31.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 500 on ehdokas maailman parhaaksi autoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet kuusisylinteriset rivimoottorit viimeistelevät erinomaisen kokonaisuuden. Hyvää: Hyvää voimalinja, ajettavuus, mukavuus, avustinjärjestelmät. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä hivenen kankea Sisätilojen yltäkylläisestä nahkaverhoilusta, runsaista jalopuulistoista ja tyylikkäistä alumiinisomisteista huolimatta huomio on kiinnittynyt kuuteen konepellin alla työskentelevään sylinteriin. Noin kahdenkymmenen V6-vuoden jälkeen Mercedes-Benz palaa kuusisylinteriseen rivimoottoriin. Se sopii paremmin kiristyviin päästömääräyksiin, sillä kallis pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan sijoittaa koneen yhdelle puolelle. Suora kuutosmoottori tunnetaan yhtenä automaailman jaloimmista. Käynniltään värinättömänä ja ääneltään hienostuneena se sopii edustusautoon – aivan kuten vuosikymmeniä sitten automaailmassa oli tapana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköistä avustusta Bensiinikäyttöisenä uusi kuutoskone tarjoillaan kahtena versiona: S 450 (367 hv) ja S 500 (435 hv). Molemmissa polttomoottorin tukena on ISG:ksi nimetty kampiakselin päähän kytketty 16 kilowatin sähkömoottori-generaattori -yhdistelmä, eräänlainen kevythybridijärjestelmä, joka tukee polttomoottoria kiihdytyksissä 250 newtonmetrin väännöllä ja lataa 48 voltin akkua jarrutuksissa. Korkeajännitejärjestelmää hyödynnetään turboahdinta avustavassa sähköisessä kompressoriahtimessa ja sähköistetyissä apulaitteissa. Apulaitehihnoista luopumalla moottorista on saatu varsin lyhyt. Ensikoeajossa alle valikoitui tehokkaampi Mercedes-Benz S 500. Taloudellisella ajotavalla voimalinja hyödyntää paljon rullausta vapaalla ja energiaa talteenottavaa moottorijarrutusta. Voimakkaammissa kiihdytyksissä S-sarjan ohjaamoon kantautuu vaimean soinnikas käyntiääni. Hienostunut diesel Suomen markkinoiden kannalta tärkeä kuusisylinterinen diesel on myös uudistunut rivimoottorisukupolveen. Voimanlähteestä on tarjolla kaksi tehoversiota: S 350 d ( 286 hv) ja S 400d (340 hv). Diesel tulee toimeen ilman kevythybriditekniikkaa, mutta kulutuksen kerrotaan silti parantuneen hieman. Lyhyen koeajon perusteella hienostuneisuudessa tai suorituskyvyssä ei ole moitittavaa. Uudistetun S-sarjan tunnistaa helpoiten peruspuskurin vaakasuuntaisesta kromilistasta ja ajovalojen kolmesta led-viuhkasta. Harmaa aloituskuvan auto on varustettu AMG-ulkonäköpaketilla. Suomeen uudistunut S-sarja saapuu pelkästään 4Matic-nelivedolla varustettuna, mutta S 500 4Maticin teknisten tietojen puuttuessa koeajon yhteydessä on ilmoitettu takavetomallin arvot. Kuusisylinteristen yläpuolelle asettuu AMG-perua olevaa nelilitraista V8:ia käyttävä S 560 (469 hv) sekä kiehtovasti eleganttia edustusautoa ja anarkistista V8-voimaa yhdistävä 612 hevosvoimainen Mercedes-AMG S 63. Sähköautohuumassa eläville voi tuntua erikoiselta, että Mercedes-Benzin lippulaivan mallipäivityksen kohokohtana ovat polttomoottorit. Syy on yksinkertainen: vaiheittaisesta sähköistymisestä huolimatta toistaiseksi tehokkain tapa puhdistaa liikennettä on kehittää polttomoottoria. Kauttaaltaan hienosäädetty Mahtuu S-sarjan kasvojenkohotukseen muutakin: keulaa koristavat uudet ajovalot, jotka tunnistaa helpoiten päiväajovalojen kolmesta lediviuhkasta. Myös toiminnallisuutta on kehitetty, varustelistalta Multibeam-ledimatriisivaloihin löytyy aiempaa tehokkaammat kaukovalot. Keulailmettä on uudistettu myös uudella etupuskurilla. Ohjauspyörän takaa S-mersu tuntuu nykypäivään tuodulta omalta itseltään: kyyti on juhlavaa, melutaso kiitettävä ja ajettavuus erittäin vaivatonta. Tietoviihdejärjestelmä on vaihtunut uudesta E-sarjasta tuttuun – parannus aiempaan, muttei luokkansa parasta. Kehitetyt ajoavustimet sopivat ”ässään” hienosti: ajaminen on vaivatonta, kun auto mukautuu itse nopeusrajoituksiin, jarruttaa mutkiin ja vaihtaa eleettä kaistaa (Suomen tilanne odottaa Trafin vahvistusta). Yksi asia on kuitenkin muuttunut: Mercedes-Benz on siirtänyt vakionopeussäätimen viiksestä ohjauspyörän näppäimiin. Siihen kannattaa tottua, sillä pääasia on ennallaan: Mercedes-Benzin S-sarja on yhä vahva kandidaatti maailman parhaaksi autoksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz S 500 Lang Moottori Bensiinimoottori, 2999 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 320 kW (435 hv), 5900–6100 r/min Vääntö 520 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 520 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 5255 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 3165 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku