31.5.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q4 e-tron – nyt loksahti palikat kohdalleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi laajentaa sähköautomallistoaan keskikokoisella katumaasturilla. Q4 e-tron pohjautuu Volkswagen konsernin MEB-pohjalevylle, mutta tarjoaa sisarmalleihin verrattuna varsin erilaisen käyttökokemuksen. Audin uusin sähköauto tottelee nimeä Q4 e-tron. Teknisesti se ei tarjoa juuri yllätyksiä, sillä MEB-perusrakenne on tuttu Volkswagenin ja Skodan uuden sukupolven sähköautoista. Pituutta Q4:llä on hieman vajaa 4,6 metriä, joten se sijoittuu nimensä mukaisesti Q3:n ja Q5:n väliin. Tyylissä on konsernisisaria enemmän katumaasturimaisuutta ja Audin uusimpien mallien tapaan muodoissa on siirrytty terävistä pokkauksista pehmeämpään tyyliin. Q4 tulee tarjolle kahtena korimallina. Perinteisen SUV-mallisen version rinnalta löytyy viistetyllä kattolinjalla varustettu Sportback. Sisällä on vastassa hyvin audimainen ilme. Mittariston tehtävää hoitaa näyttö, joka tarjoaa mukavat muokkausmahdollisuudet. Keskikonsolin näyttö on muista MEB-autoista poiketen upotettu kojelautaan ja käyttöjärjestelmä on tuttu muista Audeista. Ilmastoinnin säädöille on sisarmalleista poiketen oma rivi fyysisiä nappuloita.Korimallista riippumatta takapenkillä on reippaasti polvitilaa, mutta Sportbackin viistetty kattolinja luonnollisesti verottaa omansa pääntilasta. Noin 180 senttinen mahtuu istumaan vielä rennosti, mutta hiukset alkavat olla jo lähellä kattoa. Tavaratilan osalta Sportback tarjoaa perusmuodossaan jopa hieman laajemman tilan, ja lukemaksi kirjataan 535 litraa perusmallin tilavuuden asettuessa 520 litraan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMEB parhaimmillaanQ4 e-tron tulee tarjolle kahdella akkupaketilla ja kolmena tehoversiona. Hinnat alkavat mallinimeä 35 kantavasta versiosta, josta löytyy 51 kWh akusto ja 125 kW (170 hv) tehoinen sähkömoottori taka-akselilta. Mallinimen 40 kohdalla vastaavat luvut ovat 77 kWh ja 150 kW (204 hv). Nelivetoinen 50 quattro on varustettu isommalla akulla ja myös edestä löytyvän sähkömoottorin ansiosta kokonaistehoksi kirjataan 220 kW (299 hv). Mallien WLTP-toimintamatkat samassa järjestyksessä ovat 333, 508 ja 480 kilometriä. Pääsimme tutustumaan ensimmäisenä näistä keskimmäiseen versioon. Auton virta kytkeytyy päälle jarrupolkimen painalluksesta, joten keskikonsolista löytyvälle Start-painikkeelle ei käytännössä missään tilanteessa ole tarvetta. Ajosuunta valitaan keskikonsolin sirolla kytkimellä.Liikkeellelähtö tapahtuu odotusten mukaisesti sulavasti. Kaupunkiajoon saisi vielä pykälän verran vaivattomuutta, jos Audi tarjoaisi mahdollisuuden yhden polkimen ajoon. Automaattinen ja reittiä ennakoiva energian talteenoton säätö kyllä toimii hyvin, mutta pysähtyminen pitää edelleen hoitaa jarrupoljinta painamalla. Jos edellä ajaa auto, niin aktiivinen vakionopeudensäädin luonnollisesti hoitaa myös pysäyttämisen.<Vaivattomuus leimaa Q4 e-tronin toimintaa myös taajaman ulkopuolella. Kaasupolkimen reagointi on loogista, eikä korostetun herkkää. Reagoinnin herkkyys muuttuu myös ajoasetusten mukaan ja näistä arkiseen ajoon luonnollisimmalta tuntui Comfort-asetus. Dynamic tila tarjoaa myös oletuksena voimakkaamman moottorijarrutuksen, ja keskikonsolin ajosuunnan valitsimesta voi valita myös voimakkaammin hidastavan B-ajotilan.Koeajoautot olivat varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella. Alusta hoitaa tehtävänsä niin ikään hienosti, eikä lähes kahden tonnin massa tullut ratin takana missään tilanteessa häiritsevästi esille. Konsernisisariin verrattuna Q4:n alusta tuntuu paremmalta kompromissilta mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä. Ajotilat toki mahdollistavat myös alustan jäykistämisen, mutta normaalissa ajossa tälle on vaikea nähdä tarvetta. Myös ohjaus tuntui luonnollisimmalta Comfort-ajotilassa.Q4 e-tron tuo Audin mukaan sähköautojen volyymiluokkaan. Uutuus on vakuuttava paketti ja allekirjoittaneen mielestä paras MEB-auto tähän mennessä. Sellainen kuin jo ensimmäisen olisi pitänyt olla.Audi Q4 e-tronin ennakkomyynti on käynnissä ja sen hinnat alkavat 48 995 eurosta. Isompiakkuinen ja takavetoinen malli kustantaa 51 725 euroa, ja nelivetoiseen malliin pääsee käsiksi 62 305 eurolla. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa arviolta kesän loppupuolella.Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaNiin mikä oli: MEB on sähköautoon suunniteltu perusrakenne Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Maistiainen: Volkswagen ID.4 korottaa panoksia Maistiainen: Odotettu sähköauto Škoda Enyaq tarjoaa hulppeat tilat ja mukavaa kyytiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä