28.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: taksisi on entistä mukavampi – Mercedes-Benz E 220d Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Mercedes-Benz E 220d on esimerkki erinomaisesta autosta. Hyvää: laadun tuntu, ajettavuus, mukavuus, toimiva teknologia, avustimet. Huonoa: Lisävarusteet nostavat hintaa. Auton ominaisuuksia voi mitata monella välineellä kuten sekuntikellolla tai mittanauhalla. Niillä arvioituna uusi Mercedes-Benz E 220d on erinomainen auto. Taloudellisempi, suorituskykyisempi, turvallisempi ja mukavampi kuin edeltäjänsä. Kylmät numerot eivät paljasta koko totuutta. Mercedes-malliston kulmakivestä huokuu laadukkuus. Sen aistii viimeistelystä, oli kyse sitten silkinpehmeää pysähtymistä tukevasta jarrutuntumasta tai ilmastointisuuttimen sulkemisesta kantautuvasta naksahduksesta. AMG-ulkonäköpaketin 15 millimetrillä madaltama koeajoauto edustaa malliston epämukavinta päätä. 17-tuumaiset vakiovanteet ovat vaihtuneet kaksi tuumaa suurempiin. Takarenkaat ovat peräti 275 milliä leveät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavaa ajettavuutta Perusvarustus tai lisävarusteinen ilmajousitus pehmentäisi kulkua, vaikkei auto epämukava olekaan. Mukulakivet ja moottoritiesiltojen poikittaissaumat ylittyvät eleettömästi. Suurissa heitoissa korin liikkeet ovat laajoja, mutta rauhallisia ja määrätietoisia. Edes ripeä mutkatieajelu ei hetkauta alustaa. Uusi kaksilitrainen nelisylinterinen turbodiesel sopii suureen autoon erinomaisesti. Yhteistyö yhdeksänvaihteisen automaatin kanssa on lähes telepaattista. Täyskaasullakaan ohjaamoon ei kantaudu karkeita ääniä. Vaikka dieselmoottorin huipputeho on peräti 190 hevosvoimaa, etenee auto taloudellisella ajotavalla alle kuuden litran kulutuksella kaupungeista moottoriteille. Pinkille tunnelmavalaistukselle löytyy 63 vaihtoehtoa. Ohjaus on progressiivinen, eli keskialue tarjoaa moottoritielle rauhallisen välityksen ja jyrkemmillä kääntökulmilla välitys nopeutuu. Tuntuma säilyy koko ajan kirkkaana. Mainion ohjauksen ja erinomaisen alustan ansiosta pitkätkin maantie- tai moottoritiesiirtymät sujuvat mukavasti. AMG-varustelun leveiden renkaiden melua ei E-sarja äänieristys onnistu täysin torjumaan. Hiljaisuutta arvostavien kannattanee tyytyä perusrenkaisiin. Teknologian voimannäyttö Koeajoautossa on uusi digitaalinen mittaristo ja sen vaatima Comand Online -navigaattori. Jälkimmäinen tuo autoon uuden selkeän ja suomenkielisen käyttöliittymän, mutta puheentunnistus ei vieläkään osaa kotikieltä. Perinteisen ohjauskiekon lisäksi järjestelmää voi ohjata ohjauspyörän kosketuslevyistä. Vasemmalla peukalolla ohjataan mittariston valikoita ja oikealla keskinäyttöä. Käyttö on luontevaa ja molemmat kädet pysyvät turvallisesti ohjauspyörässä. Matka-ajossa arvostaa nopeusrajoituksiin mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Viikon mittaisessa koeajossa virhetulkintoja tuli vain muutamia, joten esimerkiksi nopeuskameroilla kuorrutetulla Kehä I:llä liikennöinti muuttui stressivapaaksi. Vakionopeudensäädin ajaa aina mittarinopeutta, joten erityisesti moottoritiellä asetusta joutuu nostamaan hieman. Pohjimmiltaan Mercedes-Benz E 220d on tavallinen sedan nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Kuulostaa tylsälle, mutta pian jokaista matkaa lähes odottaa. E-sarjan oven sulkeuduttua huomaa rauhoittuvansa, ärsykkeet jäävät auton ulkopuoleiseen maailmaan. Ehkäpä paras mittari Mercedes-Benz E 220d:lle onkin verenpaine. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz E 220d Hinta alkaen 52 932 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 226 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan