16.10.2020 Ajoneuvot Maistainen: Mercedes-Benz S-sarja uudistui entistä kehittyneemmäksi – ja ihme kyllä helpommaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin uusin edustusautosukupolvi lataa pöytään valtavan määrän teknologiaa, mutta totuttelun jälkeen auto tuntuu edeltäjäänsä selkeämmältä. Mercedes-Benz S-sarjan uudistuminen on aina tapaus automaailmassa: mitä uutta tällä kertaa on keksitty? Juuri tätä kysymystä pohdin matkalla uutuuden luo sateiseen Stuttgartiin, sillä väistyvä sukupolvi on edelleen erinomainen auto.Sen mukavampaa ja hiljaisempaa tapaa matkustaa saa hakea. Edes sukupolvea aiemmin vaihtaneet kilpailijat eivät saaneet tilannetta horjautettua. Aivan kuin Audi ja BMW olisivat siirtäneet panostuksen tavallisempiin malleihin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJättiloikka käyttöjärjestelmässäYksi seikka nyt väistyvässä Mercedes-Benzin lippulaivassa paljastaa auton iän: käyttöjärjestelmä. Vuonna 2013 esitelty W222-sukupolvi toi näyttöpohjaisen mittariston ja aikanaan suurelta vaikuttaneen näytön, mutta automaailma on seitsemässä vuodessa muuttunut paljon enemmän, mitä yhdellä kasvojenkohotuksella voi juosta kiinni. Nykyinen Mercedes-Benzin A-sarja onkin pitänyt S-sarjaa pilkkanaan, mitä liitettävyyteen ja verkkotoimintoihin tulee.Juuri tällä alueella uusi S-sarja ottaa isoimman loikan. Autossa ensiesitellään Mercedes-Benzin MBUX-käyttöjärjestelmän toinen sukupolvi. Pääkäyttöliittymänä on keskikonsolin vallannut suuri pystyyn sijoitettu näyttö, epäilemättä Tesla Model S:n inspiroima.Näytöltä ohjataan lähes kaikkia auton toimintoja, mutta pikanäppäimiä on jätetty juuri sopiva määrä. Käyttöä helpottaa huomattavasti myös näytön erittäin järkevä käyttöliittymä, jossa tuntuu olevan aina juuri sopiva määrä tavaraa esillä. Järjestelmä on myös erittäin responsiivinen ja valikkorakenteeltaan nöyrän yksinkertainen.Sekavuudesta kotoisuuteenAutoon kotiutuu nopeasti, vaikka ensimmäisellä istumisella meinaa ahdistaa: suuria näyttöjä, pianomustaa hipaisupintaa ja ennen kaikkea vähän sekava yhdistelmä hopeareunuksisia hallintalaitteita ja hopeisin raidoin koristeltuja listoja. Oleellisen löytäminen kaiken keskeltä vaatiii pienen hetken.Sen jälkeen S-sarjasta alkaa nauttia. Uuden sukupolven mittariston paraatitemppu on kolmiulotteisuus: näyttöpaneeli näyttää syvyysvaikutelmalla varustettua kuvaa, kiitos katsetta seuraavien kameroiden ja arvatenkin melkoisen ohjelmakoodin. Lopputulos on osin selkeä, osin vähän kikkaileva, mutta helposti tavalliseksi kaksiulotteiseksi vaihdettavissa. Muutoin mittaristo on enemmän konservatiivisen selkeä kuin futuristinen, mutta näytön muokattavuudesta otetaan silti paljon irti vaihdettavien teemojen ja suuren karttatilan ansiosta.Lisäinformaatiota antaa suuri heijastusnäyttö, joka mainitun katseenseurantajärjestelmän ansiosta kykenee piirtämään näkökenttään ajosuuntaa osoittavia nuolia. Ihan kätevä ominaisuus, mutta se kuulostaa hienommalta kuin onkaan.Valot kuin videoprojektoritS-sarja esittelee valtavan määrän uutta teknologiaa, kuten tapoihin kuuluu. Nyt pitkäakselivälisen takaistuimelle saa etuturvatyynyn, joka tukee päätä ja niskaa keulatörmäyksissä. Toisaalta valtava määrä ajoavustimia tekevät kaikkensa törmäyksen välttämiseksi. Tämä huipentuu auton kotimaassa Saksassa ensi vuonna esiteltävään Drive Pilot -järjestelmään, joka on Mercedes-Benzin ensimmäinen ehdollinen (moottoritieruuhka, max 60 km/h). kolmostason autonomiaa tarjoava ratkaisu.S-sarjan parhaat ajovalot taas vastaavat videotykkejä: auto valaisee maailmaa 2,6 miljoonaksi pikseliksi jakautuvalla valopeitolla, voiden siten himmentää valokuviosta erittäin pieniä yksityiskohtia, tai esimerkiksi korostaa vaaranpaikkoja tai stop-merkkiä. Ajovalot tunnistavat myös korkeuserot ja kykenevät siten mukautumaan ylä- tai alamäkiin tai notkoihin.Auton ajotuntumiin saamme palata vasta 28. päivä, joten nyt voimme käsitellä vain teknologiaa ja sen toimivuutta. Sen suhteen Mercedes-Benz on onnistunut, sillä huomattavasti edeltäjäänsä suuremmasta avustin- ja toimintomäärästä huolimatta uutuus tuntuu yksinkertaisemmalta käyttää, kunhan siihen kotiutuu viitisentoista minuuttia. Teknologia on saatu työnnettyä takaisin rengiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHipaisupintaa riittääMielipiteitä jakavia seikkojakin on: ohjauspyörä on saanut muodikkaat hipaisupinnat E-sarjan tyyliin. Samaa hipaisupintaa käytetään myös peilien säätöihin. Jopa istuinsäädöt tehdään niiden avulla: S-sarjan ovissa ovat yhä Mercedes-Benzille tyypilliset säätöpainikkeet, mutta nyt ne ovat kiinteät ja tunnistavat vain, mistä suunnasta niitä painetaan. Järjestely toimii, muttei aivan yhtä hyvin kuin edeltäjän liikkuvat painikkeet.Paikalleen pysäköity auto jättää silti erittäin vaikuttavan vaikutelman. Erityisesti kaiken lisäteknologian häivyttäminen taustalle helposti hahmotettavaksi ja hallittavaksi kokonaisuudeksi ansaitsee kiitosta – järkevästä yksinkertaistamisesta saisi tulla automaailman seuraava trendi.Ajokokemuksiin palaamme täyden koeajon muodossa 28. päivä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen