28.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: taksisi on entistä mukavampi – Mercedes-Benz E 220d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 220d on esimerkki erinomaisesta autosta. Hyvää: laadun tuntu, ajettavuus, mukavuus, toimiva teknologia, avustimet. Huonoa: Lisävarusteet nostavat hintaa. Auton ominaisuuksia voi mitata monella välineellä kuten sekuntikellolla tai mittanauhalla. Niillä arvioituna uusi Mercedes-Benz E 220d on erinomainen auto. Taloudellisempi, suorituskykyisempi, turvallisempi ja mukavampi kuin edeltäjänsä.Kylmät numerot eivät paljasta koko totuutta. Mercedes-malliston kulmakivestä huokuu laadukkuus. Sen aistii viimeistelystä, oli kyse sitten silkinpehmeää pysähtymistä tukevasta jarrutuntumasta tai ilmastointisuuttimen sulkemisesta kantautuvasta naksahduksesta.AMG-ulkonäköpaketin 15 millimetrillä madaltama koeajoauto edustaa malliston epämukavinta päätä. 17-tuumaiset vakiovanteet ovat vaihtuneet kaksi tuumaa suurempiin. Takarenkaat ovat peräti 275 milliä leveät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavaa ajettavuuttaPerusvarustus tai lisävarusteinen ilmajousitus pehmentäisi kulkua, vaikkei auto epämukava olekaan. Mukulakivet ja moottoritiesiltojen poikittaissaumat ylittyvät eleettömästi. Suurissa heitoissa korin liikkeet ovat laajoja, mutta rauhallisia ja määrätietoisia. Edes ripeä mutkatieajelu ei hetkauta alustaa.Uusi kaksilitrainen nelisylinterinen turbodiesel sopii suureen autoon erinomaisesti. Yhteistyö yhdeksänvaihteisen automaatin kanssa on lähes telepaattista. Täyskaasullakaan ohjaamoon ei kantaudu karkeita ääniä. Vaikka dieselmoottorin huipputeho on peräti 190 hevosvoimaa, etenee auto taloudellisella ajotavalla alle kuuden litran kulutuksella kaupungeista moottoriteille.Pinkille tunnelmavalaistukselle löytyy 63 vaihtoehtoa.Ohjaus on progressiivinen, eli keskialue tarjoaa moottoritielle rauhallisen välityksen ja jyrkemmillä kääntökulmilla välitys nopeutuu. Tuntuma säilyy koko ajan kirkkaana.Mainion ohjauksen ja erinomaisen alustan ansiosta pitkätkin maantie- tai moottoritiesiirtymät sujuvat mukavasti. AMG-varustelun leveiden renkaiden melua ei E-sarja äänieristys onnistu täysin torjumaan. Hiljaisuutta arvostavien kannattanee tyytyä perusrenkaisiin.Teknologian voimannäyttöKoeajoautossa on uusi digitaalinen mittaristo ja sen vaatima Comand Online -navigaattori. Jälkimmäinen tuo autoon uuden selkeän ja suomenkielisen käyttöliittymän, mutta puheentunnistus ei vieläkään osaa kotikieltä.Perinteisen ohjauskiekon lisäksi järjestelmää voi ohjata ohjauspyörän kosketuslevyistä. Vasemmalla peukalolla ohjataan mittariston valikoita ja oikealla keskinäyttöä. Käyttö on luontevaa ja molemmat kädet pysyvät turvallisesti ohjauspyörässä.Matka-ajossa arvostaa nopeusrajoituksiin mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Viikon mittaisessa koeajossa virhetulkintoja tuli vain muutamia, joten esimerkiksi nopeuskameroilla kuorrutetulla Kehä I:llä liikennöinti muuttui stressivapaaksi.Vakionopeudensäädin ajaa aina mittarinopeutta, joten erityisesti moottoritiellä asetusta joutuu nostamaan hieman.Pohjimmiltaan Mercedes-Benz E 220d on tavallinen sedan nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Kuulostaa tylsälle, mutta pian jokaista matkaa lähes odottaa.E-sarjan oven sulkeuduttua huomaa rauhoittuvansa, ärsykkeet jäävät auton ulkopuoleiseen maailmaan. Ehkäpä paras mittari Mercedes-Benz E 220d:lle onkin verenpaine.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz E 220d Hinta alkaen 52 932 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 226 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa