28.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: taksisi on entistä mukavampi – Mercedes-Benz E 220d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 220d on esimerkki erinomaisesta autosta. Hyvää: laadun tuntu, ajettavuus, mukavuus, toimiva teknologia, avustimet. Huonoa: Lisävarusteet nostavat hintaa. Auton ominaisuuksia voi mitata monella välineellä kuten sekuntikellolla tai mittanauhalla. Niillä arvioituna uusi Mercedes-Benz E 220d on erinomainen auto. Taloudellisempi, suorituskykyisempi, turvallisempi ja mukavampi kuin edeltäjänsä.Kylmät numerot eivät paljasta koko totuutta. Mercedes-malliston kulmakivestä huokuu laadukkuus. Sen aistii viimeistelystä, oli kyse sitten silkinpehmeää pysähtymistä tukevasta jarrutuntumasta tai ilmastointisuuttimen sulkemisesta kantautuvasta naksahduksesta.AMG-ulkonäköpaketin 15 millimetrillä madaltama koeajoauto edustaa malliston epämukavinta päätä. 17-tuumaiset vakiovanteet ovat vaihtuneet kaksi tuumaa suurempiin. Takarenkaat ovat peräti 275 milliä leveät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavaa ajettavuuttaPerusvarustus tai lisävarusteinen ilmajousitus pehmentäisi kulkua, vaikkei auto epämukava olekaan. Mukulakivet ja moottoritiesiltojen poikittaissaumat ylittyvät eleettömästi. Suurissa heitoissa korin liikkeet ovat laajoja, mutta rauhallisia ja määrätietoisia. Edes ripeä mutkatieajelu ei hetkauta alustaa.Uusi kaksilitrainen nelisylinterinen turbodiesel sopii suureen autoon erinomaisesti. Yhteistyö yhdeksänvaihteisen automaatin kanssa on lähes telepaattista. Täyskaasullakaan ohjaamoon ei kantaudu karkeita ääniä. Vaikka dieselmoottorin huipputeho on peräti 190 hevosvoimaa, etenee auto taloudellisella ajotavalla alle kuuden litran kulutuksella kaupungeista moottoriteille.Pinkille tunnelmavalaistukselle löytyy 63 vaihtoehtoa.Ohjaus on progressiivinen, eli keskialue tarjoaa moottoritielle rauhallisen välityksen ja jyrkemmillä kääntökulmilla välitys nopeutuu. Tuntuma säilyy koko ajan kirkkaana.Mainion ohjauksen ja erinomaisen alustan ansiosta pitkätkin maantie- tai moottoritiesiirtymät sujuvat mukavasti. AMG-varustelun leveiden renkaiden melua ei E-sarja äänieristys onnistu täysin torjumaan. Hiljaisuutta arvostavien kannattanee tyytyä perusrenkaisiin.Teknologian voimannäyttöKoeajoautossa on uusi digitaalinen mittaristo ja sen vaatima Comand Online -navigaattori. Jälkimmäinen tuo autoon uuden selkeän ja suomenkielisen käyttöliittymän, mutta puheentunnistus ei vieläkään osaa kotikieltä.Perinteisen ohjauskiekon lisäksi järjestelmää voi ohjata ohjauspyörän kosketuslevyistä. Vasemmalla peukalolla ohjataan mittariston valikoita ja oikealla keskinäyttöä. Käyttö on luontevaa ja molemmat kädet pysyvät turvallisesti ohjauspyörässä.Matka-ajossa arvostaa nopeusrajoituksiin mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Viikon mittaisessa koeajossa virhetulkintoja tuli vain muutamia, joten esimerkiksi nopeuskameroilla kuorrutetulla Kehä I:llä liikennöinti muuttui stressivapaaksi.Vakionopeudensäädin ajaa aina mittarinopeutta, joten erityisesti moottoritiellä asetusta joutuu nostamaan hieman.Pohjimmiltaan Mercedes-Benz E 220d on tavallinen sedan nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Kuulostaa tylsälle, mutta pian jokaista matkaa lähes odottaa.E-sarjan oven sulkeuduttua huomaa rauhoittuvansa, ärsykkeet jäävät auton ulkopuoleiseen maailmaan. Ehkäpä paras mittari Mercedes-Benz E 220d:lle onkin verenpaine.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz E 220d Hinta alkaen 52 932 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 226 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”