16.10.2020 Ajoneuvot Maistainen: Mercedes-Benz S-sarja uudistui entistä kehittyneemmäksi – ja ihme kyllä helpommaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin uusin edustusautosukupolvi lataa pöytään valtavan määrän teknologiaa, mutta totuttelun jälkeen auto tuntuu edeltäjäänsä selkeämmältä. Mercedes-Benz S-sarjan uudistuminen on aina tapaus automaailmassa: mitä uutta tällä kertaa on keksitty? Juuri tätä kysymystä pohdin matkalla uutuuden luo sateiseen Stuttgartiin, sillä väistyvä sukupolvi on edelleen erinomainen auto. Sen mukavampaa ja hiljaisempaa tapaa matkustaa saa hakea. Edes sukupolvea aiemmin vaihtaneet kilpailijat eivät saaneet tilannetta horjautettua. Aivan kuin Audi ja BMW olisivat siirtäneet panostuksen tavallisempiin malleihin? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jättiloikka käyttöjärjestelmässä Yksi seikka nyt väistyvässä Mercedes-Benzin lippulaivassa paljastaa auton iän: käyttöjärjestelmä. Vuonna 2013 esitelty W222-sukupolvi toi näyttöpohjaisen mittariston ja aikanaan suurelta vaikuttaneen näytön, mutta automaailma on seitsemässä vuodessa muuttunut paljon enemmän, mitä yhdellä kasvojenkohotuksella voi juosta kiinni. Nykyinen Mercedes-Benzin A-sarja onkin pitänyt S-sarjaa pilkkanaan, mitä liitettävyyteen ja verkkotoimintoihin tulee. Juuri tällä alueella uusi S-sarja ottaa isoimman loikan. Autossa ensiesitellään Mercedes-Benzin MBUX-käyttöjärjestelmän toinen sukupolvi. Pääkäyttöliittymänä on keskikonsolin vallannut suuri pystyyn sijoitettu näyttö, epäilemättä Tesla Model S:n inspiroima. Näytöltä ohjataan lähes kaikkia auton toimintoja, mutta pikanäppäimiä on jätetty juuri sopiva määrä. Käyttöä helpottaa huomattavasti myös näytön erittäin järkevä käyttöliittymä, jossa tuntuu olevan aina juuri sopiva määrä tavaraa esillä. Järjestelmä on myös erittäin responsiivinen ja valikkorakenteeltaan nöyrän yksinkertainen. Sekavuudesta kotoisuuteen Autoon kotiutuu nopeasti, vaikka ensimmäisellä istumisella meinaa ahdistaa: suuria näyttöjä, pianomustaa hipaisupintaa ja ennen kaikkea vähän sekava yhdistelmä hopeareunuksisia hallintalaitteita ja hopeisin raidoin koristeltuja listoja. Oleellisen löytäminen kaiken keskeltä vaatiii pienen hetken. Sen jälkeen S-sarjasta alkaa nauttia. Uuden sukupolven mittariston paraatitemppu on kolmiulotteisuus: näyttöpaneeli näyttää syvyysvaikutelmalla varustettua kuvaa, kiitos katsetta seuraavien kameroiden ja arvatenkin melkoisen ohjelmakoodin. Lopputulos on osin selkeä, osin vähän kikkaileva, mutta helposti tavalliseksi kaksiulotteiseksi vaihdettavissa. Muutoin mittaristo on enemmän konservatiivisen selkeä kuin futuristinen, mutta näytön muokattavuudesta otetaan silti paljon irti vaihdettavien teemojen ja suuren karttatilan ansiosta. Lisäinformaatiota antaa suuri heijastusnäyttö, joka mainitun katseenseurantajärjestelmän ansiosta kykenee piirtämään näkökenttään ajosuuntaa osoittavia nuolia. Ihan kätevä ominaisuus, mutta se kuulostaa hienommalta kuin onkaan. Valot kuin videoprojektorit S-sarja esittelee valtavan määrän uutta teknologiaa, kuten tapoihin kuuluu. Nyt pitkäakselivälisen takaistuimelle saa etuturvatyynyn, joka tukee päätä ja niskaa keulatörmäyksissä. Toisaalta valtava määrä ajoavustimia tekevät kaikkensa törmäyksen välttämiseksi. Tämä huipentuu auton kotimaassa Saksassa ensi vuonna esiteltävään Drive Pilot -järjestelmään, joka on Mercedes-Benzin ensimmäinen ehdollinen (moottoritieruuhka, max 60 km/h). kolmostason autonomiaa tarjoava ratkaisu. S-sarjan parhaat ajovalot taas vastaavat videotykkejä: auto valaisee maailmaa 2,6 miljoonaksi pikseliksi jakautuvalla valopeitolla, voiden siten himmentää valokuviosta erittäin pieniä yksityiskohtia, tai esimerkiksi korostaa vaaranpaikkoja tai stop-merkkiä. Ajovalot tunnistavat myös korkeuserot ja kykenevät siten mukautumaan ylä- tai alamäkiin tai notkoihin. Auton ajotuntumiin saamme palata vasta 28. päivä, joten nyt voimme käsitellä vain teknologiaa ja sen toimivuutta. Sen suhteen Mercedes-Benz on onnistunut, sillä huomattavasti edeltäjäänsä suuremmasta avustin- ja toimintomäärästä huolimatta uutuus tuntuu yksinkertaisemmalta käyttää, kunhan siihen kotiutuu viitisentoista minuuttia. Teknologia on saatu työnnettyä takaisin rengiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hipaisupintaa riittää Mielipiteitä jakavia seikkojakin on: ohjauspyörä on saanut muodikkaat hipaisupinnat E-sarjan tyyliin. Samaa hipaisupintaa käytetään myös peilien säätöihin. Jopa istuinsäädöt tehdään niiden avulla: S-sarjan ovissa ovat yhä Mercedes-Benzille tyypilliset säätöpainikkeet, mutta nyt ne ovat kiinteät ja tunnistavat vain, mistä suunnasta niitä painetaan. Järjestely toimii, muttei aivan yhtä hyvin kuin edeltäjän liikkuvat painikkeet. Paikalleen pysäköity auto jättää silti erittäin vaikuttavan vaikutelman. Erityisesti kaiken lisäteknologian häivyttäminen taustalle helposti hahmotettavaksi ja hallittavaksi kokonaisuudeksi ansaitsee kiitosta – järkevästä yksinkertaistamisesta saisi tulla automaailman seuraava trendi. Ajokokemuksiin palaamme täyden koeajon muodossa 28. päivä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe