31.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 500 on ehdokas maailman parhaaksi autoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet kuusisylinteriset rivimoottorit viimeistelevät erinomaisen kokonaisuuden. Hyvää: Hyvää voimalinja, ajettavuus, mukavuus, avustinjärjestelmät. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä hivenen kankea Sisätilojen yltäkylläisestä nahkaverhoilusta, runsaista jalopuulistoista ja tyylikkäistä alumiinisomisteista huolimatta huomio on kiinnittynyt kuuteen konepellin alla työskentelevään sylinteriin. Noin kahdenkymmenen V6-vuoden jälkeen Mercedes-Benz palaa kuusisylinteriseen rivimoottoriin. Se sopii paremmin kiristyviin päästömääräyksiin, sillä kallis pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmä voidaan sijoittaa koneen yhdelle puolelle.Suora kuutosmoottori tunnetaan yhtenä automaailman jaloimmista. Käynniltään värinättömänä ja ääneltään hienostuneena se sopii edustusautoon – aivan kuten vuosikymmeniä sitten automaailmassa oli tapana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistä avustustaBensiinikäyttöisenä uusi kuutoskone tarjoillaan kahtena versiona: S 450 (367 hv) ja S 500 (435 hv). Molemmissa polttomoottorin tukena on ISG:ksi nimetty kampiakselin päähän kytketty 16 kilowatin sähkömoottori-generaattori -yhdistelmä, eräänlainen kevythybridijärjestelmä, joka tukee polttomoottoria kiihdytyksissä 250 newtonmetrin väännöllä ja lataa 48 voltin akkua jarrutuksissa. Korkeajännitejärjestelmää hyödynnetään turboahdinta avustavassa sähköisessä kompressoriahtimessa ja sähköistetyissä apulaitteissa. Apulaitehihnoista luopumalla moottorista on saatu varsin lyhyt.Ensikoeajossa alle valikoitui tehokkaampi Mercedes-Benz S 500. Taloudellisella ajotavalla voimalinja hyödyntää paljon rullausta vapaalla ja energiaa talteenottavaa moottorijarrutusta. Voimakkaammissa kiihdytyksissä S-sarjan ohjaamoon kantautuu vaimean soinnikas käyntiääni.Hienostunut dieselSuomen markkinoiden kannalta tärkeä kuusisylinterinen diesel on myös uudistunut rivimoottorisukupolveen. Voimanlähteestä on tarjolla kaksi tehoversiota: S 350 d ( 286 hv) ja S 400d (340 hv). Diesel tulee toimeen ilman kevythybriditekniikkaa, mutta kulutuksen kerrotaan silti parantuneen hieman. Lyhyen koeajon perusteella hienostuneisuudessa tai suorituskyvyssä ei ole moitittavaa.Uudistetun S-sarjan tunnistaa helpoiten peruspuskurin vaakasuuntaisesta kromilistasta ja ajovalojen kolmesta led-viuhkasta. Harmaa aloituskuvan auto on varustettu AMG-ulkonäköpaketilla.Suomeen uudistunut S-sarja saapuu pelkästään 4Matic-nelivedolla varustettuna, mutta S 500 4Maticin teknisten tietojen puuttuessa koeajon yhteydessä on ilmoitettu takavetomallin arvot. Kuusisylinteristen yläpuolelle asettuu AMG-perua olevaa nelilitraista V8:ia käyttävä S 560 (469 hv) sekä kiehtovasti eleganttia edustusautoa ja anarkistista V8-voimaa yhdistävä 612 hevosvoimainen Mercedes-AMG S 63.Sähköautohuumassa eläville voi tuntua erikoiselta, että Mercedes-Benzin lippulaivan mallipäivityksen kohokohtana ovat polttomoottorit. Syy on yksinkertainen: vaiheittaisesta sähköistymisestä huolimatta toistaiseksi tehokkain tapa puhdistaa liikennettä on kehittää polttomoottoria.Kauttaaltaan hienosäädettyMahtuu S-sarjan kasvojenkohotukseen muutakin: keulaa koristavat uudet ajovalot, jotka tunnistaa helpoiten päiväajovalojen kolmesta lediviuhkasta. Myös toiminnallisuutta on kehitetty, varustelistalta Multibeam-ledimatriisivaloihin löytyy aiempaa tehokkaammat kaukovalot. Keulailmettä on uudistettu myös uudella etupuskurilla. Ohjauspyörän takaa S-mersu tuntuu nykypäivään tuodulta omalta itseltään: kyyti on juhlavaa, melutaso kiitettävä ja ajettavuus erittäin vaivatonta. Tietoviihdejärjestelmä on vaihtunut uudesta E-sarjasta tuttuun – parannus aiempaan, muttei luokkansa parasta.Kehitetyt ajoavustimet sopivat ”ässään” hienosti: ajaminen on vaivatonta, kun auto mukautuu itse nopeusrajoituksiin, jarruttaa mutkiin ja vaihtaa eleettä kaistaa (Suomen tilanne odottaa Trafin vahvistusta). Yksi asia on kuitenkin muuttunut: Mercedes-Benz on siirtänyt vakionopeussäätimen viiksestä ohjauspyörän näppäimiin. Siihen kannattaa tottua, sillä pääasia on ennallaan: Mercedes-Benzin S-sarja on yhä vahva kandidaatti maailman parhaaksi autoksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz S 500 Lang Moottori Bensiinimoottori, 2999 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 320 kW (435 hv), 5900–6100 r/min Vääntö 520 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 520 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 5255 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1494 mm, akseliväli 3165 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle