanjaosta onkin tarjolla valtavassa 12-tuumaisessa monitoiminäytössä. Ajo ei ole sen kummempaa kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.Automatiikka huolehtii sähkö- ja bensiinimoottorin työnjaosta keräten hidastuksista liike-energian talteen. Järjestelmä toimii hienostuneesti. Moottorin sammumista ja käynnistymistä on vaikea huomata. Kovissa kiihdytyksissä moottorin ääni tulee kuuluviin kierrosten pysyessä tapissa portaattoman välityksen muuttuessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailun vuoksiLexus GS tähtää Audi A6:n, BMW 5:n ja Mercedes-Benzin E-sarjan reviirille. Hybriditekniikan ansiosta GS selviää bensiinimoottorisena yhtä vähällä kulutuksella ja päästöillä kuin kilpailijoiden suositut dieselit. Litrahinnaltaan kalliimpaan bensiiniin kuitenkin hupenevat dieselverosta säästyneet roposet. Lexuksen huollot ovat keventyneet, mutta huoltovälit ovat saksalaisia tiheämmät.Lexuksen voimalinja toimii viiveittä eikä akusto ole lisännyt painoa kohtuuttomasti. Silti kilpailijoiden kaksilitraiset pesevät GS:n niin paperilla kuin käytännössä tuhdilla alaväännöllään. GS:n huippunopeus (190 km/h) jää alhaiseksi ainakin Saksassa. Lisäksi kilpailijat ovat vielä halvempiakin.Ei sovi kuitenkaan unohtaa, että GS on porukan puhtain päästöiltään varsinkin sähköllä liikkuessaan, mutta myös moottorin käydessä dieselien haitalliset typenoksidit puuttuvat.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lexus GS 300H Hinta alkaen 60 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 770 € Ajoneuvovero 95 €/ v Moottori 2 494 cm³ (181 hv) 4 sylinteriä, suorasuihkutus Teho 135 kW (181 hv) Teho 107 kW Akku Sähkömoottori 650 V synkronimoottori (143 hv) Nikkeli-metalliakusto Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1455 mm, Tavaratila: 468 l Omamassa: 1770 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa