Koeajo: BMW 745Le xDrive – Ei aivan Batmanin arvoinen edustushybridi
Muhkea edustussedan BMW 745Le xDrive yhdistää kermaisen kutoskoneen ja hiljaisen sähkön. Vain loppusilaus jättää toivomisen varaa. Hyvää: rentouttava, voimalinjan molemmat puolet. Huonoa: toteutuneet kulutukset, selityksiä kaipaava keula.
Hybridikehitys leviää odotetusti myös toimitusjohtajaluokan autoihin, sillä varsinkin veroedut ovat tässä luokassa huomattavat. BMW 745Le ei kuitenkaan tingi mistään, sillä hiljaisen sähkömoottorin lisäksi konetilasta löytyy baijerilaisvalmistajan ihastuttava kutoskone.
Kaksi mainiota moottoria
Polttomoottorina on BMW:n 3,0-litrainen rivikutonen, joka on tullut tutuksi myös muutamalla turboahtimella höystettynä. Vaikka laulu ei soi aivan vapaasti hengittävien rentoudella, on kuusi sylinteriä ehdottomasti oikea valinta tämän kokoluokan autoon aiempaan nelisylinteriseen verrattuna. Vain kulutuslukemat ilman sähköapua aiheuttavat pientä kurtistelua.
Sähkömoottorin 83 kilowattia riittävät vaivattomaan liikkumiseen erityisesti kaupungeissa ja taajamissa. 12,0 kilowattitunnin akustolle lupaillaan 49 kilometrin ajomatkaa yhdellä latauksella, mutta toteutuneet lukemat jättävät toivomisen varaa. Sähköajon huippunopeus on 140 km/h. Lataaminen tapahtuu 3,6 kW enimmäisteholla Type 2 -pistokkeen kautta, täyden latauksen viedessä noin 4,5 tuntia.
Myös voimalinjojen yhteispeli sujuu hienosti, mistä osaltaan kiitos kahdeksanvaihteiselle automaatille. Epämääräisessä säässä varmuutta tuo xDrive-neliveto.
Yön köyhä ritari
BMW:n G11/G12-mallipolven 7-sarjan itsevarma design muuttui faceliftin yhteydessä suorastaan julkeaksi. Vaikka päämuotoilija Adrian van Hooydonk perusteli uuden keulailmeen Kiinan ja Yhdysvaltain markkinoilla, ei se muuta tilannetta koto-Suomessa. Nolostuttavan röyhkeää keulaa täytyy selitellä jopa kyytiläisille.
Siispä liikummekin yöllä, kuin Batman. Hiljainen sähköajo sopii hienosti yöhetkiin. Isot sedanit ovat muutenkin kotonaan päivän kääntöpuolella, jolloin on aikaa nauttia rauhasta ja tyhjistä pääväylistä. 7-sarja on edelleen rentouttava ajettava.
Jostain syystä teknologiajohtajana itseään mainostava 7-sarja on tällä kertaa karvalakkivarustein. Vaikka on hienoa, että BMW antaa mahdollisuuden ottaa tämän luokan auton ilman teknologiaa, vie se 7-sarjan pois vahvuusalueeltaan. Esimerkiksi uusi ruuhka-avustin olisi omiaan hybridin kanssa, mutta napit ovat tyhjiä. Batman ei hyväksyisi.
Onneksi mallimerkinnän L merkitsee pitkän akselivälin autoa ja tilaa on vaikka koronaturnaukselle. B-pilareiden sisävalot luovat upean tunnelman takaistuimille, mutta voivat aiheuttaa kuljettajalle tunteen takaa lähestyvästä autosta. Myös 7-sarjan muuten yllättävän mainio ajettavuus kärsii ylimääräisestä massasta. Bruce Waynen kyyditykseen 7-sarja soveltuu kuitenkin mainiosti.
Seuraavaa vaihetta odoteltaessa
Ehkäpä BMW 745Le xDrive kehittyy seuraavassa mallipolvessa autoksi, joka on paremmin sinut uusimpien varusteiden ja sähköajon kanssa. Nykyisellään auto tuo mieleen Mercedeksen S-sarjan hybridin: vaikka sähkö on erittäin luksusta, tuntuu toteutus hiukan päälle liimatulta.
Lyhyen akselivälin BMW 745e:n 111 953 euron hinta on samalla koko 7-sarjan malliston hinnat alkaen. Pitkän akselivälin 745Le:hen pääsee käsiksi 122 677 eurolla. Pelkkää veroetua dieseleihin on noin 30 000 euroa.
Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen