26.6.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Benelli Leoncino 800 Trail – Helppoutta ja monipuolisuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Benelli-moottoripyörämalliston huipulla on vajaan 12 000 euron hintainen Leoncino 800 Trail, joka sopii monipuolisesti sekä asfaltille että sorateille. Leoncinon muotoilu on yhdistelmä retrohenkisyyttä ja nykyaikaa. Scrambler-nimitys kuvaa tyylisuuntaa parhaiten, sillä Leoncino Trail sopii yhtä hyvin asfaltille kuin soratielle.Mallimerkintä 800 voisi yhtä hyvin olla 750, sillä moottorin tarkka iskutilavuus on 754 kuutiosenttimetriä. Tehoa siitä on puristettu mukavat 76 hevosvoimaa, joilla saavutetaan varsin mukava suorituskyky. Parasta moottorissa on kuitenkin tasainen vääntö ja laakea tehokäyrä, jolloin moottorin käyttöalue alkaa lähes tyhjäkäynniltä ja jatkuu yli 10 000 kierroksen punarajalle.Pirelli Scorpion Rally STR -ensiasennusrenkaissa on karkea kuvio, joka pitää hyvin soralla. Kun jousituksen joustamatkatkin ovat hieman perus-Leoncinoa pidemmät, niin Trail-versio sopii hyvin soratiesurautteluun. Tosin jousitus on siinä määrin jämäkkä, että epätasaisuuksien yli se ei lennä samalla pehmeydellä kuin pitkäjoustoisemmat adventurepyörät.Vaikka renkaiden kuviointi näyttää soratieorientoituneelta, niin Pirelli pitää yllättävän hyvin myös kestopäällysteellä. Suurin ero varsinaisiin katurenkaisiin on lähinnä käytöksen rauhallisuus suunnanmuutoksissa, mikä sinänsä sopii hyvin Leoncino Trailin tyyliin.Eroina perus-Leoncinoon on 17-tuumaisesta 19-tuumaiseksi kasvatettu etupyörä, karkeampikuvioiset renkaat, vähän pidemmät joustomatkat ja perusmallin alakautta vedetty äänenvaimennin on vaihtunut yläkautta kulkevaan scrambler-henkiseen vaimentimeen tuplaulostulolla. Vaimentimen lämpösuoja toimii samalla ”numerokilpenä”, jossa on mallimerkinnnän mukaisesti numero 800.Leoncino Trailille on vaikea keksiä suoranaisia kilpailijoita. Se on ilahduttavan omanlaisensa vaihtoehto motoristille, joka haluaa ajamiselta vaivattomuutta. Ajoasento on rennon pysty, varustetaso on askeettinen ja moottori ja voimansiirto toimivat huomaamattomasti tekemättä numeroa itsestään.Jos haluaa mukaan matkatavaroita, vaatii laukkujen kiinnitys pientä mielikuvitusta, eikä suoja ajoviimaa vastaankaan ole kovin hyvä. Leoncino Trailissa viehättääkin tietty perusmoottoripyörämäisyys, siinä on käytännössä vain moottori ja kaksi pyörää, ja mahdollisimman vähän kaikkea muuta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Benelli Leoncino 800 Trail Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori, 754cc Teho: 56 kW (76 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 67 Nm / 6 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1480 mm Istuinkorkeus: 834 mm Tankin tilavuus: 15 litraa Paino tankattuna: 234 kg Hinta: 11 990 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa