9.6.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Can-Am Maverick X RS Turbo RR – Hyvästit järjelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rinnakkain istuttavien mönkijämallien esiinmarssi on muutaman viimeisen vuoden aikana ollut mittavaa. Side-by-side-mönkijä on järkevä ja monipuolinen kulkupeli, mutta Maverick X:n kohdalla tilanne on täysin päinvastainen. Maverick X RS Turbo on mönkijä, jolle on vaikeaa löytää varsinaista vertailukohdetta. Se on supertehokas hauskanpitolaite, jonka kutsuminen rinnakkain istuttavaksi mönkijäksi on vahvaa vähättelyä. Suorin vertailukohde löytyykin rallipoluilta.Can-Amin tekniset tiedot kertovat Maverickin tapauksessa paljon. Mönkijän voimanlähde on 900-kuutioinen ja Rotaxin valmistama. Kolmisylinterisestä moottorista saadaan turboahtimen piiskaamana 149 kW (200 hv) tehot. 762 kiloa painava mönkijä on tuolla tehopotentiaalilla raju tapaus.Lyhyt koeajo osoitti, että uuden turbomallin voimapotentiaali on häijy. 149 kW:n tarjoama suorituskyky tuntuu kiihdytyksissä, eikä kaikkea voimaa onnistu hyödyntämään pienellä ajoradalla. Kouriintuntuva voima herättää ensimmäisellä ajolenkillä kunnioitusta, kuten sen kuuluukin.Koska voimaa piisaa, on sen ympärille rakennettu pätevä kokonaisuus. Foxin valmistama alusta on kyvykäs ja joustomatka on edessä 56 cm ja takana 61 cm. Tämä tarkoittaa, että Maverick X:ää voi viedä tavalla, johon harvalla muulla ajoneuvolla on mahdollisuuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä säätyvä alustaVaimennuksen säätö on dynaaminen, joten luonnetta muokataan sähköisesti ajotilaa vaihtamalla. Iskareita ei siis tarvitse enää naksutella tiukemmalle ja löysemmälle manuaalisesti.Pitkät joustovarat saavat Maverickin elämään voimakkaasti tasaisella ajoalustalla. Jarrutuksissa keula sukeltaa useita kymmeniä senttejä. Vastavuoroisesti kiihdytyksessä nokka kohoaa kohti taivaankantta. Pito on luonnollisesti huikea koko ajan. Alustassa on kiistatta suuri määrä potentiaalia ja sen toimivuudesta tasaisella hiekka-alustalla saa vasta ujon aavistuksen. Maverickille eivät tuota ongelmaa suuremmatkaan hypyt, sillä alusta on huolella rakennettu.Can-Am Maverick X RS Turbo RR:n renkaiden läpimitta on yli 80 senttiä. Massiiviset pyörät kertovat ensivilkaisulla mistä hommassa on oikein kyse. Sama pätee ulkonäköön muutenkin, sillä Can-Amin huippumalli ei pidä kynttiläänsä vakan alla. Aggressiivisuuden annetaan näkyä ja kuulua.Tiheä metsikkö kannattaa unohtaaTurbomallinen Can-Am on muita rinnakkain istuttavia mönkijämalleja kookkaampi ja etenkin leveämpi. Siinä missä muut Maverick-mallit selviytyvät ankarassa metsikössä, menee Maverick RS hieman hukkaan hitaassa metsäryöminnässä.Sen vieminen samoille poluille kapeampien mallien kanssa on turhaa. Ihan jo siksikin, että kyseessä on todellinen urheilumalli. Maverick X RS kuuluu leveille hiekkapoluille, crossiradalle tai aavikolle, jossa sen potentiaalia pääsee käyttämään hyväkseen täysimittaisesti.Ominaisuudet tuntuvat myös lomapakossa, sillä hinta kipuaa 35 830 euron lukemaan. Tuolla hinnalla itselleen saa jo hyvin varustellun perheauton. Summa on kova, etenkin kun kyseessä on puhdas leikkikalu, sillä rekisteriin Maverickia ei Suomessa saa.Toisaalta tieliikenteessä ajaminen olisi muutenkin silkkaa ajanhukkaa. Can-Am Maverick X RS Turbo RR on luotu ajettavaksi kaasu pohjassa ja ankarassa sivuluisissa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous